ETTI KANTOLA
Keväällä lukioon pyrkineet ottivat Etelä-Karjalan IB-lukion innostuneesti
vastaan. Lappeenrannassa ja Imatralla toimintansa aloittava uusi
englanninkielinen lukio nousi muita IB-lukioita halutummaksi
opiskelupaikaksi. Ainoastaan Espoossa toimiva ruotsinkielisille suunnattu
selvästi suurempi koulu veti enemmän hakijoita.
Oppilaitoksen omat odotukset eivät olleet etukäteen yhtä korkealla.
·Emme odottaneet isoja lukuja. Lähinnä jännitimme, millaista kiinnostus
olisi, sanoo Imatran IB-koordinaattori Anne Lindell.
Odotuksille antoi suuntaa maan muiden IB-lukioiden 30-40 välillä oleva
hakijamäärä. Etelä-Karjalaan hakemuksia tuli 48. Pyrkineet ovat
peruskoulussa hyvin menestyneitä oppilaita, mikä nostaa
sisäänpääsykeskiarvon reippaasti suomenkielisten lukioiden keskiarvon
yläpuolelle.
·Yli 8,5 keskiarvoja on hurjan paljon. Alin on tasan kahdeksan ja ylin
täysi kymppi, Lindell kertoo.
Etäopetus on
keskeinen menetelmä
Hakijat kävivät pääsykokeissa. Heitä haastateltiin kahdella kielellä sekä
testattiin kouluaineiden tietämystä. Peruskoulun keskiarvon ja
pääsykoemenestyksen perusteella valitut 30 nuorta aloittavat koulunsa
tiistaina.
·25 on määrä, jolla saamme valtion tukea. Lisäksi otimme Imatralle kaksi
ja Lappeenrantaan kolme oppilasta siltä varalta, että joku lopettaa tai
siirtyy muualle, Lindell kertoo.
Eri puolilta maakuntaa tulevista opiskelijoista 18 sijoittuu Lappeenrannan
lyseon lukioon ja 12 Imatran yhteiskouluun. Tänä vuonna paikkakunnilla
järjestetään samoja kursseja, mutta jatkossa etäopiskelua kehitetään ja
siirrytään kokonaan yhteisiin tunteihin.
·Opetusta annetaan etäopetuksena videoneuvottelulaitteilla, Lindell kertoo.
Opettajat ovat valikoituneet osin englannin kielen käyttövalmiutensa
mukaan. Esimerkiksi Imatran fysiikan opettaja antaa opetusta sekä
Lappeenrannan että Imatran IB-lukiolaisille. Historiaa taas opettaa
kaikille opiskelijoille Lappeenrannan englanniksi työskentelevä lehtori.
Lukiolaisilla on
monia kannustimia
Anne Lindell etsii syitä hakijoiden runsaalle määrälle paitsi uudesta
mahdollisuudesta myös tarpeesta.
·Enää IB-lukioon ei tarvitse lähteä muualle. Molempien kaupunkien
peruskoulussa on myös kansainväliset luokat, joiden oppilaille
englanninkielinen lukio sopii hyvin.
Lindell iloitsee, että kaikki uuden lukiolaiset vaikuttavat motivoituneilta.
·Osalle tämä on uutta ja erilaista. Osa aikoo ulkomaille ja haluaa siksi
valmiudet pärjätä missä tahansa. Kv-luokilla peruskoulussa olleet haluavat
pitää yllä ja kehittää kielitaitoaan.
Oppilaitos toivoo erikoislukion suosion säilyvän myös alkuinnostuksen jälkeen.
·Toivon, että pystymme pitämään täällä laadukkaan IB-linjan.
Lindell muistuttaa, ettei kyse oli eliittikoulusta vaan kaikenlaisten
oppilaiden kannattaa hakea sinne.
IB-lukio
¤·Kansainväliseen ylioppilastutkintoon valmistava erikoislukio.
¤·Lyhenne tulee tutkintoon viittaavista sanoista International Baccalaureate.
¤·Opetuskieli on englanti.
¤·Tutkinto rinnastetaan suomalaiseen ylioppilastutkintoon jatko-opintoihin
haettaessa.
¤·Ylioppilaskirjoitukset ovat kolmannen vuoden toukokuussa.
¤·Koulun ohessa voi suorittaa suomalaisen ylioppilastutkinnon tai osia siitä.
¤·IB-lukioita on 110 maassa 1 300 koulua, Suomessa 12.
¤·Valmistavan ensimmäisen vuoden jälkeen luetaan vain kuutta oppiainetta.
Lisäksi oppilaat urheilevat, harrastavat luovaa toimintaa sekä
yhteiskunnallista palvelua omalla ajallaan
¤·Etelä-Karjalan IB-lukiossa on opiskelijoita Imatralta, Lappeenrannasta,
Savitaipaleelta, Taipalsaarelta, Ruokolahdelta, Rautjärveltä ja Joutsenosta.