Konserttimestari, jolla riittää kykyä ja kokoa

Tero Latvala aloittaa ensi kesänä Lappeenrannan kaupunginorkesterissa.

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Lappeenrannan kaupunginorkesteri on tehnyt rekrytoinnin, jota monessa

muussa kaupungissa saatetaan hieman kadehtia. Nimekkään Tapiola

Sinfoniettan konserttimestari Tero Latvala siirtyy tämän kevään jälkeen

konserttimestarin paikalle Lappeenrannan kaupunginorkesteriin. Jo

nyt Latvaloiden perhe, lappeenrantalaissyntyinen viulistivaimo Tiina

Ylinen-Latvala, kaksi lasta, koira ja kaksi hevosta, ovat muuttaneet

asumaan Taipalsaarelle, jonne rakentuu myöhemmin uusi koti. Perhesyyt

olivat yksi muuton monista motiiveista. Tapiola Sinfoniettassa Tero Latvala

ehti työskennellä lähes 15 vuotta. Vaikka edessä oleva muutos on suuri,

viulisti ei kuulosta erityisen haikealta. ­·Kun on työskennellyt saman

orkesterin johtavassa virassa näin pitkään, tunnen, että olen antanut sille

niin henkisesti kuin fyysisesti kaiken, mitä minulla on annettavaa. Hyvältä

tuntuu, etten jätä uppoavaa laivaa, vaan valmiin orkesterin. ­·Tunnekuohua

saattaa helpottaa se, että tässä vaiheessa jään ensin vain vuoden

virkavapaalle siltä varalta, ettemme jostain syystä jäisikään

Etelä-Karjalaan. ­ Toive on, että pesti Lappeenrannassa kestää pidempään,

sillä kulttuurityötä on paras tehdä pitkäjänteisesti. Vaikka joku

pääkaupunginseudun kollegoista saattaa kohotella kulmiaan korkeatasoisen

ammattilaisen ratkaisulle, Tero Latvalan mukaan ihmiset saavat aivan

vapaasti ihmetellä. ­·En ajattele olevani mikään tiennäyttäjä, mutta tunnen

silti pientä mielihyvää siitä, jos voin omilla ratkaisuillani muistuttaa,

että kulttuuria löytyy kehäkolmosen ulkopuoleltakin.

Yhden suuren luopumisen Latvala joutuu tekemään. Parin vuoden ajan hänellä

on ollut käytössään Nicolo Gaglianon vuonna 1751 rakennettu arvoviulu,

jonka Tapiola-ryhmä hankki omistukseensa. ­·Se oli hieno teko ja olen

iloinen siitä, että nyt joku muu pääsee sitä soittamaan. Viulua kuullaan

Latvalan hyppysissä vielä Lemi­Lappeenranta-juhlilla tulevana kesänä.

Hyvän pomon

ominaisuudet

Lappeenrannan kaupunginorkesterin kannalta Latvalan saaminen mukaan on

mielenkiintoista, sillä konserttimestarilla voi olla orkesterin

kehittämisessä suuri rooli. ­·Konserttimestarin merkitys orkesterille

riippuu siitä, millaisen roolin hän haluaa ja pystyy orkesterissa ottamaan,

pitkänhuiskea ja karismaattinen viulisti kertoo.

­·Mielestäni hyvän konserttimestarin ei tarvitse yrittää pönkittää omaa

auktoriteettiaan, vaan se syntyy luonnostaan. Ensinnäkin konserttimestarin

oman instrumentaalisen tason on oltava sitä luokkaa, että hän on uskottava.

Samoin pitää aistia koko ajan, mitä ympäristössä tapahtuu. Latvalan mukaan

hyvä konserttimestari tarvitsee myös kourallisen ihmistuntemusta ja

sosiaalisia taitoja niin, että hän pystyy rohkaisemaan kollegoja ja

vaikuttamaan siihen, että soittajisto saa luotua parhaan mahdollisen

tuloksen. ­·Olipa orkesteri sitten pienempi tai isompi, sen psykologia

toimii samalla tavoin. Monella tavoin hyvällä konserttimestarilla on siis

samoja piirteitä kuin hyvällä pomolla lähes alalla kuin alalla. ­·Jos

alaiset voivat huonosti, pitää katsoa peiliin.

Positiivisia

odotuksia

Lappeenrannan kaupunginorkesteri on Tero Latvalalle ennestään tuttu, sillä

hän on vieraillut aikaisemmin orkesterin kapellimestari-viulistina.

­·Lisäksi Jan Söderblom on vanha hyvä tuttuni. Työn kannalta on fantastinen

lähtökohta, jos kapellimestarin ja konserttimestarin välinen yhteistyö

toimii. Tällainen suhde minulla oli Tapiola Sinfoniettassa Jean-Jacques

Kantorowin kanssa ja näin tulee varmasti olemaan myös Lappeenrannassa.

Orkesterin tulevaisuudesta Tero Latvala puhuu optimistisesti.

­·Lappeenrannan kaupunginorkesteri elää nyt selvästi nousukautta,

esimerkiksi vakanssipolitiikka on ollut paranemaan päin ja mukaan on saatu

hyviä puhaltajia. ­·Lappeenrannassa on jo laulukilpailut, mutta olisi

hienoa lyödä samalla tavoin läpi myös instrumentaalisella puolella.

Sinfonia Lahden tuhkimotarina on hyvä esimerkki. ­ Lappeenranta ei ole

ollenkaan kaukana siitä, mistä Lahdessa lähdettiin liikkeelle, joten mikä

vain voisi olla mahdollista täälläkin. ­·On haaste saada kulttuurikenttä

ottamaan tällainen haaste vakavasti. Itse en kuitenkaan usko

aggressiiviseen vaikuttamiseen, vaan asiat etenevät hiljalleen.

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Kuvateksti

Arvoviulu. Tero Latvalalla on käytössään Nicolo Gaglianon vuonna 1751

rakentama viulu, jonka omistaa Tapiola-yhtymä. Sen ääntä kuullaan vielä

Lemi­-Lappeenranta-musiikkijuhlilla, sitten Latvala luovuttaa viulun takaisin.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto