Lappeenrannan lentokenttä saa uuden lennonjohtotornin

Yli 20-metrinen maamerkki valmistunee ensi vuoden loppuun mennessä.

ANNE KOTIHARJU

Lappeenrannan lentokentän uusi lennonjohtotorni nousee yli 20 metrin

korkeuteen. Nykyisen silmäkorkeudeltaan viisimetrisen natiaisen korvaava

torni valmistuu näillä näkymin viimeistään ensi vuoden loppuun mennessä.

Ilmailulaitos on tehnyt tornista suunnittelupäätöksen ja suunnittelu on

alkanut. Varsinainen investointipäätös ajoittuu loppukesään.

Lentoaseman päällikkö Jouko Kuronen pitää kauan odotettua hanketta nyt varmana.

­·Vanhan, matalan ja aikansa eläneen tilalle saadaan nyt uusi. Alustavan

kustannusarvion mukaan torni maksaa vajaat puolitoista miljoonaa euroa.

Olemme erittäin tyytyväisiä, että tämä askel saatiin otettua. Oli jo aikakin.

Uusi torni rakennetaan asemarakennuksen parkkipaikan puoleiselle

vierustalle, kun nykyinen jää lentokentän puolelle.

­·Tämä uusi muuttaa maisemaa. Torni saa nykyaikaiset laitteet ja tilat.

Lennonjohtaja pystyy seuraamaan ilmaliikennettä myös puitten yläpuolelta.

Nykyisin kaikkea kenttää kiertävää ilmaliikennettä ei torniin näy. Tosin se

ei ole lentoturvallisuuskysymys vaan johtamiskysymys.

Ilmailulaitoksen lentokenttätekniikan päällikkö Reijo Tasanen kertoo, että

työt on tarkoitus aloittaa loka-marraskuussa tai aikaisin keväällä.

­·Jos työt alkavat huhtikuussa, olisi rakennus valmis syksyllä ja siitä

toimintakuntoon saattaminen vie vielä puolisen vuotta.

Hanke on osa Suomen lennonjohtojärjestelmän uusimista. Samalla kun uusitaan

tekniikkaa, uusitaan tilojakin. Ilmailulaitos on sitoutunut ylläpitämään

nykyistä 25 kentän verkostoaan.

­·Niin kauan kuin reittiliikennettä kullakin kentällä riittää.

Lappeenrannan kenttä ei ole meille tuottava kenttä. Koko verkosto kuitenkin

tuottaa voittoa. Ilmailulaitos onkin esittänyt liikenneministeriölle, että

tuosta voitosta käytettäisiin osa näiden vähäliikenteisten kenttien

investointeihin. Tämä koskee Lappeenrannan lisäksi Maarianhaminaa ja

Kruununpyytä.

Jouko Kuronen toivoo, että lennonjohtotorni näyttäisi tietä myös uudelle

terminaalille.

Reijo Tasanen ei usko asemarakennusinvestointiin lähiaikoina.

­·Uudesta terminaalista oli jo alustava suunnitelma. Pietarin läheisyys ei

kuitenkaan tuonut odotettua kasvua liikennemääriin. Nyt investointi ei ole

näköpiirissä.

Lentokentälle rakennettava lentokonesuoja on harjakorkeudessa. Se otetaan

käyttöön syyskuun alkupäivinä.

Lappeenrannan, Imatran ja Joutsenon rahoittamaan hankkeeseen on saatu

EU-tukea 350 000 euroa. Ilmailulaitos ei osallistunut 728 520 euron

hankkeeseen liittyvän rullaustien ja tasojen kustannuksiin, jotka jäivät

nekin muille rahoittajille.

MAARIT LINDSTRÖM

Kuvateksti

Matala ja vanhentunut. Vanha torni teknisine laitteineen korvataan

lentoaseman toiselle puolelle tulevalla uudella. Vanhasta

lennonjohtotornista lentoja ohjaavat Sami Kovero ja edessä Juha Holstila.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju