URPO LAANINEN
Vaikka kuutostien parantaminen Lappeenrannan ja Imatran välillä ei päässyt
vielä ensi vuoden budjettihankkeiden joukkoon, se on imatralaisen sosiaali-
ja terveysministeri Sinikka Mönkäreen (sd.) mukaan hyvin lähellä rahoitusta.
Mönkäre keskusteli kuutostien rahoista perjantaina liikenne- ja
viestintäministeri Leena Luhtasen (sd.) kanssa, hallituksen väylätyöryhmän
kokouksen jälkeen.
·Luhtanen totesi, että kuutostie on jo päätettyjen listalla neljäntenä, ja
maltillinen tuloratkaisu on lisämahdollisuus, Mönkäre kertoi.
Hallitushan hyväksyi budjettiriihessä valtionyhtiöiden myyntitulorahoista
toteutettavaksi kaksi uutta liikennehanketta, Helsingin Pasilan
liikennejärjestelyt ja Tornion meriväylän, jotka olivat ministerien
väylätyöryhmän kaksi kärkihanketta.
Lisäksi ministerit päättivät varata vaalikaudella käynnistettävien
infrastruktuurihankkeiden toteuttamiseen tässä vaiheessa 109 miljoonaa
euroa, joka kattaisi myös väylätyöryhmän kaksi seuraavaa hanketta,
Seinäjoen-Oulun rataosan sähköistyksen ja Raahen meriväylän syventämisen.
Seuraavat hankkeet ovatkin sitten valtatie kahden parantaminen Porin ja
Vihdin välillä sekä kuutostien osuus Lappeenranta-Imatra, jonka
kustannusarvio on 119 miljoonaa euroa.
Hallitus haluaa rahoituksen ainakin näille liikennehankkeille, ja kuutostie
on nyt neljäntenä hankkeista, joista ei ole lopullista päätöstä.
·Liikennehankkeissa edetään nimenomaan tämän infratyöryhmän esitysten
pohjalta, eikä järjestystä ruveta muuttamaan. Meidän ilo on, että kuutostie
on sillä korkealla, Mönkäre totesi.
Tupo ja elinkaarimalli
voivat vauhdittaa
Hallitus on luvannut päätöksiä uusista liikennehankkeista, mikäli
työmarkkinajärjestöt sopivat maltillisesta tuloratkaisusta. Se voisi
mahdollistaa päätökset Vihdin-Porin tiestä ja Lappeenrannan-Imatran osuudesta.
Ministeri Mönkäreen mukaan on mahdollista, että kuutostie toteutetaan ns.
elinkaarimallilla, jolla on aloitettu tehdä E 18:n Lohjan-Muurlan osuutta.
·Elinkaarimalliin haluttaisiin lisää kohteita, ja kuutostie voi aikaistua
sitä kautta.
Mönkäre piti ihan hyvinä mahdollisuuksia saada kuutostien parantaminen
vuodelle 2006, jota myös tiepiiri on pitänyt realistisena.
Hän oli hyvin tyytyväinen kuutostiehankkeen etenemiseen.
·Kenenkään ei tarvitse nyt pelihousuja repiä. Kuutostie etenee hienosti.
Olin jo tyytyväinen, kun saimme sen infratyöryhmässä niin korkealle viime
keväänä.
·Valtio sai yhtiöistään erittäin hyvät myyntituotot, ja silloin tiesin,
että liikennehankkeet etenevät. Myös työllisyyssyistä niihin halutaan panostaa.
Jätekeskuksen tien
rahat varmistuivat
Ministeri Leena Luhtasen infrastruktuurityöryhmä päätti perjantaiaamuna
uusista teemahankkeista, jotka saivat oman osuutensa valtionyhtiöiden
myyntituloista.
Niiden joukossa varmistui Etelä-Karjalan jätekeskukselle johtavan uuden
Soskuantien rahoitus.
·Asia päätettiin perjantaina, ja sen saa kertoa, ministeri Luhtanen sanoi
minulle, Mönkäre kertoi.
·Hän totesi minulle nimenomaan, että Soskuantie on hanke, joka pitää
hoitaa. Hän oli käynyt itse paikan päällä ja todennut hankkeen tärkeäksi.
MAARIT LINDSTRÖM
Kuvateksti
Kuutostiehanke etenee. Lappeenrannan-Imatran välin rahoituksen aikatauluun
vaikuttavat tupo-ratkaisu ja elinkaarimallin laajentaminen.
Isojen hankkeiden tärkeysjärjestys
¤·1) E 18 Lohja-Muurla, 700 miljoonaa euroa,
toteutuu elinkaarimallilla
¤·2) Tornion meriväylä, 11 miljoonaa alkaa budjettirahoilla
¤·3) Pasilan liikennejärjestelyt, 90 miljoonaa alkaa budjettirahoilla
¤·4) Raahen meriväylä, 30 miljoonaa
¤·5) Seinäjoki-Oulu-rataosan sähköistys, 195 miljoonaa
¤·6) Vt. 2 Vihti-Pori, 40 miljoonaa
¤·7) Vt. 6 Lappeenranta-Imatra, 119 miljoonaa