Hyvänkokosen numeron ne o likat pyäräyttäneet

Kyllä se murrekin naurattaa, mutta enemmän kuitenkin ne jutut.

LIISA KUKKOLA

Lappeenrannan kaupunginteatterissa nähtiin keskiviikkona harvinaista

herkkua: suomalainen kantaesitys.

Sinikka Nopolan menetyskirja Ei tehrä tästä ny numeroo ehätti ensimmäisenä

lavalle Etelä-Karjalassa, suhteellisen kaukana Nopolan kokoelman sekä

maantieteellisestä että henkisestä pääkallopaikasta, Suomen ensteks

parhaasta kaupungista Tampereesta.

Se on vähän sama kuin jos Anu ja Mikko oli aikoinaan nähty ensimmäisenä

Raumalla tai Seinäjoella. Elikkäs, kyllä niitä tamperelaisia ny varmaan

ottaa jonnin verran päähän.

Mutta Lappeenrannassa kannattaa kulkea rinta rottingilla: kaupunginteatteri

on osunut sopivankokoiseen kultasuoneen. Murteella kirjoitettu kiinnostaa

niin lukijoita kuin kuulijoitakin ja mm. Helsingin Sanomien

Kuukausiliitteessä julkaistut Nopolan tarinat eivät petä livenäkään.

Samanlaisia ne

on hämäläisetkin

Esityksestä on tehty numeroo jo ennen ensi-iltaa muuallakin kuin

Lappeenrannan medioissa. Osaksi tietysti kummallisen

karjalais­hämäläis-yhdistelmänsä, mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin

Nopolan elämäntäyteisten tarinoitten takia.

Ne ovat isolle joukolle tuttuja jo ennen teatteriesitystä, mutta

viimeistään katsomossa jokainen tajuaa näkevänsä jotakin tavattoman tuttua.

Ei mitään kuoliaaksi naurattavaa kohellusta vaan paljon parempaa: hiljaa

porisevaa tarkkanäköistä havainnointia ihmisistä, jotka sattuvat asumaan

Tampereella.

Sillä vaikka karjalaista saattaakin välillä naurattaa tapa, jolla

tamperelainen elikkäs suuremmalta suvultaan hämäläinen puhuu tai mitenkä

hullusti se eri paikoissa käyttäytyy, niin ei kyllä paljon kannattaisi.

Kyllä se karjalainen immeinen loppujen lopuksi aika samanlainen on.

Hamstraa kahvia ja on viranomaisen edessä vaatimattoman nöyrä. Tosin se

täytyy myöntää, että harvempi itäihminen ottaa kyläreissulle omat

liinavaatteet mukaan, kun taas läntisen Suomen kansa ei lähde toisten

nurkkiin resuamaan ilman niitä·­·hyvä jos niidenkään kanssa.

Nopolalla on kadehdittava taito pukea sanoiksi elämän arkisia asioita

yleispäteviksi totuuksiksi. Kun hän kertoo naisesta, joka ei raaski pitää

kesämökillä rintaliivejä, kun ne kuitenkin likaantuvat ja kuluvat, sanoo

hän paljon muustakin kuin rintaliiveistä.

Lisäksi Nopola osaa sanoa sanottavansa tavalla, joka on samalla sekä

sivaltava että hellä. Ittestään numeroa tekemättömät ihmiset ovat sekä

ihania että kamalia. Numeroa tekevät eivät ole kuin kamalia.

Selvä

kiitettävä

Nyt on kehuttu jo tarpeeksi. Ja varsinkin kun pitää vielä myöhemminkin

kehua, niin jotain negatiivistakin pitää sanoa, ettei tämä nyt vallan

siirappiseksi menisi.

Lappeenrannan esityksessä nähdään kaksi naista: äiti ja tytär, mutta kyllä

Rampe ja Eila olisi ollut vielä parempi yhdistelmä. Esityksen kohtaukset on

toinen ongelma, tosin pieni sekin. Aikajärjestyksessä kulkevat tarinat

muodostavat ja eivät muodosta jatkumoa, ja välillä tuntuu, että ohjaaja

olisi voinut tehdä selvemmän valinnan joko tai.

Mutta tämä nyt on tällaisen kriitikon akateemista marinaa. Kyllä mua

oikeasti nauratti, oli siinä tarinassa sitten kaarta ja näytelmällisyyttä

tai ei. Ohjaaja Munu Maunu on kyllä ymmärtänyt tärkeimmän eli Nopolan

tarinoiden sielun.

Ei tehrä tästä ny numeroo lähti liikkeelle kaupunginteatterin

syntyperäisistä hämäläisistä Janna Engströmistä ja Marja-Liisa Ketolasta.

He taitavat murteen eivätkä tee sitä niin leveää kuin ei-syntyperäinen

helposti tekisi, jotta kaikki varmasti ymmärtäisivät, että nysse myyrä

puhuu tamperetta.

Janna Engström on esityksessä loistava, paikoitellen kuin 2000-luvun

Kaija television muinaisesta sarjasta Heikki ja Kaija. Juuri tarpeeksi

ronski ja rähjäinen, sopivasti lihaa tamperelaisten luiden ympärillä.

Marja-Liisa Ketola osoittaa ainakin minulle aikaisemmin tuntemattomiksi

jääneitä komediennen kykyjä vähäeleisellä näyttelemisellään. Tosin välillä

Ketolan ote on liian sofistikoitunut näyttääkseen tamperelaiselta tai siis

hämäläiseltä. Saattaisikohan syntyperäinen tamperelainen nähdä hänessä jopa

varsinaissuomalaisia piirteitä.

Tekijät ovat olleet innostuneita siitä mitä he tekevät, mikä näkyy ihanalla

tavalla katsomoon saakka. Onneksi kaupunginteatterissa löydettiin aika ja

paikka tämän esityksen tekemiselle. Siitä tuli ihmisen kokoinen numero.

ARI NAKARI

Kuvatekstit

Triumvit. Janna Engström taitaa Tampereen murteen niin hyvin, ettei hänen

tarvitse lähteä alleviivaamaan sen enempää nuottia kuin sanojakaan. Kaikki

tulee sujuvasti selkärangasta.

Böön autti. Marja-Liisa Ketolan näyttelemä äiti on totta kai hämäläinen,

mutta kyllä ne muutkin tyttärien kaappien järjestystä vahtaavat.

TEATTERI

¤·Sinikka Nopola: Ei tehrä tästä ny numeroo. Kantaesitys Veeran kammarissa

Lappeenrannan kaupunginteatterissa 24.3.2004.

¤·Ohjaus Munu Maunu, rooleissa Marja-Liisa Ketola ja Janna Engström.

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola