Favorinin maiseman paikka on Imatra

Imatran taidemuseon intendentti Eero Laajo arvioi Valtionhotellin yleisissä tiloissa olevien taulujen arvon jopa 30 000 euroksi.

HANNU OJALA

Imatran taidemuseon intendentti Eero Laajo pitää epämiellyttävänä ajatusta,

että Valtionhotelliin kerätty taide siirtyisi pois Imatralta kiinteistön

vuokralaisen vaihtuessa.

­·Se olisi jonkinlainen skandaali, hän luonnehtii uhkaa.

Vallitsevan käsityksen mukaan aikanaan Alkon omistuksessa olleet taulut

ovat siirtyneet Valtionhotellin vuokralaisena toimivalle Scandicille talon

muun irtaimiston tapaan. Scandicin vuokrasopimus umpeutuu tämän vuoden

lopussa, jonka jälkeen Valtiohotellin kiinteistössä vuokralaisena jatkaa

Restel.

Hotellin taulut eivät ole mitään piilossa olleita taidehistorian aarteita,

mutta niitä ei voida pitää arvottominakaan.

Laajon arvion mukaan ravintolatiloissa esillä olevien taulujen yhteisarvo

on enimmillään 30 000 euroa.

Rahallista arvoa tärkeämpää on hänen mielestään se, että taulut ovat

kokonaisuus, joka koskimaisemissaan kuvaa paikkakuntaa, tai taitelijoiden

henkilöhistoria liittyy Imatraan.

Laajon mielestä Imatralla on intressiä ja sillä pitää olla myös valmiutta

huolehtia siitä, että taulut voitaisiin säilyttää nykyisellä paikalla tai

paikkakunnalla, jos omistaja on niistä luopumassa.

Museolla on tarjolla

lukuisia vaihtoehtoja

Tarjolla on useita toimintamalleja. Imatran taidemuseo voi esimerkiksi

ostaa taulut, mutta niitä pidettäisiin esillä nykyisillä paikoilla

ravintolatiloissa.

­·Jo tälläkin hetkellä taidemuseolla on noin 200 työtä Imatralla,

virastoissa, päiväkodeissa ja kouluissa. Laajo kertoo.

Toinen mahdollisuus on hankkia työt suoraan museon kokoelmiin, jolloin ne

olisivat nähtävillä ainakin osittain taidemuseossa.

Harkittavaksi voisi tulla myös talletussopimus, jos nykyinen omistaja ei

haluaisi luopua omaisuudestaan. Tällöin museo ottaisi vastuun töiden

asianmukaisesta säilytyksestä.

Vaikka taidemuseolle Valtionhotellin taulujen tulevaisuus on tärkeä asia,

Laajon mukaan kaupunki ei voi millään puuttua siihen, kuinka omistaja asian

päättää.

­·Museo haluaa tarvittaessa antaa käytettäväksi oman osaamisensa ja

asiantuntijaverkostonsa, lupaa Eero Laajo.

Hotellin arvokkaimman taulun nimeäminen on pikaisella tutustumisella

vaikeaa alan ammattilaisellekin. Maalaustekniikan perusteella tunnistettu,

vanhin ja arvokkain taulu saattaa löytyä hotellin aulabaarista. Laajo

tulkitsee, että tekijä on vuonna 1805 Pietarissa syntynyt Pehr Kruskopf.

Täyttä varmuutta ei taulua tutkimalla saa, koska siitä puuttuu signeeraus.

Laajon arvio perustuu vertailuun Ateneumin kokoelmissa olevaan koskimaisemaan.

Kruskopfin tekemäksi oletettu taulu on tehty ennen 1800-luvun puoliväliä.

Teos on konservoitu, ja sen kunto on hyvä. Tilanne ei kaikkien muiden

töiden kohdalla ole näin valoisa.

Vallinkoski halkeilee,

Imatra hilseilee

Laajo löytää pahoja halkeamia Berndt, Erik Lagerstamin Vallinkoskea

kuvaavasta työstä. Taidehistoriallisesti Lagerstam ei ole suuria nimiä,

mutta huutokaupoissa työt ovat olleet suosittuja ja niistä on maksettu sen

mukaan. Taiteilija kierteli uransa aikana myös Suomen ulkopuolella ja sai

töistään kunniamainintaan yltäneen tunnustuksen Pariisin

maailmannäyttelyssä vuonna 1900.

Mielenkiintoisen yksityiskohtana Vallinkosken kuvituksessa on rantakallion

paviljonki. Kaikkien taiteilijoiden töissä paviljonkia ei Laajon mukaan näy.

Tuntemattomampi kuvataiteen matrikkeliin nimensä saanut koskimaiseman

kuvaaja on Johan Kortman. Hänenkin työnsä ovat olleet Laajon arvion mukaan

enemmän yleisön kuin taidehistorian arvostamia.

Keisarisalin näyttävän koskimaiseman tekijä on Alfred Favorin. Taidemaalari

ei yltänyt arvostuksessa vanhemman sisarensa Ellenin tasolle, mutta myös

Alfred Favorin tunnetaan.

Keisarisalin taulu on 1900-luvun alusta, ja ikä näkyy jo pahana hilseilynä.

Eero Laajo ehdottaa taululle pikaista konservointia.

Keisarisalin toisen työn Laajo liittää kiinteästi Jalo Sihtolan perintöön

Imatran kuvataiteelle. Taitemaalari, professori Aale Hakava toimi Imatran

taidekoulun opettajana vuonna 1958. Pitkässä ja kunnioitusta herättävässä

CV:ssä maininta vuodesta Imatralla on mielenkiintoinen.

Tilan ainoa naistaiteilija esittäytyy lukusalina tunnetussa kabinetissa,

jossa on esillä Venny Soldan-Brofeldtin tekemä muotokuva 30-luvun

modernista naisesta. Myös hän on Pariisin maailmanäyttelyssä huomioitu.

Kotimaassa perheen tunnetumpi kulttuurihenkilö oli kuitenkin aviomies

Juhani Aho.

HANNU OJALA

Kuvateksti

Koski hilseillä. Alfred Favorinin maalamaan koskimaiseman vaahtopinta on

alkanut hilseillä. Imatran taidemuseon intendentti Eero Laajo esittää

100-vuotiaalle työlle pikaista konservointia.

Valtionhotellin

taulujen tekijät

¤ Alfred Favorin s. 1860

¤ Aale Hakava s.1909

¤ Johan Kortman s. 1858

¤ Berndt Lagerstam s. 1868

¤ Pauli Luukkonen ¤ Kruskopf Pehr 1805

¤ Ari Rantala s. 1954

¤ Venny Soldan-Brofeldt s. 1863

Kirjoittaja:
Hannu Ojala