TENHO TIILIKAINEN
Etelä-Karjalassa on syytä olla huolissaan EU:n komission esityksestä
uusista alue- ja rakennetuista seuraavalla ohjelmakaudella. On vaara, että
nykyinen tavoite 2-alue, johon Etelä-Karjalakin kuuluu menettää ainakin
osan nykyisistä tuistaan.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen vakuutti perjantaina, että Suomen
tärkeimpänä tavoitteena on turvata jatkossakin Pohjois- ja Itä-Suomen
säilyminen ykköstuen piirissä. Komissio on esittänyt, että Suomen ja
Ruotsin pohjoiset harvaan asutut alueet saavat kaudella 2007-2013
uudistettua kakkostukea.
Kauppa-ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisella on selkeä tavoite tuleviin
neuvotteluihin.
·Lähdemme siitä, että saamme pidettyä jatkossakin sekä ykkös- että
kakkosalueen etuisuudet. Uskon, että voimme myös tämän väännön voittaa,
Pekkarinen sanoi perjantaina Etelä-Saimaalle.
Hänen mielestään komission tukijakoehdotus ei ollut mikään koepallo, vaan
vakavasti otettava yritys muuttaa aluepoliittisia tukirakenteita. Taustalla
voi olla EU:n suurten nettomaksajamaiden pyrkimys EU:n budjetin kiristämiseen.
·Etelä-Karjalan osalta komission esitys ei sisällä kovin suuria asioita,
mutta kokonaisuutena tässä on sellaisia riskitekijöitä, että meidän on
onnistuttava neuvotteluissa todella hyvin.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen korosti perjantaina, että komission
raportti on vasta alku neuvotteluille. Tavoite on, että EU:n uudesta
rahoituskehyksestä, johon myös alue- ja rakennetuet sisältyvät, voitaisiin
sopia vuoden 2005 loppuun mennessä.
Puttonen optimisti,
Pirhonen epäileväinen
Etelä-Karjalan maakuntajohtajan Timo Puttosen mielestä julki tulleet
esitykset ovat pitkälti sellaiset, kuin oli etukäteen kaavailtukin.
Puttosen mielestä Etelä-Karjalan kohdalla ei tule tapahtumaan mitään
dramaattista.
·Uskoisin, että aika hyvin tulemme pärjäämään jatkossakin. Meidän yksi
etumme on naapuruusohjelma, jonka kautta voidaan rahoittaa hankkeita sekä
Suomessa että Venäjällä. Kaakkois-Suomen TE-keskuksen johtaja Jarmo
Pirhonen ei ole yhtä toiveikas kuin Puttonen. Hänen mielestään tukitasojen
laskuun on varauduttava.
·Minusta näyttää kovasti siltä, etteivät EU:n suuret nettomaksajavaltion
ole vuoden 2006 jälkeen valmiit rahoittamaan alueita nykyisellä tasolla.
KOTIMAA sivu 8