LTY säteilee maakunnan ulkopuolelle alueyksiköistä

PETTERI VÄRTÖLappeenrannan teknisellä yliopistolla on kahdeksan alueyksikköä. Niistä

PETTERI VÄRTÖ

Lappeenrannan teknisellä yliopistolla on kahdeksan alueyksikköä. Niistä

kaksi sijaitsee Etelä-Karjalassa. Loput kuusi ovat levittäytyneet viuhkaksi

Etelä- ja Itä-Suomen alueelle.

Alueyksiköissä työskentelee 50 henkeä. Alueyksiköiden toiminta on

käynnistynyt pääosin 2000-luvun alkuvuosina. Kyseisenä ajanjaksona it-buumi

on ensin noussut ja sitten laskenut ja erilaisten yhteisöjen

verkottumisesta on tullut uskonto, jonka liturgiana on säästämisen synergia.

Samanaikaisesti myös yliopistoille myönnetyt määrärahat ovat käyneet

paikoin riittämättömiksi niiltä edellytettyihin tehtäviin nähden.

Korkeakoulutus on lisäksi noussut uuteen glooriaan ja sitä antavat on

houkuteltu säteilyn toivossa paikkakunnille, joilta ylempi opinahjo puuttuu.

LTY on asettanut tehtäväkseen vaikuttaa Etelä-Karjalan ja koko itäisen

Suomen kehitykseen. Strategian mukaan eri paikkakunnille sijoitetut

alueyksiköt ovat kiinteässä yhteydessä Lappeenrantaan. Niiden toiminta

liittyy kiinteästi yliopiston keskeisiin osaamisaloihin.

Miten alueyksiköt itse näkevät toteuttavansa yliopiston strategiaa?

Vastausta varten alueyksiköiltä kysyttiin:

1. Henkilökunnan lukumäärä tällä hetkellä,

2. Miksi toimii ko. alueella ja

3. Miten näkee toteuttavansa LTY:n strategiaa.

Vastauslaatikoiden otsikkorivillä on alueyksikön aloitusajankohta.

Kysymyksiin vastasivat LTY:n tutkija, projektipäällikkö Petteri Laaksonen

(Imatra), puutekniikan professori Ilkka Pöyhönen (Ruokolahti),

metallitekniikan professori Vesa Salminen (Joensuu), selluloosatekniikan

professori Kaj Henricson (Kotka), tutkimusjohtaja, dosentti Outi

Cavén-Pöysä (Kouvola), liiketaloustieteen professori Timo Pihkala (Lahti),

sahatekniikan professori Jaakko Vuorilehto (Mikkeli) ja paperitekniikan

professori Jari Käyhkö (Savonlinna).

Imatra (05/2003)

¤·1. Kolme.

¤·2. Liiketoiminnan kehitysprojekti Stora-Enson kanssa. Käynnisteillä

projekti Imatran kaupungin kanssa.

¤·3. Yhteistyö yrityskumppaneiden kanssa. Siten maakunta saa

Tekes-rahoitusta, mikä vähentää yritysten omaa riskiä. Tuottaa osaamista ja

uutta tietoa alueille, joilla yrityksen oman investoinnin riski olisi liian

suuri.

Ruokolahti (12/1999)

¤·1. Kahdeksan.

¤·2. Paljon tilaa vaativa laitteisto sijoittuu teolliseen ympäristöön,

jolloin kynnys teollisuuden ja tutkimuksen välillä on matala. Yksikkö

palvelee teollisuutta laajemmin ja toimii harjoitusalustana, kun käytännön

ongelmia läpikäydään pk-yritysten kanssa.

¤·3. Toimitaan välittömässä läheisyydessä Etelä-Karjalan ja koko itäisen

Kaakkois-Suomen alueella olevaan mekaaniseen puuteollisuuteen ja

elinkeinoelämään. Palvellaan sekä pk- että suurteollisuutta niin osaajien

antamisessa kuin tutkimuksen ja kehittämisen muodossakin.

Kotka (05/2002)

¤·1. 14

¤·2. Kotkan seudulla erittäin paljon yksikön alan teollisuutta ja

työpaikkoja. Perustettiin yksikkö, joka olisi lähellä tätä teollisuutta ja

tukisi sitä.

¤·3. Teollisiin kontakteihin pyritään omalla osaamisalueella sekä projekti-

ja tutkimusmielessä että myös koulutusmielessä. Yritetään osallistua eri

koulutuksiin, pitää koulutustilaisuuksia ja seminaareja ja ylipäänsä

meteliä omasta asiasta sekä houkutella ihmisiä mukaan.

Kouvola (06/2002)

¤·1. Viisi.

¤·2. Kouvola halusi luoda alueelle yliopistojen sekä ammattikorkeakoulun ja

alueellisen elinkeinoelämän välistä kehitys-, koulutus- ja

tutkimustoimintaa. Kaupunki on tukenut toiminnan käynnistämistä ja

toteuttamista.

¤·3. Kaikessa toiminnassa liitetään yhteen korkeakoulujen osaaminen alueen

pk-yritysten kehittymiseen ja markkinoiden avaamiseen. Näkyvyyden saaminen

korkeatasoisen tutkimuksen- ja kehittämisen avulla valtakunnallisesti on

myös merkittävä toiminnan tuoma etu. Kolmanneksi tavoitteeksi on asettunut

työpaikkojen lisääntymisen ja yrittäjyyden tukemisen toiminta, jota

toteutetaan suuntaamalla toimintaa alueen yrittäjien ja kuntalaisten

tarpeisiin.

Lahti (1996)

¤·1. Yhdeksän.

¤·2. Lappeenranta on Kaakkois-Suomen yliopisto ja Lahti alueen eturintama.

Lahden kaupunki ja seutu on kutsunut LTY:n paikkakunnalle.

¤·3. Tuetaan alueellisen kehittämisen tehtävää Lahden ympäristössä ja

ympäristökeskuksessa, joka toteuttaa yliopistojen kolmatta tehtävää.

Näytään tutkimus- ja kehittämisyksikkönä, joka tekee yliopistollista

perustukimusta ja osallistuu alueen kehittämiseen sekä yhteistyössä

erilaisten kehittäjäorganisaatioiden kanssa että yksin. Paljon

täydennyskoulutustyötä

Mikkeli (01/2002)

¤·1. Kuusi.

¤·2. Sahatekniikan synergiaa löytyy paljon. Mikkeli on keskeinen paikka

mekaanisen, erityisesti primäärin puunjalostuksen suhteen.

¤·3. Toteuttaminen on hyvin käytännönläheistä. Aktiivinen yhteys alueen

yrityksiin. Selvitetään heidän kehitysalueitaan. Kohdennetaan toimintaa

paikallisten yritysten tukemiseen.

Savonlinna (03/2003)

¤·1. Neljä.

¤·2. Alueella on yrityksiä, jotka toimivat paperi- ja selluloosatekniikan

valmistamisessa. Yritysten kanssa haetaan lähempää tutkimusyhteistyötä.

¤·3. Ollaan Itä-Suomen keskipisteessä. Laitteita pääasiassa paperi- ja

selluloosateollisuuteen tekevien metallitoimialan yritysten tukeminen on

tärkeää. Keskitytään paperi- ja selluteollisuudessa prosesseihin. Sitä

kautta saadaan suoraa hyötyä sekä näille yrityksille että niiden

alihankkijoille, joita täällä on paljon.

Joensuu (01/2004)

¤·1. Yksi.

¤·2. Joensuussa on vankka asiakaskunta muovi- ja metallipuolelta, mutta

ylempi tekninen koulutus puuttuu. DI-koulutusta pyritään vahvistamaan.

Täydennyskoulutus insinööristä diplomi-insinööriksi käynnisteillä.

¤·3. Työkalu- ja muovipuoli vahvoja alueella. Ohutlevyjen hitsaus taas

voimakasta Etelä-Karjalassa. Ne ovat osaamisen vaihdannaisia. Alkava

muuntokoulutus luo läheisyyttä luontaisesti opettajakunnan kesken.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö