MATTI VEIJALAINEN
Verohallinto hajauttaa puhelin- ja internetneuvontapalvelunsa maakuntiin.
Kolmen veroviraston alueelle on perustettu yhteyskeskusten eli contact
centerien verkosto, mikä aloittaa palvelunsa 5. huhtikuuta.
Kaakkois-Suomessa aloittavat neuvontakeskukset Imatralla, Kouvolassa ja
Kotkassa.
Kaakkois-Suomen infokeskuksista suurin on Imatran keskus. Imatralla
puhelin- ja nettivastauspalvelua hoitaa 16 virkailijaa. Toimistopäällikkö
Erkki Syrjäkarin mukaan neuvontakeskuksen saaminen on Imatralle voitto.
·Muussa tapauksessa meillä olisi ennen pitkää ollut edessä väkemme
vähentäminen, kun muuttotappioalueella verottajan työsuoritteet ovat muuten
vähentyneet, Syrjäkari sanoo.
Syrjäkarin mukaan verohallinnon valtakunnallisena tavoitteena on
henkilöstön tuntuva vähentäminen tulevaisuudessa. Infokeskuksen tulo
varmistaa, että Imatralla verottajan työpaikat säilyvät. Käytännössä ne
ovat hieman lisääntyneetkin.
·Meillä on ollut Imatralla vakansseja täyttämättä. Neuvontakeskuksen tulon
myötä olemme voineet palkata kolme ihmistä lisää, Syrjäkari kertoo.
Täydessä laajuudessaan maakuntien neuvontakeskukset ovat vuonna 2006.
Siihen mennessä Imatralla siirretään uutta palvelua hoitamaan viisi ihmistä
lisää.
·Silloin Etelä-Karjalan verotoimiston Imatran toimipisteen väestä kaksi
kolmannesta työskentelee contact centerissä. Mutta perinteinen
tiskipalvelukin meillä säilyy yhä, Erkki Syrjäkari ja yhteyskeskuksen
tiimipäällikkönä toimiva apulaisverosihteeri Teija Honkanen lupaavat.
Uusimaalaisten
kanssa on harjoiteltu
Kaakkois-Suomen yhteyskeskusten päävalmistelijana ollut Erkki Syrjäkari
kertoo henkilöstön suhtautuneen uusiin hankkeisiin hyvin motivoituneesti.
Alueellistamismalli, missä ihmisten asemesta paikasta toiseen siirretään
töitä on saanut myönteisen vastaanoton.
Syrjäkari ei epäile, etteikö täyden päivän työ luurien jatkeena voisi olla
tekijöilleen stressaavaa. Ihmisiä on kuitenkin valmisteltu tehtäviinsä
mahdollisimman hyvin äänihuollosta alkaen, koska vastattaviksi
yhteyskeskukseen tulee satoja puheluja päivässä.
Imatralla laajennettua puhelinpalvelua on harjoiteltu jo jonkin aikaa
Uudenmaan kyselijöitä palvelemalla. Teija Honkasen mukaan palaute on ollut
myönteistä. Helsinkiläiset ovat olleet tyytyväisiä, kun Imatralla
palvelijan on tavoittanut ilman puhelimessa jonottamista.
Imatran yhteyskeskus erikoistuu henkilöverotuksesta ja verokorteista
kyselijöiden palveluun. Suurin osa puhelin- ja nettikyselyistä koskee juuri
näitä asioita.
Verottajan toive on, että ihmiset lähestyisivät tiedonhaussa
puhelinpalvelukeskuksia suoraan luetteloissa olevien asiakohtaisten
palvelunumeroiden kautta verotoimistojen vaihteisiin soittelematta.
Internet-kyselyjä pääsee tekemään linkeistä, joita löytyy verohallinnon
sivulta www.vero.fi.
Imatran yhteyskeskus on rakennettu Imatrankosken virastotaloon.
Senaattikiinteistöt remontoi keskukselle paikan postinjakelun käytössä
aiemmin olleisiin tiloihin. Erkki Syrjäkarin mukaan erityistä huomiota
omistettiin ilmastointi- ja ilmankosteusasioille puhelinpalvelijoiden
äänten terässä pitämiseksi.
Uusi valtion
leipä on pitkä
Mari Röyhy-Kulomaa on yksi keskukseen palkatuista uusista
verovalmistelijoista. Imatralle useilla paikkakunnilla asunut
kouvolalaissyntyinen Mari tuli miehen töiden mukana. Viime vuonna hän
valmistui Imatralla tradenomiksi ja oli ensin töissä muutaman kuukauden
toisenlaisella raha-alalla. Sitten hän haki ja pääsi verottajan töihin.
Nyt Mari uskoo asuinpaikkakiertonsa päättyvän imatralaisuuteen. Hän
olettaa, että kun valtio päättää jonkin uuden toiminnon aloittamisesta, ei
se hetimmiten ole sitä lopettamassa.
Röyhy-Kulomaa kertoo myös viihtyvänsä neuvontatyössään.
·Ei ainakaan minulla äkäisiä asiakkaita ole ollut, hän kertoo.
MATTI VEIJALAINEN
Kuvateksti
Yhteyskeskus. Verottajan uusi neuvontakeskus on Imatralla perustettu
Imatrankosken virastotaloon. Toimistopäällikkö Erkki Syrjäkari kertoo, että
valtakunnallisesti palveleva infokeskus aloittaa työt 16 ihmisen voimin.