ANNE KOTIHARJU
Lappeenrannan lentokentän uusi lennonjohtotorni nousee yli 20 metrin
korkeuteen. Nykyisen silmäkorkeudeltaan viisimetrisen natiaisen korvaava
torni valmistuu näillä näkymin viimeistään ensi vuoden loppuun mennessä.
Ilmailulaitos on tehnyt tornista suunnittelupäätöksen ja suunnittelu on
alkanut. Varsinainen investointipäätös ajoittuu loppukesään.
Lentoaseman päällikkö Jouko Kuronen pitää kauan odotettua hanketta nyt varmana.
·Vanhan, matalan ja aikansa eläneen tilalle saadaan nyt uusi. Alustavan
kustannusarvion mukaan torni maksaa vajaat puolitoista miljoonaa euroa.
Olemme erittäin tyytyväisiä, että tämä askel saatiin otettua. Oli jo aikakin.
Uusi torni rakennetaan asemarakennuksen parkkipaikan puoleiselle
vierustalle, kun nykyinen jää lentokentän puolelle.
·Tämä uusi muuttaa maisemaa. Torni saa nykyaikaiset laitteet ja tilat.
Lennonjohtaja pystyy seuraamaan ilmaliikennettä myös puitten yläpuolelta.
Nykyisin kaikkea kenttää kiertävää ilmaliikennettä ei torniin näy. Tosin se
ei ole lentoturvallisuuskysymys vaan johtamiskysymys.
Ilmailulaitoksen lentokenttätekniikan päällikkö Reijo Tasanen kertoo, että
työt on tarkoitus aloittaa loka-marraskuussa tai aikaisin keväällä.
·Jos työt alkavat huhtikuussa, olisi rakennus valmis syksyllä ja siitä
toimintakuntoon saattaminen vie vielä puolisen vuotta.
Hanke on osa Suomen lennonjohtojärjestelmän uusimista. Samalla kun uusitaan
tekniikkaa, uusitaan tilojakin. Ilmailulaitos on sitoutunut ylläpitämään
nykyistä 25 kentän verkostoaan.
·Niin kauan kuin reittiliikennettä kullakin kentällä riittää.
Lappeenrannan kenttä ei ole meille tuottava kenttä. Koko verkosto kuitenkin
tuottaa voittoa. Ilmailulaitos onkin esittänyt liikenneministeriölle, että
tuosta voitosta käytettäisiin osa näiden vähäliikenteisten kenttien
investointeihin. Tämä koskee Lappeenrannan lisäksi Maarianhaminaa ja
Kruununpyytä.
Jouko Kuronen toivoo, että lennonjohtotorni näyttäisi tietä myös uudelle
terminaalille.
Reijo Tasanen ei usko asemarakennusinvestointiin lähiaikoina.
·Uudesta terminaalista oli jo alustava suunnitelma. Pietarin läheisyys ei
kuitenkaan tuonut odotettua kasvua liikennemääriin. Nyt investointi ei ole
näköpiirissä.
Lentokentälle rakennettava lentokonesuoja on harjakorkeudessa. Se otetaan
käyttöön syyskuun alkupäivinä.
Lappeenrannan, Imatran ja Joutsenon rahoittamaan hankkeeseen on saatu
EU-tukea 350 000 euroa. Ilmailulaitos ei osallistunut 728 520 euron
hankkeeseen liittyvän rullaustien ja tasojen kustannuksiin, jotka jäivät
nekin muille rahoittajille.
MAARIT LINDSTRÖM
Kuvateksti
Matala ja vanhentunut. Vanha torni teknisine laitteineen korvataan
lentoaseman toiselle puolelle tulevalla uudella. Vanhasta
lennonjohtotornista lentoja ohjaavat Sami Kovero ja edessä Juha Holstila.