Sarjakuvanäyttely nauraa hellästi hassulle 80-luvulle

Viisi sarjakuvapiirtäjää suunnitteli näyttelyn Etelä-Karjalan taidemuseoon.

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Löytyikö seinältäsi 80-luvulla Kissin juliste, jossa Gene Simmons työnteli

ulos käsittämättömän pitkää kieltään? Tai kenties olit tyttömäisesti

Dingo-fani, mutta katsoit sentään televisiosta Ritari-Ässää. Tällaista

nostalgiaa löytyy Etelä-Karjalan taidemuseon uudesta näyttelystä, jonka

perusteemana on sarjakuva.

Lappeenrantalainen sarjakuvapiirtäjä Ville Pirinen ilahtui, kun hän sai

aikanaan taidemuseolta pyynnön sarjakuvanäyttelyn toteuttamisesta.

– Olin tietenkin innoissani siitä, että ”virallinen” taho oli kiinnostunut

vieläkin jollain tapaa alakulttuurin maineessa olevasta asiasta, Pirinen

kertoo.

– Heti aluksi oli selvää, että yrittäisin välttää sarjakuvanäyttelyjen

helmasynnin, sen että esillä olisi ainoastaan pikkuruisia

sarjakuvaoriginaaleja, joita kukaan ei jaksa lukea seinältä tuijottamalla.

Lupaus piti. Pienten piperrysten sijaan näyttelyssä on esillä muun muassa

kuvasuurennoksia, elokuvia, veistoksia ja ääniteoksia.

Pirinen kutsui näyttelyyn neljä lempitaiteilijaansa: Petteri Tikkasen,

Anssi Heinosen, Mikko Viljakaisen ja Ilkka Vekan. Paitsi kollegoja, kaikki

ovat keskenään myös ystäviä.

– Piirtäjinä meitä yhdistää samanlainen kulttuuriympäristö, josta jokainen

ammentaa aineksia työskentelyynsä. Me kaikki olemme 70-luvulla syntyneitä,

angloamerikkalaisen popkulttuurin ja toisaalta suomalaisen

pikkupaikkamentaliteetin ristitulessa kasvaneita. Me kaikki olemme myös

aktiivisia alakulttuurien kuluttajia ja harrastajia, Pirinen sanoo.

– Kaikki ovat kasvaneet siihen, että eroistaan huolimatta taidemuseo tai

punk-luola eivät ole niin kovin erilaisia paikkoja. Omasta mielestäni

esimerkiksi ääliömäisen huonosti puuväreillä piirretyt ”rajut”

speedmetal-levynkannet 80-luvulta ovat lähes poikkeuksetta kiinnostavamman

näköisiä kuin vanhojen mestareiden maalaukset.

Humoristisia

yksityiskohtia

Näyttelyn taiteilijoita yhdistää myös huumori ja itseironia, jota he

viljelevät jatkuvasti: :

– Omalla isälläni oli tässä iässä jo perhe ja oma koti, mutta itse sitä

vieläkin vain kikattelee ja väsäilee kaikenlaisia taidejuttuja, Petteri

Tikkanen sanoo.

– Suurimmassa osassa töitä näkyy jotenkin 80-luvun tavara- ja kuvamaailma.

Ilmeisesti lapsuus on jäänyt vainoamaan meitä, Anssi Heinonen naurahtaa.

Kepeä huulenheitto ei kuitenkaan tarkoita sitä, että näyttelyn työt olisi

tehty vasemmalla kädellä naureskellen.

– Olemme erittäin tosissamme siinä, että emme ole tosissamme.

Taitoa tekijöiltä kuitenkin kiistatta löytyy. Esimerkiksi Petteri Tikkanen

on piirtänyt ammatikseen jo viisi vuotta ja voittanut

Kanerva-sarjakuvallaan muun muassa ykköspalkinnon Kemin sarjakuvajuhlilla.

– Petterin halusin tänne juuri sen takia, että hän edustaa taitoa, Ville

Pirinen sanoo.

Anssi Heinonen yhdistelee töissään toisistaan täysin poikkeavia aiheita,

kuten hengellisiä teemoja robottiääniin ja led-valoihin. Ilkka Vekan

musiikissa, videoissa, tilateoksissa ja maalauksissa yhdistyvät hauskalla

tavalla punk-estetiikka ja meditatiivinen rauha.

Mikko Viljakainen on graafikko, joka työssään keskittyy erityisesti

sisältöön, ei niinkään teknisesti muodikkaisiin ratkaisuihin.

Ville Pirinen ei lupaile, että näyttelyn kaikki teokset aukenisivat

yleisölle helposti. Hänen mielestään ymmälle joutuminen saattaa usein olla

antoisaa.

– Itselleni merkityksellisimpiin taidekokemuksiin liittyy aina voimakas

häh?-efekti. Juuri se tunne, etten todennäköisesti nyt yhtään tajua, mitä

tekijä on mahdollisesti tarkoittanut, mutta kumman tehokkaalta tämä nyt

kuitenkin tuntuu. Hämmennyt on Suomen aliarvostetuin tunne, Pirinen sanoo.

III

Kultainen timantti -sarjakuvanäyttely Etelä-Karjalan taidemuseossa 4.1.–28.3.

SEPPO RAUTIOVAARA

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Kuvatekstit

Tosissaan? Ilkka Vekan, Petteri Tiihosen, Ville Pirisen ja Anssi Heinosen

asenne työhönsä ei ole turhan tärkeilevä.

Kissiä nauhalta. 80-luvulla moni poika kuunteli mankastaan Kissiä.

Eikö tuu mitään parempaa? Anssi Heinosen työ on kiinnostavampi kuin moni

tv-ohjelma.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto