Navettagalleriassa syöttökaukalo antaa työlle raamit

Koski kuohuu tylliä, kun näytillä on eri tekniikoita ja materiaaleja.

SUVI SINERVO

Imatralaisen kuvataiteilija Ritva Ruopan äiti oli usein huolissaan

lapsestaan. Ruopalla oli nuorena tyttönä tapana viipyä kalassa

pikkuveljensä kanssa. Aamuyön utuisina tunteina äiti käveli lapsia vastaan

järvelle johtavaa tietä. Huolestuneella äidillä oli aina päällään

aamunuttu, missä oli vihreitä lehtien kuvia.

­·Se näky minun pitäisi saada seuraavaksi kankaalle, Ruoppa sanoo.

Ruoppa seisoo huoneessa, mikä on täynnä hänen tuoreita maisemamaalauksiaan.

Sireenin aikaan·-niminen maalaus on niin uusi, että se on seinälle

ripustettaessa vielä kostea.

Vielä 70-luvun alussa tila toimi karjakeittiönä. Myös entinen navetan

puoli, sikala ja sauna ovat nyt näyttelytilaa. Ruopan lisäksi Luumäen

taideseuran yhteisnäyttelyssä on esillä imatralaisen Asko Liirin sekä

Joutsenosta kotoisin olevien Arja Lampisen, Aulikki Madetojan ja Liisa

Lousan töitä.

Luotosen Navettagallerian heinäkuun näyttelyssä ei ole yhteistä teemaa.

Tarkoituksena oli yhteisnäyttelyä kootessa, että näytillä on monipuolisesti

eri tekniikoita ja materiaaleja.

Töissä toistuu luonto. Navetan seinällä on vieretyksin kaksi Lampisen

Imatrankoskea: hento akvarellityö ja aggressiivinen applikaatio.

Applikaatiossa maisema ei ole kankaalla vaan kangasta. Koski vyöryy irti

taulusta; kuohu on tylliä.

Eri materiaaleja

täydellä sydämellä

Lastentarhanopettaja Liisa Lousalle silkkimaalaus on kaikkein läheisintä.

Näyttelyyn hän on tuonut esille muun muassa huovutus- ja kipsitöitä.

Seuraavaksi Lousa aikoo kääntyä uuden materiaalin puoleen.

­·Lasi on minulle haaste. Joutuu olemaan hillitysti ja hallitusti, Lousa

sanoo ja matkii käsillään kieppuvaa lentokonetta.

­·Tavallisesti olen tällainen. Täydellä sydämellä sata lasissa.

Lousa riemastui, kun hän sai asettaa kipsityönsä lehmien syöttökaukaloon.

Nyt kaukalossa on kipsistä tehtyjä naisen ruumiinosia, jotka on kahlittu

paikoilleen esimerkiksi kanaverkolla.

Lousan mukaan kaukalo antaa työlle raamit.

­·Jokainen ruumiinosa on ihanasti omassa kolossaan. Ihmisellä on oma

olemisen tapa, oma paikka.

Lousa teki käsiä, jalkoja, rintoja ja lanteita ystävättäriensä kanssa.

Prosessia Lousa luonnehtii performanssiksi. Ruumiin paljastamiseen liittyi

voimakkaita tunteita, joista keskusteltiin työtä tehdessä. Prosessissa sai

kokea myös turvallista pelkoa.

­·Kun kipsi rupeaa lämpiämään iholla, tulee tunne, että helvetti, jos se

jääkin tähän kiinni, Lousa sanoo.

Kun näyttely puretaan heinäkuun lopussa, jää prosessista käteen myös

jotakin konkreettista.

­·Tämän reissun jälkeen ystävättäreni saa oman jalkansa olohuoneen

seinälle, Lousa nauraa ja asettelee kipsijalan sopivaan asentoon

näyttelyvieraiden katsottavaksi.

III

Luumäen taideseuran yhteisnäyttely Luotosen navettagalleriassa 30.6.­-28.7.

Avoinna maanantaisin ja torstaisin kello 10-­15, sunnuntaisin ja

keskiviikkoisin kello 13-­18.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvatekstit

Kahlittu nainen. Liisa Lousan teoksessa kipsiset naisen kädet, jalat,

rinnat ja lanteet on kahlittu syöttökaukaloon. Lousan mukaan nainen lähtee

lentoon ja tulee heti kahlituksi. Kahlitsija on esimerkiksi mies tai luonto.

Kuohuva tylli. Arja Lampinen on tuonut näyttelyyn applikaatioita. Kuvassa

teos Imatrankoski.

Kirjoittaja:
Suvi Sinervo