Kuutostien parannus on nyt maan kärkihankkeita

Tiehallinto nosti kuutostien rahoitusputken kärkeen. Enää puuttuu vain poliitikkojen rahoituspäätös.

URPO LAANINEN

Kuutostien leventäminen Lappeenrannan ja Imatran välillä on nyt kaikissa

mahdollisissa putkissa. Rakennustyöt ovat kiinni enää poliitikkojen

rahoituspäätöksistä.

Tiehallinto julkisti uuden toimintasuunnitelmansa vuosille 2005­-2008, jossa

kuutostie on maan kärkihankkeita. Sen edellä ovat vain Helsingin Pasilan

tiejärjestelyt ja valtatie 2:n parantaminen Porin ja Vihdin välillä.

119 miljoonaa euroa maksava Lappeenrannan-­Imatran väli on niitä paljon

isompi. Rakentaminen on mahdollista aloittaa ensi vuonna.

Tiehallinto esittää sitä ns. elinkaarimalliksi, eli valtio rakennuttaisi

tien osamaksulla.

Tiehallinto näytti kuutostielle lisää vihreätä valoa lisäämällä sisäisenä

ratkaisunaan sen tämän vuoden suunnittelurahoja noin 200 000 eurolla.

­·Tiehallinnossa hanke saa vihreätä valoa niin paljon kuin sitä voi enää

antaa, totesi Kaakkois-Suomen tiepiirin talouspäällikkö Jyrki Karhula.

Kuutostien leventäminen oli jo viime vuonna tiehallinnon ns. ykköskorissa,

ja nyt se on vahvistettu ottamalla kuutostie tieverkon kehittämisen

kärkihankkeiksi. Tampereen ohikulkuväylät ovat kaukana sen takana.

­·Kuutostien levennyksen asema ei ole ainakaan heikentynyt, vaan päin

vastoin vahvistunut.

­·Kyse on enää siitä, lähteekö maassa ollenkaan hankkeita liikkeelle. Jos

lähtee, kuutostie on ihan kärkipäässä. Tiehankkeita ei listalla ole

muutenkaan kovin monta.

Tiehallinnon tärkeysjärjestys on sama kuin ministeri Leena Luhtasen (sd.)

väylätyöryhmän, joka julkisti esityksensä tammikuussa. Luhtanen ei ole vain

saanut hallitukselta rahaa hankkeiden aloittamiseen.

Rahoitus on sidoksissa mm. valtionyhtiöiden myyntituloihin. Sekä

hallituksen että opposition kansanedustajat ovat vaatineet tierahoituksen

lisäämistä, ja samaan kuoroon liittyi valtiovarainvaliokunta.

Liikenne- ja viestintäministeri Luhtanen esitti vappupuheessaan, että

tärkeitä liikennehankkeita voitaisiin hyvin rahoittaa myös velkarahalla.

Luhtasen mukaan 600 miljoonan euron lainarahoitus nostaisi valtion velan

kokonaismäärää vain vajaan prosentin.

Etelä-Karjalassa

monta hanketta

Tiepiirin talouspäällikön Jyrki Karhulan mielestä Etelä-Karjalan

tienrakentaminen näyttää kohtuullisen hyvältä, kun Nuijamaan raja-aseman

tieyhteyksien rakentaminen on saatu vauhtiin ja Taipalsaarella tehdään

Toijansalmen siltaa.

­·Kuutostien parantaminen on hyvässä kierteessä. Ei tilanne huonolta näytä

Etelä-Karjalan kannalta.

Sen sijaan Karhulan mukaan perustienpidon alueellinen investointirahoitus

on paha. Esimerkiksi pyöräteihin rahat eivät riitä.

Koko Suomen perustienpidon rahoitus jää lähivuosina noin 550 miljoonaan

euroon vuodessa, eli siinä on vähennystä edellisvuosiin 40 miljoonaa euroa.

Etelä-Karjalan, Kymenlaakson ja Etelä-Savon maakunnat käsittävä

Kaakkois-Suomen tiepiiri joutuu tyytymään 54 miljoonan euron

vuosirahoitukseen, jolla rahalla ei juuri rakenneta uutta.

Jäteaseman tie

teemahankkeena

Ministeri Luhtasen väylätyöryhmä esitti vuosille 2004­-2007 pienempiä

teemahankkeita.

Niillä kehitetään satamien ja terminaalien tieyhteyksiä, tuetaan kasvavien

alueiden kehitystä, parannetaan pääteiden liikenneturvallisuutta,

edistetään pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä ja parannetaan koulumatkojen

turvallisuutta maaseututaajamissa.

Talouspäällikkö Karhula arvioi, että teemahankkeet eivät näytä lähtevän

kovin vauhdikkaasti liikkeelle.

Ensisijaisena on pidetty pääteiden liikenneturvallisuutta, jonka

teemahankkeisiin on Kaakkois-Suomesta tarjolla valtatie 12:n Kausalan

kohta sekä valtateiden 13 ja 15 leventäminen Mikkelin eteläpuolella.

Satamien ja terminaalien teemapaketin kymmenen hankkeen joukossa ovat

Haminan sataman tie ja Etelä-Karjalan jätteenkäsittelylaitokselle johtava

uusi Soskuantie.

­·On hyvin vaikea sanoa, milloin jätekeskuksen tiehanke saadaan liikkeelle.

Tietysti yritämme olla suunnitelmien puolesta nopeasti valmiina, Jyrki

Karhula totesi.

ES-ARKISTO/SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Kuutostie putkessa. Tiehallinto pisti lisää rahaa Lappeenrannan­Imatran

levennyksen suunnitteluun. Kuva Nuijamaantien risteyksestä.

¤·Vt. 6:n parantaminen Lappeenrannan ja Imatran välillä, valmius aloittaa

v. 2005, 119 milj. euroa.

¤·Vt. 5 välillä Lusi-­Mikkeli, aikaisintaan 2005, 17 milj.

¤·Vt. 14, Savonlinnan keskusta, vuonna 2006, 114 milj. euroa.

¤·E 18, Haminan ohikulkutie, aikaisintaan 2007, 70 milj.

¤·Vt.12, Kausalan kohdan turvallisuuden parantaminen (teemapaketissa), 3 milj.

¤·Haminan sataman tie (teemapaketissa), 4,2 milj.

¤·Etelä-Karjalan jätteenkäsittelylaitoksen tiejärjestelyt ja Soskuantien

uusi tieyhteys (teemapaketissa), 1,7 milj.

¤·Parhaillaan menossa vt. 6, Kouvola-­Koskenkylä (54 milj. euroa), Nuijamaan

raja-aseman tiejärjestelyt (14,5 milj.) ja Toijansalmen sillan rakentaminen

Taipalsaarella (3,2 milj.).

¤·Vuosien 2008­-2013 jälkeen toteutettavina hankkeina tiehallinnon

suunnitelmat sisältävät seuraavat isot kohteet: E 18

Koskenkylä­-Loviisa-­Kotka (150 milj. euroa), E 18 Haminan ohikulkutie (60

milj.), E 18 Haminan­-Vaalimaan moottoriväylä (73 milj.), Vt. 15 Kotkan

sisääntulotie (10 milj.) ja Vt. 15, Kotka-­Kouvola (37 milj.).

¤·Kuutostien väli Lappeenranta-­Taavetti (46 milj.) jäi vuoteen 2013

ulottuvan ohjelman ulkopuolelle, samoin kuin Mikkelintien parannus ja

Taavetti-­Hamina.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen