MARTTI HYTTI
Nuijamaan uuden raja-aseman rakennustyöt pääsevät kohta liikkeelle. Suomen
ja Venäjän välinen valtiosopimus raja-aseman siirrosta allekirjoitettiin
perjantaina monien kiemuroiden jälkeen.
Sopimuksen mukaan Suomi ja Venäjä voivat aloittaa heti Nuijamaan
raja-aseman uusien teiden rakentamisen. Rakennusaikatauluksi Suomen
puolella on määritelty vuosi. Uusi rajanylityspaikka tulliasemineen voidaan
avata kesällä 2005, mikäli Venäjä saa oman tieosuutensa valmiiksi samaan
aikaan.
Nuijamaan raja-asema siirtyy taajaman ulkopuolelle eli länsipuolelle. Ensi
vuoden lopulla autojen melu- ja pakokaasusaasteet eivät enää häiritse
taajaman asukkaita, kuten tähän asti on tapahtunut.
Suomen puolelta sopimuksen allekirjoitti liikenne- ja viestintäministeri
Leena Luhtanen (sd.) ja Venäjän puolelta ensimmäinen varaliikenneministeri
Anatoli Nasarov.
Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Juhani Korpela oli
allekirjoituksen jälkeen tyytyväinen, kun valtiosopimus vahvistettiin.
·On hieno homma, että asia meni eteenpäin. Olen todella helpottunut, että
sopimus saatiin aikaan. Nuijamaan raja-aseman kehittäminen on tärkeää
molemmille osapuolille, kun liikenne kasvaa voimakkaasti.
Suomen puolella tienrakennustyöt alkavat lähes välittömästi.
Tienrakennuksen pääurakoitsijana on tieliikelaitos, joka voitti aikanaan
urakkakilpailun. Koko hanketta vetää ja koordinoi Kaakkois-Suomen tiepiiri.
Raja-aseman hinta
23 miljoonaa euroa
Tiepiirin tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen vakuutti, että tietöihin käydään
mahdollisimman nopeasti.
·Heti kun saamme tiedon valtiosopimuksen allekirjoituksesta, ilmoitamme
urakoitsijalle töiden aloittamisesta. Tieliikelaitos urakoi itse niin
paljon kuin itse voi ja ottaa aliurakoitsijoita niin paljon kuin tarvitsee.
Kaikki suunnitelmat ovat kyllä valmiina.
Suomen tieosuuden kustannukset ovat noin 14,5 miljoonaa euroa ja
tulliaseman 8,5 miljoonaa euroa.
Tien rakennuskustannukset saattavat Rinta-Porkkusen mukaan tuntua
korkeilta, kun tien pituus Suomen puolella on noin kaksi kilometriä.
·Tie tulliasemalle ei ole normaali maantie. Siihen liittyy useita
kaistoja, ohjausjärjestelmiä, kaapeliverkkoa tien alle ja puomeja.
·Rajanylityspaikan liikennejärjestelyt eivät ole mikään yksinkertainen
asia. Lisäksi teemme jonkin verran kolmatta kaistaa sisämaahan päin.
Raja-aseman uusien rakennusten rakennuttamisesta vastaa valtionyhtiö
Engel-Yhtymä Oy, joka pyytää urakkatarjoukset tullirakennuksista.
Uudelle raja-asemalle rakennetaan henkilöliikennekeskus,
tavaraliikennekeskus, ajoneuvojen tarkastusrakennus sekä runsaasti
katoksia. Rakennusten kokonaiskerrosala on liki 5 000 neliömetriä.
Engelin projektinjohtaja Markku Arimo kertoi, että rakennussuunnitelmat
ovat valmiit.
·Pyydämme seuraavaksi urakkatarjoukset useilta rakennusliikkeiltä.
Urakkatarjouskierros kestää 1,5 kuukautta. Talonrakennukseen voidaan siten
päästä parin kuukauden kuluttua.
Saimaan kanavasta
neuvotellaan
Kansliapäällikkö Korpela totesi, että tässä tapaamisessa ei puhuttu
kanavatien parantamisesta.
·Nuijamaan ja Viipurin välisen maantien eli kanavatien parantamisen kuuluu
seuraaviin tärkeisiin yhteistyöhankkeisiin. Tämän edelle venäläisillä menee
Viipurin ohikulkutien rakentaminen valmiiksi.
·Myös Svetogorskin tien parantamista venäläiset pitävät kiireellisempänä
kuin Saimaan kanavatien kohentamista.
Korpela muistutti, että ajankohtainen hanke on myös Saimaan kanavan
vuokrasopimuksen pidentäminen.
·Se ovat aivan alkuvaiheessa, kun Venäjän kanavavaltuutettu vaihtui.
Neuvottelujen vetäjä on varaliikenneministeri Zingis Ismailov. Tapaamme
Venäjän valtuuskunnan Pietarissa huhtikuun alussa.
MAARIT LINDSTRÖM
Kuvateksti
Passintarkastus. Jyväskyläläiset Kauko Keskinen (vas.) ja Jarmo Ramsi
menivät perjantaina viikonlopun viettoon Viipuriin.