MATTI VEIJALAINEN
Imatran koulutoimi aloittaa koulutuksen uuden paikallisen
kehittämissuunnitelman laatimisen.
Koulutoimenjohtaja Jorma Puhakan mukaan tarkoituksena on päivittää
linjaukset siitä, millaisissa puitteissa alan palveluja Imatralla tämän
vuosikymmenen loppupuolella tuotetaan. Puhakan oma arvio on, että vuonna
2010 koulutoimi on periaatteessa pitkälti samannäköinen kuin nytkin.
Muutoksia palvelutuotantoon kyllä tulee, mutta kovin dramaattisia ne tuskin
ovat.
·Laadusta ei tingitä, vaikka kustannustehokkuutta skarpataan, Puhakka sanoo.
Suunnitelmatyön aloittamisesta on koulutuslautakunta tehnyt päätöksen.
Työssä on aikomus edetä tiiviillä tahdilla niin, että kaupunginvaltuuston
käsittelyyn suunnitelma saadaan ensi vuoden alkupuolella. Tarkastelujakso
ulottuu vuosikymmenen loppuun.
Kun suunnittelijat alkavat saada paperille konkreettisia ehdotuksia,
nostetaan ne kuntalaiskeskusteluun. Jorma Puhakka ja koulutoimen talous- ja
kehittämispäällikkö Tuula Salovuori lupaavat, että aineisto viedään
nähtäville kaupungin verkkosivuille.
Kyläkeskusmalli
jalostukseen
Eräs tulevaisuuden näkemys koulutoimella on, että eri hallintokuntien
yhteistyötä pitäisi tiivistää. Jorma Puhakka uskoo, että kaupunkilaisten
peruspalvelut koulutus mukaan lukien voidaan säilyttää sitä lähempänä, mitä
tehokkaammin hallintokuntarajat ylitetään suunnittelussa.
Tähän liittyen koulutoimi aikoo linjaussuunnitelmassaan ponnekkaasti
markkinoida alue- ja kyläkeskusmallia. Molemmille tasoille määriteltäisiin
tietyt peruspalvelut, mitkä olisivat saatavissa keskitetysti. Puhakan
mukaan kyläkeskus voisi olla muukin paikka kuin koulu. Juuri lähikoulu
tosin olisi usein luontevin alueensa palvelukeskus.
Puhakan peruskouluvisio on, että tulevaisuudessa Imatralta häivytetään
vanha ala- ja yläasteen raja fyysesti kokonaan.
·Tainionkoskella tämä on jo tapahtunut, ja muut tulkoot perässä.
Peruskoulun jälkeisen opetuksen tuottamisessa tulee Puhakan mukaan varmasti
tapahtumaan muutoksia seudullisesti sekä maakunnallisesti. Tulevaisuutta on
hänen mukaansa lukioiden verkottuminen.
Erityisopetuspaikka
pohdittava uudestaan
Eräs tärkeä kysymys on, miten Imatralla järjestetään jatkossa peruskoulun
erityisopetus.
·Se pakkosiirrettiin aikanaan pois Mansikkalasta. Nyt on aika miettiä
uudestaan, mihin erityisopetus sijoitetaan, Jorma Puhakka toteaa.
Toimitilaratkaisut kaikkineen ovat koulutoimen kehittämissuunnitelmassa
suuri kokonaisuus. Investointitarpeita tulee. Samalla saattaa ilmetä uusia
mahdollisuuksia vajaakäytössä olevista tiloista luopumiseen. Puhakka haluaa
avata keskustelun siitä, voitaisiinko kaupungin toimitiloja yleensä ryhtyä
ennakkoluulottomasti liisaamaan ulkopuolisille toimijoille.
Kehittämissuunnitelmissaan koulutoimi aikoo koota palveluilleen selkeät
laatukriteerit sekä täsmentää sen, mitä milläkin rahalla on vähintään
saatava aikaan. Tänä vuonna toimiala pyörittää noin 30 miljoonan euron
nettobudjettia. Peruskoululaisia ja lukiolaisia Imatralla on yhteensä
vajaat 4 000. Päivähoitolapsia on 1 200. Koulutoimen henkilöstömäärä on
noin 600.