Art Paimensaaressa läpileikkaus Väinö Raution taiteesta

ANNE NIEMIViipurissa 1930 syntynyt ja siellä lapsuusvuodet asunut Matti J. Rautio

ANNE NIEMI

Viipurissa 1930 syntynyt ja siellä lapsuusvuodet asunut Matti J. Rautio

tunnistaa isänsä Väinö Raution (1894-1974) sodanjälkeisissä töissä

traumaattisen ja sirpaloituneen perusvireen.

Kotikaupungin menetys ja sodan kauhut vaikuttivat taiteilijan herkkään

luomistyöhön. Mielenlaadun lisäksi sota vaikutti arkiseen elämään: koti

jouduttiin jättämään Viipuriin.

­·Mutta onneksi tämä Riemurannaksi ristimäni kesäpaikka Savitaipaleella

säästyi, Rautio sanoo.

Ateljeekoti

Paimensaaressa

Taiteilija-ateljeen ovet ovat avautuneet yleisölle joka kesä. Ensimmäisen

kerran jo 1948. Nimi Art Paimensaari otettiin käyttöön 1976.

Tänä vuonna näyttelyn perusvire rakentuu taidemaalari Väinö Raution

kokoelmista koottujen maalausten ja piirustusten ympärille. Töitä on

varhaiskauden sommitelmapiirustuksista loppuvaiheen väkevään kubismiin.

Sodan jälkeen Lappeenrantaan asettunut Väinö Rautio toimi opettajana

Lappeenrannan taiteenystävien piirustuskoulussa 1945-62. Opetustyöstä

huolimatta hän oli erityisen tuottelias mm. muotokuvamaalarina.

Vuonna 1960 isä ja poika Rautio perustivat ryhmä Z-62:n abstraktin taiteen

foorumiksi. Taitava piirtäjä Aimo Vuorinen ja mitalitaiteilija Vilho

Härkönen tulivat mukaan, mutta toiminta hiipui muutaman vuoden jälkeen.

Väinö Raution merkitys Suomen taidehistoriassa olisi ehkä merkittävämpi,

mikäli hän ei olisi jättänyt Viipuriin luovimpien kausiensa aikana

maalaamiaan noin 300 teosta.

­·Viime vuosiinsa saakka isä etsi talvisodan aikana kellarin seinään

muuratusta kätköstä kadonneita töitään. Hän seurasi eri puolilla maata

pidettyjen myyntinäyttelyiden taideluetteloita, mutta ei löytänyt

maalauksiaan, Rautio kertoo.

Sattumalta toissa kesänä saatiin yksi kadonneista töistä takaisin

yksityislahjoituksena.

Tuohikollaaseja ja

tietokonegrafiikkaa

Kattoikkunoiden valaisemassa ateljeessa Matti J. Rautio yhdistelee tuohi-

ja puukollaaseissaan kekseliäästi luonnonmateriaaleja. Vahvat ruskeat sävyt

ja yksityiskohtia myöten tarkka työstöjälki tekevät töistä kiinnostavia.

­·Kävelen korpimetsiä ja kaivelen sammaleisten kumpareiden alta lahonneiden

koivujen tuohta. Myös Kuolimon rannoille ajautuneet nuotiopuun kappaleet

ovat taiteessani hyödynnetty, Rautio kertoo.

Täysin päinvastaisella tekniikalla syntyy taidegraafikko Eeva Jokipellon

tietokonegrafiikka. Värien loimu on runsasta Jokipellon kiintoisimmissa

töissä. Myös perinteistä kohopainografiikkaa on käytetty esimerkiksi saman

kuvasarjan toisinnoissa. Jokipellolta on lisäksi näytteillä useita

puuveistoksia.

Terassiateljeessa Art Paimensaaren kävijät voivat ihastella

savitaipalelaisen Kaarina Metson värikkäitä mattoja, joissa lähtökohtana

ovat luonnon sävyt.

III

Art Paimensaari , os. Rautionpolku, Savitaipale, avoinna 4.7.-­1.8. ke-­su

kello 14­-18. Muina aikoina sopimuksesta.

ANNE NIEMI

Kuvatekstit

Tuohikollaasi. Matti J. Rautio yhdistää kekseliäästi luonnonmateriaaleja

tuohta, puuta ja hiekkaa.

Toivo ja epätoivo. Aamu Viipurissani, 1969, on abstrakti näkemys

taidemaalari Väinö Raution kotikaupungin, taiteilijan elämän ja tyylin

sirpaloitumisesta.

Kirjoittaja:
Anne Niemi