Imatran paikallisliikenteen kilpailutuksella haussa säästöt

Kilpailussa menestynyt aloittaa ensi vuoden alusta ja kyyditsee kaupunkilaisia seuraavat viisi vuotta.

IRMELI OJALAINEN

Imatralla katsotaan, saadaanko paikallisliikenne pyörimään nykyistä pienemmällä tukieurojen määrällä. Paikallisliikenteessä pyörii sen verran rahaa, että kilpailutustilanteessa tehdään EU-hankintailmoitus. Tieto kilpailutuksesta leviää siis Euroopan markkinoille. Tarjouksia odotetaan sisään huhtikuun loppuun mennessä.

Imatralla käydään kilpaa 300 000 ajokilometristä. Ajot koskevat varhaisaamuja, iltoja ja viikonloppuja suosituimmalla linja 1:llä. Muina linjoina mukana ovat Rajapatsaan ja Raution välillä muutaman kerran päivässä ajettava palvelulinja 2b sekä kolmoslinja Perä-Meltolasta kylpylään.

Pohjolan Liikenne on ollut vuosikymmeniä imatralaisten hovikuljettaja. Jatkossa yritys hoitaa linjaliikenneluvalla linja 1:n ilman kaupungin tukea. Linjaliikennelupa koskee talvikaudella arkipäiviä klo 6.30­-18 ja kesällä ajot ovat klo 7-­17. ­·Ajoitusta on suunniteltu niin, että kilvan voittajan kanssa käydään neuvotteluja toukokuussa ja päätöksiä tehdään kesäkuun alkupuolella. Kevään aikatauluihin tulevat mukaan kesän lisäksi ensi syksy. Muutokset, jos niitä tulee, näkyvät sitten uuden systeemin pyörähtäessä käyntiin ensi vuoden alussa, liikenneinsinööri Erkki Pekkarinen sanoo.

Imatran paikallisliikenteessä matkustetaan noin 340 000 kertaa vuodessa.

Kustannuksia

alaspäin?

Kilpailutus ei koske kahdella autolla ajettavaa linjataksiliikennettä eikä kutsutaksiliikennettä.

­·Kutsutaksit ajavat toistaiseksi tuttuun tapaan, mutta jos kuljetuspalvelukeskus tulee, ne siirtynevät keskuksen kautta hoidettavaksi, Pekkarinen ennakoi.

Imatralla on tehty päätös kuljetuspalvelukeskuksen perustamisesta. Sen aloituksen ajankohta on edelleen avoin ja tarkoitus on selvittää, saataisiinko synnytetyksi Imatraa laajempi yksikkö.

Paikallisliikenteen kilpailutus järjestetään hyvinkin nykyisiä systeemejä hyödyntäen. Näin helpotetaan vertailua. Jos reitteihin tai taksoihin tehdään jatkossa muutoksia, niistä päätetään myöhemmin.

Sopimus on tarkoitus tehdä viideksi vuodeksi ja lisäksi on luvassa kahden vuoden bonus, jos yrittäjään ollaan tyytyväisiä.

Imatran kaupunki käyttää nyt julkisen liikenteen tukeen vuositasolla 600 000 euroa. Siitä noin puolet on valtionapua.

­·Taksatuki on 40 000 euroa. Se ei välttämättä muutu. Tukea on tarvittu siksi, että lippujen hinnat on voitu pitää kohtuullisina, liikenneinsinööri Erkki Pekkarinen sanoo.

Vapaamatkustajia

paljon tyrkyllä

Pekkarisen mielestä kilpailutuksen tulosta on vaikea ennakoida. ­·Jos paikallisliikenne saadaan pyörimään selvästi nykyistä edullisemmin, voimme ryhtyä pohtimaan, pääsevätkö ilmaiskyydeistä osalliseksi muutkin ryhmät kuin veteraanit.

­·Tyrkyllä on monenlaisia ryhmiä lastenvaunujen kanssa liikkuvista eläkeläisiin ja nuoriin. Ilmaispalvelun laajentaminen muihin kuin veteraaneihin tietysti maksaa, Pekkarinen näkee.

Hänen mielestään esimerkiksi eläkeläisten joukko on niin suuri, että mahdollisella vapaalipulla ajajien joukkoa pitäisi jotenkin rajata. Nuorisolipulla saattaisi olla ainakin positiivisia mielikuvavaikutuksia.

Veteraanit ovat olleet viime toukokuun alusta ilmaismatkojen piirissä ja etuutta on hyödynnetty ahkerasti. Pekkarisen laskujen mukaan parinsadan kortin hakeneen ryhmästä on tehty 6 500 matkaa.

IRMELI OJALAINEN

Kuvateksti

Bussilla. Paikallisliikenteen bussien väritys saattaa osassa autoja muuttua kilpailutuksen jälkeen. Pohjolan Liikenteen autot ajavat jatkossa 1-linjan ajoja linjaliikenneluvalla.

Kirjoittaja:
Irmeli Ojalainen