Verottajan työpaikat Imatralla säilyvät

Valtakunnallisesti palveleva neuvontakeskus tuo asiakkaita lisää.

MATTI VEIJALAINEN

Verohallinto hajauttaa puhelin- ja internetneuvontapalvelunsa maakuntiin.

Kolmen veroviraston alueelle on perustettu yhteyskeskusten eli contact

centerien verkosto, mikä aloittaa palvelunsa 5. huhtikuuta.

Kaakkois-Suomessa aloittavat neuvontakeskukset Imatralla, Kouvolassa ja

Kotkassa.

Kaakkois-Suomen infokeskuksista suurin on Imatran keskus. Imatralla

puhelin- ja nettivastauspalvelua hoitaa 16 virkailijaa. Toimistopäällikkö

Erkki Syrjäkarin mukaan neuvontakeskuksen saaminen on Imatralle voitto.

­·Muussa tapauksessa meillä olisi ennen pitkää ollut edessä väkemme

vähentäminen, kun muuttotappioalueella verottajan työsuoritteet ovat muuten

vähentyneet, Syrjäkari sanoo.

Syrjäkarin mukaan verohallinnon valtakunnallisena tavoitteena on

henkilöstön tuntuva vähentäminen tulevaisuudessa. Infokeskuksen tulo

varmistaa, että Imatralla verottajan työpaikat säilyvät. Käytännössä ne

ovat hieman lisääntyneetkin.

­·Meillä on ollut Imatralla vakansseja täyttämättä. Neuvontakeskuksen tulon

myötä olemme voineet palkata kolme ihmistä lisää, Syrjäkari kertoo.

Täydessä laajuudessaan maakuntien neuvontakeskukset ovat vuonna 2006.

Siihen mennessä Imatralla siirretään uutta palvelua hoitamaan viisi ihmistä

lisää.

­·Silloin Etelä-Karjalan verotoimiston Imatran toimipisteen väestä kaksi

kolmannesta työskentelee contact centerissä. Mutta perinteinen

tiskipalvelukin meillä säilyy yhä, Erkki Syrjäkari ja yhteyskeskuksen

tiimipäällikkönä toimiva apulaisverosihteeri Teija Honkanen lupaavat.

Uusimaalaisten

kanssa on harjoiteltu

Kaakkois-Suomen yhteyskeskusten päävalmistelijana ollut Erkki Syrjäkari

kertoo henkilöstön suhtautuneen uusiin hankkeisiin hyvin motivoituneesti.

Alueellistamismalli, missä ihmisten asemesta paikasta toiseen siirretään

töitä on saanut myönteisen vastaanoton.

Syrjäkari ei epäile, etteikö täyden päivän työ luurien jatkeena voisi olla

tekijöilleen stressaavaa. Ihmisiä on kuitenkin valmisteltu tehtäviinsä

mahdollisimman hyvin äänihuollosta alkaen, koska vastattaviksi

yhteyskeskukseen tulee satoja puheluja päivässä.

Imatralla laajennettua puhelinpalvelua on harjoiteltu jo jonkin aikaa

Uudenmaan kyselijöitä palvelemalla. Teija Honkasen mukaan palaute on ollut

myönteistä. Helsinkiläiset ovat olleet tyytyväisiä, kun Imatralla

palvelijan on tavoittanut ilman puhelimessa jonottamista.

Imatran yhteyskeskus erikoistuu henkilöverotuksesta ja verokorteista

kyselijöiden palveluun. Suurin osa puhelin- ja nettikyselyistä koskee juuri

näitä asioita.

Verottajan toive on, että ihmiset lähestyisivät tiedonhaussa

puhelinpalvelukeskuksia suoraan luetteloissa olevien asiakohtaisten

palvelunumeroiden kautta verotoimistojen vaihteisiin soittelematta.

Internet-kyselyjä pääsee tekemään linkeistä, joita löytyy verohallinnon

sivulta www.vero.fi.

Imatran yhteyskeskus on rakennettu Imatrankosken virastotaloon.

Senaattikiinteistöt remontoi keskukselle paikan postinjakelun käytössä

aiemmin olleisiin tiloihin. Erkki Syrjäkarin mukaan erityistä huomiota

omistettiin ilmastointi- ja ilmankosteusasioille puhelinpalvelijoiden

äänten terässä pitämiseksi.

Uusi valtion

leipä on pitkä

Mari Röyhy-Kulomaa on yksi keskukseen palkatuista uusista

verovalmistelijoista. Imatralle useilla paikkakunnilla asunut

kouvolalaissyntyinen Mari tuli miehen töiden mukana. Viime vuonna hän

valmistui Imatralla tradenomiksi ja oli ensin töissä muutaman kuukauden

toisenlaisella raha-alalla. Sitten hän haki ja pääsi verottajan töihin.

Nyt Mari uskoo asuinpaikkakiertonsa päättyvän imatralaisuuteen. Hän

olettaa, että kun valtio päättää jonkin uuden toiminnon aloittamisesta, ei

se hetimmiten ole sitä lopettamassa.

Röyhy-Kulomaa kertoo myös viihtyvänsä neuvontatyössään.

­·Ei ainakaan minulla äkäisiä asiakkaita ole ollut, hän kertoo.

MATTI VEIJALAINEN

Kuvateksti

Yhteyskeskus. Verottajan uusi neuvontakeskus on Imatralla perustettu

Imatrankosken virastotaloon. Toimistopäällikkö Erkki Syrjäkari kertoo, että

valtakunnallisesti palveleva infokeskus aloittaa työt 16 ihmisen voimin.

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen