Ihmisen kokoisia koruja

Korutaiteilija Kati Nulpposen näyttelyssä on esillä vaatteita, jotka ovat koruja.

ETTI KANTOLA

Etelä-Karjalan taidemuseossa on esillä korutaiteilijan näyttely.

Äkkiseltään sieltä ei löydä yhtään korua.

Kati Nulpponen on moderni tekijä, jonka korukäsitys on laaja.

Eteisgalleriassa on lateksisia t-paitoja, sateenvarjo ja lavuaarillinen

pikkuhousuja.

Korutaiteilijan työmaa on ihmisvartalo, ja Nulpponen tekee taidetta koko

kehon mittakaavassa. Korun ei tarvitse olla sormus tai kääty vaan vaikka

vaate tai peitto. Jotain, johon kantaja voi verhoutua.

Näyttelyt voivat edelleen laajentua modernista korukäsityksestä.

­·Taide lähtee korusta, mutta voi rakentua laajassa tilassa installaatioksi.

Taidemuseossa on kaksi teossarjaa. Pikkupyykkiä sisältää minikokoisia

lasten ja naisten asusteita. Teoksen on innoittanut yksi sana: viattomuus.

Pienenpienissä alusvaatteissa on myös jotain iloista ja kepeää.

­·Toiset ajattelevat, että viattomuuteen liittyy naiivius, mutta minusta

siihen liittyy luottamus ihmisiin ja elämään.

Omien tunteiden

tikit ja viillot

Ruumiinavaus on raju ja kovaääninen. Se koostuu yhden sateenvarjon ohella

kolmesta lateksisesta paidan malliin leikatusta, ihoa muistuttavasta,

naisen ylävartalosta. Ensimmäinen on sileä nännejä ja napaa lukuun

ottamatta. Seuraavan pinnan rikkoo ruumiinavaukseen viittaava y-kirjaimen

muotoinen viilto, josta tihkuu verta. Kolmannessa viillon päällä on tikit.

Molemmat työt perustuvat omiin tunteisiin.

­·Ruumiinavauksen takana on suuri muutos elämässä. Se työ oli pakko tehdä.

Nulpponen välttää puhumista itsestään tai töiden takana olevista

kokemuksistaan.

­·Eiköhän työt jotain kerro. En tuo esille elämääni vaan toivon, että

ihmiset näkevät teokset omalta kannaltaan. Jos joku ymmärtää ne eri tavalla

kuin minä, en sano voi ei.

Teemat ja aineet

vangitsevat

Korujen pariin Nulpposen ajoi kiinnostus kiviin. Koulussa kivet jäivät,

mutta muuta tuli tilalle. Kokonaan tarvikkeet vaihtuivat, kun työt

siirtyivät koulun jälkeen kotiin.

­·Asunto mukautuu työhön. Mutta puitteet näkyvät kyllä, esimerkiksi

metallia käytän vähän.

Taiteilija nauttii uusien materiaalien löytämisestä. Toisaalta niihin jää

kiinni, ja kestää kauan siirtyä taas uuteen.

Suuri teema Nulpposen töissä on naiseus. Vaatimukset, paineet ja kasvava

vastuu sekä turvan tunne ja itsensä suojelu.

­·Olen hidas muuttamaan aiheitani. Junnaan samassa asiassa, vaikka työt

muuttuvat.

Taiteilijalla turvattomuus liittyy myös rahaan ja katkonaiseen leipään.

Nulpponen opettaa sivutyönään ammattikoululaisia.

­·On henkireikä tehdä töitä ihmisten ilmoilla. Vaikka tekisin pelkästään

taidetta, töitä ei syntyisi liukuhihnalta.

Nulpponen muodostaa entisten opiskelutovereidensa, Mervi Kurvisen ja Maria

Nuutisen kanssa Ihmeellinen eläin -ryhmän.

­·Olemme tehneet yhdessä niin paljon, että se on helppoa. Olemme

samanhenkisiä, vaikka työt ovat erinäköisiä.

Yhteistyö mahdollistaa paljon. Töitä voi viedä useampaan tilaan,

näyttelyitä on enemmän ja kontaktit tuovat mahdollisuuksia. Kolmikko jakaa

myös kustannukset ja käytännön rutiinit sekä ovat toisilleen kriitikoita.

EMMI KAARNA

Kuvatekstit

Viattomuuden äärellä. Kati Nulpponen kaipaa Pikkupyykkiä-teoksensa

lapsenomaisen huolettomaan maailmaan.

Kasa pöksyjä. Lukemattomat nukke-kokoiset pikkuhousut kuuluvat vaatteiden

ympärille rakennettuun näyttelyyn. Pöksyt ovat Kati Nulpposelle koruja.

Kati Nulpponen

¤·Syntynyt 1974 Lappeenrannassa.

¤·Kivialan artenomiksi 1996.

¤·Korutaiteen jatko-opinnot Espanjassa 1998.

¤·Korutaiteen erikoistumisopinnot 2003.

¤·Kymmeniä yksityis- ja yhteisnäyttelyitä kahdeksan vuoden aikana.

¤·Ihmeellinen eläin työryhmä yhdessä Mervi Kurvisen ja Maria Nuutisen kanssa.

Kirjoittaja:
Etti Kantola