Metsä ja vesi kohtaavat ja täyttävät huoneen

Muuttolinnut ja männynkarahkat limittyvät Sirpa Hynnisen ja Vesa-Ville Saarisen taiteessa.

ETTI KANTOLA

Muuttavat hanhet esittävät muodostelmatanssia Galleria Pihaton

rososeinällä. Siiveniskuja on nopeutettu, auran suuntaa muutettu ja

ääriviivoja oiottu. Silti vaikutelma on aito.

Lintunäytelmän edustalla makaa hakkuutyömaan kippuraisista männynoksista

koottu patsasmainen rykelmä. Toisella seinällä aaltoilee Vuoksi, ja katossa

riippuu veden alta haravoidusta puurojusta tehty verkko.

Lappeenrantalaisten Sirpa Hynnisen ja Vesa-Ville Saarisen yhteisnäyttelyn

muodostavat Metsä ja Vesi. Fyysisesti teokset eivät vie Pihatosta kuin

pienen osan, mutta ne täyttävät koko tilan. Molemmat teokset koostuvat

Saarisen videosta ja Hynnisen veistoksista.

Näyttely oli osin esillä viime kesänä Helsingissä. Uusi tila luo kuitenkin

uutta taidetta.

­·Täällä on erityisen voimakas seinäpinta. Myös pylväät vaativat

järjestelyä, kun tehdään kolmiulotteisia teoksia, Hynninen sanoo.

Lappeenrannassa liitelevät hanhet ja liikkuva vesi on kasvatettu

mahdollisimman suuriksi, ja veistokset täyttävät tyhjää tilaa. Seuraavaksi

näyttely menee Lahteen. Siellä puitteet ovat toiset. Videokuva heijastuu

pienenä lumihankeen ja kolmiulotteinen veistos litistyy pinnaksi.

­·Tässä tehdään prototyyppiä, Saarinen kuvaa.

Yhteistyössä

tekijä hämärtyy

Taiteilijoiden välinen yhteistyö on yleistynyt, muttei vieläkään ole luovan

työn ominaisin muoto. Ryhmässä tekeminen vaatii neuvottelua eikä

taiteellisia ratkaisuja voi tehdä yksin.

Yhteistyö on kuitenkin Metsän ja Veden elinehto. Kumpikaan osa, video ja

veistokset, eivät toimi yksin. Tenho perustuu vuorovaikutukseen.

Videokuvasta lähtevä valo valaisee veistoksia, jotka luovat tilaan varjoja.

­·Ryhmätyöstä saa paljon itse. Joutuu perustelemaan valintojaan ja tekemään

kompromisseja, Hynninen kiittelee kaksikon työskentelytapaa.

Tavoitteet ja näyttelyratkaisut on tehtävä yhdessä. Saarinen sanookin

tekijän hämärtyvän, vaikka molemmilla taiteilijoilla on oma materiaalinsa.

Luonto

taiteilijan silmin

Töiden taustalla on luontokokemus, joka varsinkin Hynnisellä on tärkeä.

Muusakseen hän tunnustaa näyttelytilan seinustalla loikovan koiransa, joka

vie emännän luontoon pari kertaa päivässä.

­·Sen ansiosta löysin metsän uudestaan kahdenkymmenen vuoden jälkeen.

Saarinen naureskelee, että kollegaa ja tämän koiraa yhdistää silminnähtävä

ihastus keppeihin.

Varsinaisia luontoasiantuntijoita Hynninen ja Saarinen eivät kuitenkaan

ole, minkä osoitti retket lintuaiheisen kuvamateriaalin perässä. Siinä

missä muut bongarit innostuivat lajeista, taiteilijat kiinnittivät huomiota

ainoastaan muodostelmiin, liikeratoihin ja lentotapaan.

­·Ei käy, liian nopeat siiveniskut, Hynninen nauraa kommentteja.

III

Sirpa Hynninen ja Vesa-Ville Saarinen. Galleria Pihatto 4.-­29.2. Avoinna

ti­-pe 11-­17 ja la-­su 11-­15.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Rakentajat. Sirpa Hynnisen ja Vesa-Ville Saarisen rakennuspäivät venyvät.

Näyttely vaatii paljon työtä, joka ei näy katsojalle. Esimerkiksi videon

virittely galleriaan on työlästä.

Kirjoittaja:
Etti Kantola