Nuijamaan raja-asema siirtyy taajaman ulkopuolelle

Autojen melu- ja pakokaasusaasteet eivät ensi vuonna häiritse taajaman asukkaita.

MARTTI HYTTI

Nuijamaan uuden raja-aseman rakennustyöt pääsevät kohta liikkeelle. Suomen

ja Venäjän välinen valtiosopimus raja-aseman siirrosta allekirjoitettiin

perjantaina monien kiemuroiden jälkeen.

Sopimuksen mukaan Suomi ja Venäjä voivat aloittaa heti Nuijamaan

raja-aseman uusien teiden rakentamisen. Rakennusaikatauluksi Suomen

puolella on määritelty vuosi. Uusi rajanylityspaikka tulliasemineen voidaan

avata kesällä 2005, mikäli Venäjä saa oman tieosuutensa valmiiksi samaan

aikaan.

Nuijamaan raja-asema siirtyy taajaman ulkopuolelle eli länsipuolelle. Ensi

vuoden lopulla autojen melu- ja pakokaasusaasteet eivät enää häiritse

taajaman asukkaita, kuten tähän asti on tapahtunut.

Suomen puolelta sopimuksen allekirjoitti liikenne- ja viestintäministeri

Leena Luhtanen (sd.) ja Venäjän puolelta ensimmäinen varaliikenneministeri

Anatoli Nasarov.

Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela oli

allekirjoituksen jälkeen tyytyväinen, kun valtiosopimus vahvistettiin.

­·On hieno homma, että asia meni eteenpäin. Olen todella helpottunut, että

sopimus saatiin aikaan. Nuijamaan raja-aseman kehittäminen on tärkeää

molemmille osapuolille, kun liikenne kasvaa voimakkaasti.

Suomen puolella tienrakennustyöt alkavat lähes välittömästi.

Tienrakennuksen pääurakoitsijana on tieliikelaitos, joka voitti aikanaan

urakkakilpailun. Koko hanketta vetää ja koordinoi Kaakkois-Suomen tiepiiri.

Raja-aseman hinta

23 miljoonaa euroa

Tiepiirin tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen vakuutti, että tietöihin käydään

mahdollisimman nopeasti.

­·Heti kun saamme tiedon valtiosopimuksen allekirjoituksesta, ilmoitamme

urakoitsijalle töiden aloittamisesta. Tieliikelaitos urakoi itse niin

paljon kuin itse voi ja ottaa aliurakoitsijoita niin paljon kuin tarvitsee.

Kaikki suunnitelmat ovat kyllä valmiina.

Suomen tieosuuden kustannukset ovat noin 14,5 miljoonaa euroa ja

tulliaseman 8,5 miljoonaa euroa.

Tien rakennuskustannukset saattavat Rinta-Porkkusen mukaan tuntua

korkeilta, kun tien pituus Suomen puolella on noin kaksi kilometriä.

­·Tie tulliasemalle ei ole normaali maantie. Siihen liittyy useita

kaistoja, ohjausjärjestelmiä, kaapeliverkkoa tien alle ja puomeja.

­·Rajanylityspaikan liikennejärjestelyt eivät ole mikään yksinkertainen

asia. Lisäksi teemme jonkin verran kolmatta kaistaa sisämaahan päin.

Raja-aseman uusien rakennusten rakennuttamisesta vastaa valtionyhtiö

Engel-Yhtymä Oy, joka pyytää urakkatarjoukset tullirakennuksista.

Uudelle raja-asemalle rakennetaan henkilöliikennekeskus,

tavaraliikennekeskus, ajoneuvojen tarkastusrakennus sekä runsaasti

katoksia. Rakennusten kokonaiskerrosala on liki 5 000 neliömetriä.

Engelin projektinjohtaja Markku Arimo kertoi, että rakennussuunnitelmat

ovat valmiit.

­·Pyydämme seuraavaksi urakkatarjoukset useilta rakennusliikkeiltä.

Urakkatarjouskierros kestää 1,5 kuukautta. Talonrakennukseen voidaan siten

päästä parin kuukauden kuluttua.

Saimaan kanavasta

neuvotellaan

Kansliapäällikkö Korpela totesi, että tässä tapaamisessa ei puhuttu

kanavatien parantamisesta.

­·Nuijamaan ja Viipurin välisen maantien eli kanavatien parantamisen kuuluu

seuraaviin tärkeisiin yhteistyöhankkeisiin. Tämän edelle venäläisillä menee

Viipurin ohikulkutien rakentaminen valmiiksi.

­·Myös Svetogorskin tien parantamista venäläiset pitävät kiireellisempänä

kuin Saimaan kanavatien kohentamista.

Korpela muistutti, että ajankohtainen hanke on myös Saimaan kanavan

vuokrasopimuksen pidentäminen.

­·Se ovat aivan alkuvaiheessa, kun Venäjän kanavavaltuutettu vaihtui.

Neuvottelujen vetäjä on varaliikenneministeri Zingis Ismailov. Tapaamme

Venäjän valtuuskunnan Pietarissa huhtikuun alussa.

MAARIT LINDSTRÖM

Kuvateksti

Passintarkastus. Jyväskyläläiset Kauko Keskinen (vas.) ja Jarmo Ramsi

menivät perjantaina viikonlopun viettoon Viipuriin.

Kirjoittaja:
Martti Hytti