URPO LAANINEN
Kuutostien parantaminen Lappeenrannan ja Imatran välillä on maan tärkeimpiä
liikennehankkeita, mutta se ei mahtunut vielä valtion ensi vuoden budjettiin.
Kuutostie on hallituksen väylätyöryhmän järjestyksessä seitsemäntenä.
Budjettiriihessä ministerit myönsivät alkurahoituksen kolmelle
kärkihankkeelle, joita ovat E 18:n osuus Muurla-Lohja, Helsingin Pasilan
tiejärjestelyt (Hakamäentie) ja Tornion meriväylä.
Hallitus myönsi valtion omaisuuden myyntituloista liikennehankkeisiin 45
miljoonan euron lisämäärärahan, jolla uudet hankkeet pistetään alkuun. Myös
ns. teemapaketin jotkut pikkuhankkeet saavat rahaa.
Kuutostie odottaa nyt vuoroaan. Kaakkois-Suomen tiepiiri toivoo rahaa
Lappeenrannan ja Imatran välille vuoden 2006 budjetista.
·Minulla on edelleen käsitys, että kuutostie on aika korkealla listoilla.
Se on noteerattu valtakunnassa tärkeäksi hankkeeksi, tiejohtaja Antti
Rinta-Porkkunen totesi.
·Meillä on suunnittelutyö tähdätty vuoteen 2006. Sille vuodelle pitää
asettaa kovat paineet.
Nuijamaan raja-aseman tieyhteyksien rakentamiseen valtion ensi vuoden
budjetissa on 9,3 miljoonan määräraha. Tänä vuonna teihin on uponnut
runsaat viisi miljoonaa. Niiden kustannusarvio on 14,5 miljoonaa.
Itse raja- ja tulliaseman rakennustyöt eivät ole vielä alkaneet, sillä
niistä on menossa uusi tarjouskilpailu. Uuden rajanylityspaikan pitäisi
valmistua ensi vuonna, mutta Venäjän puolella ei ole vielä aloitettu uuden
tien rakentamista.
Soskuantie ehkä
teemapaketista
Hallitus yrittää rakentaa eräitä liikenneturvallisuus-, terminaali- ja
joukkoliikennehankkeita ns. teemapaketista.
Tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen kertoi, että Kaakkois-Suomen tiepiiri
esittää teemapakettiin Etelä-Karjalan jätekeskukselle johtavaa uutta
Soskuantietä ja Haminan satamatietä.
·Jätekeskuksen tie voi olla mahdollista toteuttaa ensi vuonna, mutta
meillä on vielä tarkemmin sopimatta kustannusjako Lappeenrannan kaupungin
kanssa. Olemme edellyttäneet, että kaupunki osallistuu rahoitukseen.
Nuijamaantieltä Soskuan sulun kautta Kukkuroinmäkeen johtava uusi 6
kilometrin tieyhteys maksaa 1,7 miljoonaa euroa.
Kevytväyliin ei
riitä rahoja
Perustienpidon määrärahat vähenevät budjetissa, ja myös Kaakkois-Suomen
tiepiiri saa tyytyä ensi vuonna entistä pienempään pottiin, noin 48
miljoonaan euroon. Tänä vuonna rahaa on käytössä yli 50 miljoonaa.
·Se on normaali juttu. Rahat vähenevät. Suomessa pidetään meteliä aina
vain isoista liikennehankkeista, ja perustienpito jää väliinputoajaksi.
Kuitenkin myös pienet investoinnit olisivat tärkeitä.
Rinta-Porkkunen sanoi, että tiepiirille ei juurikaan jää rahaa rakentaa
kevyen liikenteen väyliä, ohituskastoja ja meluntorjuntaa.
·Tällaiset hankkeet kuihtuvat meiltä pois. Siitä ei kovin paljon puhuta.
Tiepiirin ainoa iso kevytliikennehanke on tänä vuonna Kouvolan-Myllykosken
pyörätie Kymijoen rantaa pitkin. Ensi vuodeksi on suunniteltu
Interreg-rahalla Vaalimaan ja Virojoen välistä pyörätietä.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Nuijamaalla tapahtuu. Valtion budjetissa on määrärahat uuden raja-aseman
tieyhteyksille, joiden rakennustyöt ovat täydessä vauhdissa.
Väylätyöryhmän järjestys
¤·1) E 18 Muurla-Lohja,
700 miljoonaa euroa,
alkaa elinkaarirahoituksella
¤·2) Tornion meriväylä,
11 miljoonaa, alkaa
budjettirahoilla ensi vuonna
¤·3) Helsingin Hakamäentie, 90 miljoonaa, alkaa ensi
vuonna budjettirahoilla
¤·4) Raahen meriväylä,
30 miljoonaa
¤·5) Seinäjoki-Oulu-rataosan parantaminen, 195 miljoonaa
¤·6) Vt 2 Vihti-Pori,
40 miljoonaa
¤ 7) Vt 6 Lappeenranta-Imatra, 119 miljoonaa
¤·Budjettirahoilla jatkuvat ensi vuonna KeravanLahden oikorata (331
milj.), E 18 Lohja-Lohjanharju (59 milj.), Vt. 3 Tampereen läntinen kehätie
(57 milj.), Vt 4 Lahti-Heinola (41 milj.), Vt 4 Jyväskylä-Kirri (21 milj.),
Vt 5 Joroinen-Varkaus (27 milj.), Vt 8 Raision kohta (14 milj.) ja
Nuijamaan raja-aseman tieyhteys (14,5 milj.). Taipalsaarella valmistuu
syksyn aikana tiehallinnon erillisrahalla Toijansalmen silta (3,2 milj.).