ETTI KANTOLA
Valtatie 6:n käsittely haukkasi puolet Kaakkois-Suomen tiepiirin ja
Lappeenrannan kaupungin vuosittaisesta neuvottelutilaisuudesta perjantaina.
Tilanne herättää sekä toivoa että tuskaa.
·On hyvä, että hanke on tämän hallituskauden aikana aloitettavien
joukossa. Mutta toteutuminen edellyttää, että valtiovarainministeriö
hyväksyy uuden elinkaarimallin, linjaa tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen.
Mallissa urakoitsija suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää tien. Vastine on
vuosittainen palvelumaksu.
·Investointi jakautuu pitkälle ajalle. Se on kuin kiinteistöremontti,
jonka käyttäjät maksavat.
Rinta-Porkkunen ei halua lausua epäilystä tieparannuksen toteutumisesta.
Usko myötämieliseltä vaikuttavan liikenneministerin valtaan on vahva eikä
varasuunnitelmaa ole.
·Suunnitelma b on, ettei tehdä mitään.
Jos valtion rahakirstun vahdit suovat, rakentaminen alkaa vuonna 2006.
Osa liittymistä
ehkä jälkikäteen
Elinkaarimalli tarkoittaa nopeaa etenemistä ja hankkeen valmistumista jopa
parissa vuodessa. Rahaa vaaditaan hyvin nopeasti myös kaupungin vastuulla
oleviin liittymiin, siltoihin ja erikoiskuljetusväyliin. Lappeenrannan
osuus on lähes kahdeksan miljoonaa euroa.
Sivuun oli ajateltu laittaa miljoona vuodessa, mutta tarve voi olla
suurempi. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jukka Kärri (kesk.) kiistää,
että tarvittava raha olisi pois muusta.
·Kysymys on investoinneista eikä kaupungin käyttötaloudesta.
Kaupungin tiestöä tarkastellaan kuitenkin peilaten valtatieparannukseen, ja
tärkeysjärjestystä mietitään. Yksiselitteistä vastausta siihen, mistä rahat
otetaan, ei tunnu olevan.
·Osaa katuliittymistä voi ehkä siirtää myöhemmäksi, tekninen johtaja Ensio
Koikkalainen kertoo sentinvenytyskeinoista.
Joillekin alueille voi joutua ajamaan mutkan kautta ennen kuin kaupunki
kerää rahat lopullisiin liittymiin. Kaikkea ei voi silti siirtää,
esimerkiksi sillat ovat välttämättömiä.
Koikkalainen muistuttaa sijoitusten myös tuottavan. Esimerkiksi uusina
teollisuusalueina.
·Yksi sellainen on Selkäharjussa. Markkinointia ei ole aloitettu, mutta se
on hyvää maata hyvien yhteyksien varrella.
Kärri pitää takaportin auki myös valtion suuntaan.
·Pahimmassa rahapulassa toivotaan yhteistyötä Tiehallinnon kanssa.
Virka- ja luottamusmiehet kiittelevät kuorossa kärkihankkeen etenemistä.
Nyt ei sovi valittaa, itsehän tätä on haluttu.
Taidetta
pientareelle
Vaikka raha on tiukalla, Etelä-Karjalan pääkadusta halutaan myös komea.
·Kaupungin alueelle tulee seitsemän eritasoliittymää, ne ovat vaikuttava
näky, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Erkki Pulli (myö) sanoo.
Taidehahmotelmassa maisemaa kaunistaa viherrakentaminen ja taiteilijoiden
teokset.
·Liittymät käsitellään erikoisella tavalla. Kokonaisuus on yhtenäinen,
mutta jokainen liittymä eri näköinen, Pulli kertoo.
Suunnitelma on alullaan, ja rahoittaminen Lappeenrannan käsissä.
·Käytäntö on, että tiepiiri huolehtii perusrakentamisesta ja jos kaupunki
haluaa jotain lisää, se jatkaa siitä, Rinta-Porkkunen kertoo.
Kaupunki aikoo olla yhteydessä maakuntaliittoon ja teollisuusyrityksiin
laskuntasaus mielessään.
Taiteen ohella liittymien tuntumaan odotetaan elinkeinoelämää. Esimerkiksi
Viipurintien ja Lauritsalan liittymien paikkeille halutaan business parkit.
·On tutkittava, onko maankäyttö ajan tasalla. Sinne voisi tulla
työpaikkakeskittymä ja palveluita, Koikkalainen selventää.
Mallia katsellaan muun muassa Oulun ja Helsingin seuduilta.