Laivat pääsevät Saimaan kanavalle vain yöllä

Venäläiset kielsivät ruoppausräjäytykset yöaikaan.

ESA VILENIUS

Laivaliikenne Saimaan kanavalla on hiljentynyt päiväsaikaan. Laivat

hakeutuvat vain sopiviin paikkoihin odottelemaan yötä. Kauppalaivat

pääsevät kanavaan tai kanavasta merelle vain kuuden tunnin aikana öisin.

Tilanne on aiheuttanut luotsien täystyöllisyyden yöllä, toisaalta päivällä

heille on järjestynyt yhtenäisiä lepoaikoja. Luotseista on muutaman kerran

ollut pulaa niin, että laivoja on joutunut odottamaan seuraavaa yötä.

Esimerkiksi eilen tiistaina kaksi kanavalle tulevaa laivaa odotteli

päivällä Viipurin edustalla.

Järjestely on ollut käytössä toista viikkoa. Venäläiset kielsivät

tuloväylän ruoppausräjäytykset öiseen aikaan. Sitä ei osattu ennakoida

töihin ryhdyttäessä heinäkuussa.

Käytännöllisimmäksi järjestelyksi laskettiin, että liikenne järjestettiin

yhteen jaksoon yöllä. Päivällä kanavan pohjaa porataan, ladataan ja

räjäytetään. Ennen liikennöintiä pohjasta nostetaan vielä louheet ja pohja

harataan.

Liikennetoimialan päällikkö Jukka Väisänen Järvi-Suomen merenkulkupiiristä

kertoo, että järjestely kestänee ruoppaustöiden loppuun, arviolta syyskuun

puoleen puoleen väliin, asti.

Saimaan kanavan matkustajaliikennealukset Carelia ja Kristina Brahe

pääsevät kulkemaan aikataulujensa mukaisesti. Työmaalla järjestetään

rahtilaivoja matalammalla kulkeville matkustaja-aluksille tilaa. Myös

huviveneet veneet voivat ajaa työmaan ohi päivälläkin.

Suuri osa kanavan uusista rahtilaivoista ajaa kanavan maksimisyvyydessä,

4,35 metrissä tai lähellä sitä.

Ruoppaustöiden tarkoituksena on louhia kanavan tuloväylän pohjasta kalliota

useista kohdin noin 25 senttiä. Syvennettyä kanavaa pääsisi myös silloin,

kun esimerkiksi tuuliolosuhteet laskevat meriveden korkeutta. Nykyisin noin

25 sentin meren pinnan lasku keskiarvosta on aiheuttanut hankaluuksia

maksimisyväyksessä ajaville laivoille. Ruoppauksen jälkeen tuloväylällä

pitäisi riittää vettä jokseenkin kaikissa olosuhteissa. Suomalaisten

säädösten mukaan kölin alla pitää olla vettä vähintään 60 senttiä.

Tuloväylää ruopataan noin kymmenen kilometrin matkalta Juustilan sululta

merelle.

Laivameklari Kimmo Kuukka Intercarriersista kertoo, että kanavaliikenne on

tänä kesänä sujunut osin jopa ennakoitua vilkkaammin. Etenkin

nestepakkauskartonkia on kuljetettu tasaisena virtana. Tällä hetkellä

eurooppalainen lomakausi tuntuu tiettyjen tavaroiden kuljetusmäärissä.

EMMI KAARNA

Kuvateksti

Päivällä hiljaiseloa. Myös varustamot ovat pyrkineet rytmittämään laivojen

liikennettä yöksi.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius