Pianisti koettelee tohtorintutkinnossaan instrumentin ja omien taitojensa rajoja

RIINA NOKSO-KOIVISTOSe hetki, kun pianisti avaa käsittämättömältä tuntuvan nuottivihon j

RIINA NOKSO-KOIVISTO

Se hetki, kun pianisti avaa käsittämättömältä tuntuvan nuottivihon ja alkaa

soittaa ja ymmärtää teosta ensimmäistä kertaa, on muusikolle hyvin

olennainen. Muun muassa tähän päätyi lappeenrantalaissyntyinen pianisti

Tuomas Mali, jonka taiteellinen tohtorintutkinto tarkastetaan tänään

lauantaina Sibelius-Akatemiassa. ­·Tuolla ensi hetkellä tapahtuu usein

hyvin keskeisiä ratkaisuja. Soittaja esimerkiksi jo hahmottelee sitä, mitä

yleensä kutsutaan tulkinnaksi. ­·Usein näitä tärkeitä ratkaisuja ei ikään

kuin huomaakaan, koska pianisti yrittää vain nopeasti saada teoksen

soitetuksi läpi. Pianistinen työskentelykin kun tähtää myös tehokkuuteen.

Tohtorintutkintoaan varten Tuomas Mali keräsi ohjelmistoonsa sellaista

musiikkia, jonka soittamiseen hänellä ei vielä siinä vaiheessa ollut

valmiuksia. ­·Ajattelin, että tätä kautta voisin päästä käsiksi siihen,

miten taito kehittyy ja rakentuu, mitä muusikoksi kasvaminen oikein on.

Keskeinen osa tutkintoa oli yhdysvaltalaisen säveltäjän George Crumbin

kaikkien pianoteosten esittäminen. Crumbin teoksissa soittimia soitetaan

usein epätavanomaisilla soittotavoilla: flyygelin kieliä näppäillään,

rummutellaan ja ropsutellaan monin tavoin. Toisinaan pianon soittaminen

tapahtuu esimerkiksi taltalla, juomalasilla tai paperiliittimellä. Eräisiin

teoksiin kuuluu myös laulaen, viheltäen ja muulla tavoin äännellen

esitettäviä osuuksia. Tutkinnon kirjallisessa osuudessa Mali kuvaa taitojen

äärirajoilla tapahtuvaa soittamista ja pianistin taidon muuttumista omiin

kokemuksiinsa perustuen. ­·Verrattuna tieteelliseen väitöskirjaan, oma

työni poikkeaa siinä, että se perustuu niin olennaisesti omiin kokemuksiin.

Kirjallisuus on ollut lähinnä apuväline oman kokemuksellisen tiedon

ymmärtämiseksi. Malin taiteellisen tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus

pidetään tänään lauantaina klo 14.00 Sibelius-Akatemian

kamarimusiikkisalissa. Tarkastustilaisuudessa tutkintoa arvioi lautakunta,

jonka jäseninä ovat Sibelius-Akatemian professorit Erik T. Tawaststjerna,

Liisa Pohjola, Matti Raekallio ja Kari Kurkela sekä pianotaiteilija ja

tutkija Margit Rahkonen. Tämän lisäksi kirjallisen työn tarkastajina

toimivat FT Arto Tiihonen sekä pianomusiikin professori Erik T.

Tawaststjerna. Tarkastustilaisuus alkaa konsertilla.

ES-ARKISTO

Kuvateksti

Omia kokemuksia. Tuomas Malin taiteellinen tohtorintutkinto nojaa

kirjallisuutta enemmän omiin kokemuksiin.

VÄITÖS

¤·Tuomas Mali.

¤·Syntynyt 1968.

¤·Sibelius-Akatemiassa tarkistettavaan tohtorintutkintoon kuuluvat

taiteellinen opin- ja taidonnäyte Pianistin poikkeukselliset haasteet.

Soolopianoteoksia ja kamarimusiikkia vuosilta 1948-­2002 sekä kirjallinen

tutkielma Pianon sisältä. Kokemuksia George Crumbin pianomusiikin

soittamisesta.

¤·Musiikin maisteri Sibelius-Akatemiasta vuonna 1996, lisensiaatti vuonna 2000.

¤·Aloitti opintonsa Lappeenrannan musiikkiopistossa.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto