Pesärikon surullinen tarina saa katsojan myös nauramaan

Pohjalainen murre luonnistuu lappeenrantalaisilta hyvin.

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Ottaen huomioon kuinka murheellinen tarina Orvokki Aution Pesärikko on,

Lappeenrannan kaupunginteatterin ensi-iltayleisö sai lauantai-iltana

naurahdella mukavan usein. Teatterissa vierailevan Sarianne Paasosen ohjaus

tuo onnistuneesti esiin yhden Orvokki Aution tekstin parhaista puolista:

hellän ivan ja lakonisen huvittuneisuuden, jolla kirjailija on jälkikäteen

tarkastellut synnyinseutuaan ja sen ihmisiä. Pesärikon tarina alkaa

Etelä-Pohjanmaalta 50-luvulla. Nuorisokulttuurin tuulahdukset alkavat jo

yltää maaseudullekin, jonka ilmapiiri muuten on vielä tiukan perinteinen ja

sovinnainen. Tässä kulttuurissa on äärimmäisen tärkeää se, miltä oman

elämän ajatellaan näyttävän ulospäin. On noudatettava sellaista

säädyllisyyttä, normaaliutta ja moitteettomuutta, etteivät naapurit vain

saa juorun tai naureskelun aihetta. Moitteettomuuden nimissä Pesärikon

iäkkäät pohjalaisnaiset huolehtivat välillä niin pienistä ja

epäolennaisista asioista, että tavoitellun arvokkuuden sijaan he tekevät

itsestään surkuhupaisia. Toisaalta katsoja saattaa samalla naurahtaa myös

hivenen itselleen; tuollaisiahan me ihmiset olemme. Pohjalla on kuitenkin

surumielinen pohjavire. Kun omaa elämää eletään yhteisön oletettujen

odotusten perusteella, jää huomioimatta se, mikä on parasta ja oikein

itselle ja läheisille. Vaikeista tai hävettävistä asioista vaietaan, mikä

tekee elämästä valheellista ja raskasta.

Jännite syntyy pikku hiljaa

Tarinan dramaattisuus paljastuu sekä romaanissa että

näytelmädramatisoinnissa pikku hiljaa. Näytelmän alussa nuori Armi (Mari

Pöytälaakso) tulee miniäksi isoon Larvan taloon, jota emännöivät sulhasen

äiti Laimi (Marja-Liisa Ketola) ja täti Ilmi (Marjatta Linna).

Hyvämaineisen talon tyttö toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi, mutta

kaikki ei ole selvästikään kunnossa. Nuori, ihastuksen huumassa oleva tyttö

ei kuitenkaan suostu avaamaan silmiään totuudelle, vaan pysyy pohjalaisella

ylpeydellä ratkaisunsa takana, vaikka ehkä aavistaakin jo tehneensä virheen.

Esimerkiksi ensimmäiset merkit Olavin sairaalloisesta mustasukkaisuudesta

tuodaan näytelmässä esiin taitavasti. Romanttinen souturetki eräjärvellä

muuttuu lähes pelottavaksi, kun sulhanen alkaa kuulustella nuoren vaimon

aiempia mieskokemuksia. Kokonaisuutena draaman kaareen jäi kuitenkin

kaipaamaan vielä hivenen enemmän jännitettä. Mieleen tuli, olisiko tarinan

koho- ja käännekohtia kannattanut vähän enemmän korostaa. Esimerkiksi Armin

muutto Tampereelle kävi niin mutkattomasti, että katsojalle jäi hetkiseksi

hölmistynyt olo. Toisaalta näytelmän pohjalaiseen henkeen sopii hyvin se,

että merkittävätkin asiat ja tapahtumat soljuvat ohi vähäeleisesti ja

näennäisen vähin tunnekuohuin. Niinhän Larvan talon yleisin ohje kuuluu:

hillitte ittes.

Murretta ilo kuunnella

Orvokki Aution Pesärikkoon tuo oman tunnelmansa pohjalainen murre, jota

Lappeenrannan kaupunginteatterin näyttelijät puhuvat niin hyvin, ettei se

särähdä kertaakaan edes pohjalaiseen korvaan. Mari Pöytälaakso tekee Armina

toiveroolinsa, eikä hän petä odotuksia. Sinnikäs ja terävä Armi kasvaa

näytelmän aikana nuoresta tyttösestä naiseksi, jonka vahvuus korostuu sitä

mukaa, mitä heikommaksi äidistään riippuvainen mies osoittautuu. Seppo

Kaisanlahden suoritus Olavina paranee sitä mukaa, mitä edemmäs tarina

etenee. Kun Olavi on sairaimmillaan harhakuvien ja ahdistuksen vallassa,

Kaisanlahti onnistuu tekemään koko olemuksestaan vanhentuneen, heikon ja

haavoittuvaisen. Erityisen miellyttävä oli seurata Marja-Liisa Ketolan ja

Marjatta Linnan roolisuorituksia. Ketolan Laimi on välillä raivostuttava ja

vastenmielinen, mutta kaikessa jääräpäisyydessään hauska. Marjatta Linnalla

oli Ilminä sopivasti pientä pilkettä ja pirullisuutta silmäkulmassa. Voi

vain arvailla, kuinka paljon samanlaisia nahistelevia iäkkäitä sisaruksia

Suomen maaseudulta edelleenkin löytyy. Tarja Jaatisen lavastus toimii,

vaikka näyttämöltä välittyvä tunnelma ei olekaan erityisen pohjalainen.

Musiikilla olisi voinut olla tunnelman luonnissa suurempikin rooli. Nyt

pätkät vanhoista hiteistä muistuttivat siitä, että vaikka ilmapiiri Larvan

talossa säilyi muuttumattomana vuosikymmenestä toiseen, maailma ympärillä

muuttui.

ARI NAKARI

Kuvateksti

Alkuihastusta. Seppo Kaisanlahden Olavi tekee Armiin (Mari Pöytälaakso)

vaikutuksen. Miehen sairaalloinen mustasukkaisuus käy ilmi vasta myöhemmin.

TEATTERI

¤·Orvokki Aution Pesärikko Lappeenrannan kaupunginteatterissa 7.2.

¤·Ohjaus Sarianne Paasonen.

¤·Skenografia Tarja Jaatinen.

¤·Rooleissa: Mari Pöytälaakso, Seppo Kaisanlahti, Marja-Liisa Ketola,

Marjatta Linna, Reijo Kanerva, Aino Kerola, Heikki Railevirta, Janna

Engström ja Jarmo Vesterinen.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto