MATTI SAARELA
Jeesus tulee! Ja melkein joka tuutista. Sunnuntaikirkko on saanut
teatterista ja elokuvasta itselleen oivan tukijan.
Kristinusko on jokaisen länsimaisen ihmisen ajattelun ja maailmankuvan
peruspilari silloinkin, kun yksilöllä ei ole omaa, tunnepohjaista
vakaumusta. Tärkeä meille on myös kristitty humanismi, tai ainakin sen
pitäisi olla.
Maailman ihmiset jakautuvat kahteen ryhmään. Suurin osa ihmiskunnasta elää
edelleen samanlaisessa köyhyydessä kuin Jeesuksen aikalaiset. Sitten olemme
me, jotka elämme keskellä yltäkylläisyyttä, tavarahelvettiä.
Uskonnolle on siis tilausta. Valitettavasti uskontojen uusi tuleminen on
merkinnyt myös uskonnollisen fundamentalismin ja suvaitsemattomuuden uutta
tulemista. Karl Marx ei ole ehkä se filosofi, jota tässä yhteydessä pitää
siteerata. Sitä paitsi hän oli väärässä. Uskonto ei ole oopiumia kansalle,
vaan yhä useimmille kansoille se tuntuu olevan rähinäviinaa.
Teatteri Imatran Johanneksen evankeliumi on tekijöidensä mukaan upea tarina
maailman luetuimmasta teoksesta. Se on tietenkin totta. Kysymys on siis
todellisesta klassikosta, josta on löytynyt tulkittavaa ja tulkintoja
viimeiset 2000 vuotta.
Ohjaaja Jarmo Hämeranta ja näyttelijä Kari Kinnari ovat olleet hyvin
tosissaan esityksensä kanssa.
Johanneksen evankeliumi on ollut, tai siitä on tullut tekijöilleen
harjoitusprosessin aikana niin tärkeä asia, että katsoja jäi ainakin
esityksen ensi-illassa hieman ulkopuoliseksi.
Hämeranta valitsi neljästä evankeliumista juuri Johanneksen evankeliumin,
koska se on silminnäkijän kuvaus Jeesuksen elämästä.
Johannes oli sulkakynän käyttäjänä varhainen journalisti. Hämerannan ohjaus
ja Kinnarin tulkinta korostavat tekstin autenttista luonnetta.
Dramaturgisesti Johanneksen evankeliumi on tietenkin ongelmallinen teksti.
Ehkä nykyisen, tositv:n parissa kasvaneiden sukupolvien kannattaisi ottaa
tosissaan Jeesuksen sanat: autuaita ovat ne, jotka eivät näe, mutta uskovat
silti. Vaihtoehto tälle on se taivaallinen väkivaltaviihde Mel Gibsonin
tylliin Hollywoodin parhaiden perinteiden mukaisesti.
Kinnarin esityksessä dialogi ja kertova ote vuorottelevat. Evankeliumin
tekstiä on tietenkin lyhennetty reippaasti. Itse tarina on kuitenkin
varmaan jokaiselle kuulijalle niin tuttu, että katsoja paikkaa
automaattisesti esitykseen jäävät aukot.
Hämeranta on itse lavastanut esityksensä. Tärkeä merkitys kokonaisuuden
kannalta on myös Marja Liukkosen puvuilla, ja Keijo Miettisen luomalla
hienolla äänimaailmalla.
KAI SKYTTÄ
Kuvateksti
Visuaalisesti näyttävä. Johanneksen evankeliumin ylöspano on hieno. Se on
yhtä aikaa harras ja toimiva. Tarinan kertojana toimii Kari Kinnari.
TEATTERI
¤·Johanneksen evankeliumi
¤·Ohjaus ja lavastus Jarmo Hämeranta
¤·Kertoja: Kari Kinnari
¤·Valot Jukka Parviainen
¤·Äänet: Keijo Miettinen
¤·Teatteri Imatran ensi-ilta 20.3. teatterin pienellä näyttämöllä.