Uskallus revitellä on finalistin valtti

Tuomariston puheenjohtajan Erkki Korhosen mukaan finalistin esitys ei saa jäädä pelkäksi suoritukseksi.

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Kun Lappeenrannan laulukilpailujen kuusihenkinen tuomaristo istuu tänään

pöytänsä ääreen hieman ennen kello kuutta, heillä on jo valmiina päässään

ikään kuin henkinen arvostelukaavake. ­·Tarkastelemme jokaisen laulajan

kohdalla analyyttisesti tiettyjä asioita. Ensinnäkin arvioimme kilpailijan

äänimateriaalia ja tekniikkaa, sitä miten ääni toimii eri rekistereissä,

tuomariston puheenjohtaja Erkki Korhonen kertoo. ­·Sen lisäksi arvioimme

puhtautta ja musikaalisuutta yleisemmin. Tuomaristo kiinnittää huomiota

myös siihen, kuinka hyvin kilpailija osaa lausua eri kieliä. Yksittäisten

asioiden lisäksi tuomaristo kuuntelee kokonaisuutta. ­·Tärkeää on laulajan

yleisote. Tuomarit punnitsevat, jääkö kilpailijan suoritus pelkäksi

suoritukseksi vai syntyykö siitä elävä esitys, joka koskettaa kuulijaa

sydämeen. Kyse on esittävästä taiteessa, jossa on olennaista, onko se

kuulijan kannalta koskettavaa ja kiinnostavaa. Korhosen mukaan etenkin

finaalissa kilpailijoiden kannattaa revitellä. ­·Finaali on niin

tasaväkinen, että siellä menestyäkseen pitää säväyttää. Laulajan

kannattaisi uskaltaa antaa itsestään irti paras mahdollinen, eikä pelätä

mahdollisia virheitä.

Immuuni yleisön reaktioille

Jos laulaja vetoaa yleisöön, saa aikaan hienon tunnelman ja tulee

palkituksi raikuvin aplodein, voiko samassa salissa istuva tuomaristo olla

muun yleisön mielipiteelle immuuni?

Erkki Korhosen mukaan voi ja sen pitääkin olla. Siitä huolimatta tuomaristo

ei jökötä korokkeellaan ilmeettöminä. ­·Mekin olemme yleisöä ja annamme

jokaiselle kilpailijalle aplodit. Kun vaikkapa kaunoluistelun vaikeasta

hypystä saa enemmän pisteitä kuin helposta, toimiiko sama logiikka

laulukilpailuissa? Kannattaako kilpailijan valita mahdollisimman vaikea

ohjelmisto? ­·Tärkeintä on ehdottomasti se, miten ohjelman tekee. Laulajan

pitää mieluiten olla ohjelmiston suhteen ikään kuin vähän niskan päällä

niin, että ote on suvereeni. Jos ohjelma on rimaa hipoen melkein liian

rankka, silloin laulaja pystyy harvoin heittäytymään esitykseen ja se jää

lähinnä suoritukseksi. Esimerkiksi laulajan ikä ei ole loppuratkaisun

kannalta oleellinen seikka. Korhonen kieltää ehdottomasti sen, että

laulukilpailujen linjaa oltaisiin muuttamassa niin, että nuoret laulajat

pääsisivät jatkoon parhaiden laulajien sijaan. ­·Jos katsoo entisiä

voittajia, moni on paljon nuorempi kuin nykyiset finalistit. Tuollaisissa

epäilyissä ei ole mitään perää. Ei ole synti olla nuori ja hyvä.

Voittajankin pitää lunastaa odotukset

Vaikka joku kilpailijoista olisi pärjännyt aiemmin muissa kilpailuissa tai

tuomaristo olisi nähnyt heidät onnistuneessa roolissa, Erkki Korhosen

mukaan tämäkin unohdetaan. ­·Esiintyvän taiteilijan pitää lunastaa

paikkansa joka päivä tai joka esityksessä uudelleen. Voittaminenkaan ei

riitä, vaan laulajan pitää tulevissa tehtävissään lunastaa häneen asetetut

odotukset. Tänään finaalissa kaikki kilpailijat eivät kuitenkaan lähde

aivan samalta viivalta, sillä tuomaristo pitää mielessään myös aikaisemmat

esitykset. ­·Päätöksessä huomioidaan koko kilpailun kaari. Kun tuomaristo

finaalin lopuksi vetäytyy arvioimaan lopputulosta, sillä ei ole

käytettävissään selkeää pistetaulukkoa, jonka ykköset voitaisiin julistaa

voittajiksi. ­·Joku tuomareista saattaa tehdä itselleen omanlaisensa

pisteytykset, kukin toimii omalla tavallaan. Täytyy sanoa, että käytössä

ovat lopulta kaikki mahdolliset metodit, Korhonen naurahtaa.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Puheenjohtaja. Kansallisoopperan pääjohtaja Erkki Korhonen toimii

tuomariston puheenjohtajana jo toista kertaa.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto