ESA VILENIUS
Laivaliikenne Saimaan kanavalla on hiljentynyt päiväsaikaan. Laivat
hakeutuvat vain sopiviin paikkoihin odottelemaan yötä. Kauppalaivat
pääsevät kanavaan tai kanavasta merelle vain kuuden tunnin aikana öisin.
Tilanne on aiheuttanut luotsien täystyöllisyyden yöllä, toisaalta päivällä
heille on järjestynyt yhtenäisiä lepoaikoja. Luotseista on muutaman kerran
ollut pulaa niin, että laivoja on joutunut odottamaan seuraavaa yötä.
Esimerkiksi eilen tiistaina kaksi kanavalle tulevaa laivaa odotteli
päivällä Viipurin edustalla.
Järjestely on ollut käytössä toista viikkoa. Venäläiset kielsivät
tuloväylän ruoppausräjäytykset öiseen aikaan. Sitä ei osattu ennakoida
töihin ryhdyttäessä heinäkuussa.
Käytännöllisimmäksi järjestelyksi laskettiin, että liikenne järjestettiin
yhteen jaksoon yöllä. Päivällä kanavan pohjaa porataan, ladataan ja
räjäytetään. Ennen liikennöintiä pohjasta nostetaan vielä louheet ja pohja
harataan.
Liikennetoimialan päällikkö Jukka Väisänen Järvi-Suomen merenkulkupiiristä
kertoo, että järjestely kestänee ruoppaustöiden loppuun, arviolta syyskuun
puoleen puoleen väliin, asti.
Saimaan kanavan matkustajaliikennealukset Carelia ja Kristina Brahe
pääsevät kulkemaan aikataulujensa mukaisesti. Työmaalla järjestetään
rahtilaivoja matalammalla kulkeville matkustaja-aluksille tilaa. Myös
huviveneet veneet voivat ajaa työmaan ohi päivälläkin.
Suuri osa kanavan uusista rahtilaivoista ajaa kanavan maksimisyvyydessä,
4,35 metrissä tai lähellä sitä.
Ruoppaustöiden tarkoituksena on louhia kanavan tuloväylän pohjasta kalliota
useista kohdin noin 25 senttiä. Syvennettyä kanavaa pääsisi myös silloin,
kun esimerkiksi tuuliolosuhteet laskevat meriveden korkeutta. Nykyisin noin
25 sentin meren pinnan lasku keskiarvosta on aiheuttanut hankaluuksia
maksimisyväyksessä ajaville laivoille. Ruoppauksen jälkeen tuloväylällä
pitäisi riittää vettä jokseenkin kaikissa olosuhteissa. Suomalaisten
säädösten mukaan kölin alla pitää olla vettä vähintään 60 senttiä.
Tuloväylää ruopataan noin kymmenen kilometrin matkalta Juustilan sululta
merelle.
Laivameklari Kimmo Kuukka Intercarriersista kertoo, että kanavaliikenne on
tänä kesänä sujunut osin jopa ennakoitua vilkkaammin. Etenkin
nestepakkauskartonkia on kuljetettu tasaisena virtana. Tällä hetkellä
eurooppalainen lomakausi tuntuu tiettyjen tavaroiden kuljetusmäärissä.
EMMI KAARNA
Kuvateksti
Päivällä hiljaiseloa. Myös varustamot ovat pyrkineet rytmittämään laivojen
liikennettä yöksi.