Mönkäreen mukaan 6-tie voi nopeutua elinkaarimallilla

Ministerityöryhmä hyväksyi Soskuantien ylimääräisten teemahankkeiden joukkoon.

URPO LAANINEN

Vaikka kuutostien parantaminen Lappeenrannan ja Imatran välillä ei päässyt

vielä ensi vuoden budjettihankkeiden joukkoon, se on imatralaisen sosiaali-

ja terveysministeri Sinikka Mönkäreen (sd.) mukaan hyvin lähellä rahoitusta.

Mönkäre keskusteli kuutostien rahoista perjantaina liikenne- ja

viestintäministeri Leena Luhtasen (sd.) kanssa, hallituksen väylätyöryhmän

kokouksen jälkeen.

­·Luhtanen totesi, että kuutostie on jo päätettyjen listalla neljäntenä, ja

maltillinen tuloratkaisu on lisämahdollisuus, Mönkäre kertoi.

Hallitushan hyväksyi budjettiriihessä valtionyhtiöiden myyntitulorahoista

toteutettavaksi kaksi uutta liikennehanketta, Helsingin Pasilan

liikennejärjestelyt ja Tornion meriväylän, jotka olivat ministerien

väylätyöryhmän kaksi kärkihanketta.

Lisäksi ministerit päättivät varata vaalikaudella käynnistettävien

infrastruktuurihankkeiden toteuttamiseen tässä vaiheessa 109 miljoonaa

euroa, joka kattaisi myös väylätyöryhmän kaksi seuraavaa hanketta,

Seinäjoen­-Oulun rataosan sähköistyksen ja Raahen meriväylän syventämisen.

Seuraavat hankkeet ovatkin sitten valtatie kahden parantaminen Porin ja

Vihdin välillä sekä kuutostien osuus Lappeenranta-Imatra, jonka

kustannusarvio on 119 miljoonaa euroa.

Hallitus haluaa rahoituksen ainakin näille liikennehankkeille, ja kuutostie

on nyt neljäntenä hankkeista, joista ei ole lopullista päätöstä.

­·Liikennehankkeissa edetään nimenomaan tämän infratyöryhmän esitysten

pohjalta, eikä järjestystä ruveta muuttamaan. Meidän ilo on, että kuutostie

on sillä korkealla, Mönkäre totesi.

Tupo ja elinkaarimalli

voivat vauhdittaa

Hallitus on luvannut päätöksiä uusista liikennehankkeista, mikäli

työmarkkinajärjestöt sopivat maltillisesta tuloratkaisusta. Se voisi

mahdollistaa päätökset Vihdin­-Porin tiestä ja Lappeenrannan-­Imatran osuudesta.

Ministeri Mönkäreen mukaan on mahdollista, että kuutostie toteutetaan ns.

elinkaarimallilla, jolla on aloitettu tehdä E 18:n Lohjan-­Muurlan osuutta.

­·Elinkaarimalliin haluttaisiin lisää kohteita, ja kuutostie voi aikaistua

sitä kautta.

Mönkäre piti ihan hyvinä mahdollisuuksia saada kuutostien parantaminen

vuodelle 2006, jota myös tiepiiri on pitänyt realistisena.

Hän oli hyvin tyytyväinen kuutostiehankkeen etenemiseen.

­·Kenenkään ei tarvitse nyt pelihousuja repiä. Kuutostie etenee hienosti.

Olin jo tyytyväinen, kun saimme sen infratyöryhmässä niin korkealle viime

keväänä.

­·Valtio sai yhtiöistään erittäin hyvät myyntituotot, ja silloin tiesin,

että liikennehankkeet etenevät. Myös työllisyyssyistä niihin halutaan panostaa.

Jätekeskuksen tien

rahat varmistuivat

Ministeri Leena Luhtasen infrastruktuurityöryhmä päätti perjantaiaamuna

uusista teemahankkeista, jotka saivat oman osuutensa valtionyhtiöiden

myyntituloista.

Niiden joukossa varmistui Etelä-Karjalan jätekeskukselle johtavan uuden

Soskuantien rahoitus.

­·Asia päätettiin perjantaina, ja sen saa kertoa, ministeri Luhtanen sanoi

minulle, Mönkäre kertoi.

­·Hän totesi minulle nimenomaan, että Soskuantie on hanke, joka pitää

hoitaa. Hän oli käynyt itse paikan päällä ja todennut hankkeen tärkeäksi.

MAARIT LINDSTRÖM

Kuvateksti

Kuutostiehanke etenee. Lappeenrannan-Imatran välin rahoituksen aikatauluun

vaikuttavat tupo-ratkaisu ja elinkaarimallin laajentaminen.

Isojen hankkeiden tärkeysjärjestys

¤·1) E 18 Lohja­-Muurla, 700 miljoonaa euroa,

toteutuu elinkaarimallilla

¤·2) Tornion meriväylä, 11 miljoonaa alkaa budjettirahoilla

¤·3) Pasilan liikennejärjestelyt, 90 miljoonaa alkaa budjettirahoilla

¤·4) Raahen meriväylä, 30 miljoonaa

¤·5) Seinäjoki­-Oulu-rataosan sähköistys, 195 miljoonaa

¤·6) Vt. 2 Vihti-­Pori, 40 miljoonaa

¤·7) Vt. 6 Lappeenranta-­Imatra, 119 miljoonaa

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen