Luotsin viemää

Saimaalla liikennöi monenmaalaisia laivoja, mutta ilman paikallista luotsia ne eivät aja mihinkään.

TUULI LEHTO

Eiköhän lähdetä, luotsi Jukka Niiranen toteaa. Astelemme ulos Mälkiän

luotsiasemalta kauniiseen kesäaamuun. Sulussa odottaa jo laiva,

Susanne-niminen hollantilainen kuivalastialus. Se on matkalla Puhokseen.

Siellä laiva lastataan täyteen vaneria, joka kuljetetaan Tanskaan. Sulkuun

lasketaan vettä, ja laiva alkaa hitaasti kohota ylöspäin. Kun laiva on

ylävedessä, eli Saimaan pinnan tasolla, Niiranen hyppää kannelle ja me

seuraamme. Kannella virtaa vielä parisenttinen vesikerros.

Ohjaamon ovella vastassa on Jan van Dam, laivan omistaja ja kapteeni.

Ruskettunut ja paljasjalkainen van Dam toivottaa tervetulleeksi peremmälle.

Ohjaamo ei vastaa tyypillistä mielikuvaa laivan komentosillasta. Hillityn

arvokkuuden sijaan vastassa on elämää kuhiseva koti. Van Damin lisäksi

siellä ovat hänen vaimonsa Ankie ja lapsensa Elise, Jan, Harm, Leonie,

Reinder ja Susanne.

Matkalla mukana on myös nelihenkinen tuttavaperhe, Aris ja Astrid Pestman

lastensa Derkin ja Anneken kanssa. Eläinkuntaa laivalla edustavat koirat

Bubu, Boomer ja Sjoakie.

Susannen normaali miehistö on kokki mukaanlukien viisihenkinen. Nyt

vahvistuksena on pari harjoittelijaa, ja luotsin hommissakin on

poikkeuksellisesti kaksi miestä. Väkeä on kuin pienessä kylässä.

Asiantuntija omalla reitillään

Niiranen ja van Dam vaihtavat puolin ja toisin vain pari kysymystä ja

vastausta, mutta muuten kapteeni ei puutu laivan ohjaukseen mitenkään.

Luottamus pelaa, sillä miehet tuntevat toisensa jo monen vuoden ajalta.

Suomen lain mukaan ulkomaalaisilla aluksilla pitää olla luotsi, ellei

laivan kapteeni ole suorittanut väyläkohtaista linjaluotsin tutkintoa.

Täällä ajaakseen pitää tuntea reitit hyvin, ja osata lisäksi suomen kieltä.

Niiranen on yksi Suomen 210 luotsista. Kaikki luotsit toimivat

luotsausliikelaitoksen alaisina.

Monissa muissa maissa laki on vapaampi, mutta luotsipakko ei van Damia harmita.

­·Itse olen ollut Saimaalla jo niin pitkään, että löytäisin tien ehkä

itsekin, mutta ensikertalaiselle se olisi todella vaarallista, van Dam tuumii.

Van Dam on viettänyt Saimaalla jo kahdeksan vuotta. Viidennen polven

merikapteeni on käynyt kaikkialla, joten mikä hänet saa jäämään vuodesta

toiseen tänne?

­·Kaksi syytä. Ensimmäinen on tietysti bisnes, ja toinen on se, että

tykkään tästä alueesta.

­·Pidän suomalaisesta mentaliteetista. Ihmiset tekevät kaikki niin kuin

sovitaan ja heihin voi luottaa. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia

suomalaisten kanssa.

Van Damille sopii hyvin se, että asialliset hommat hoidetaan, eikä siinä

ohessa niin hirveästi höpötetä. Saimaan liikenne on talvisin kuitenkin pari

kuukautta poikki, ja silloin van Dam suuntaa yleensä Välimerelle.

­·En tykkää siitä. Siellä on aivan liikaa byrokratiaa ja korruptiota.

Ohjaamossa Niiranen on luovuttanut kipparin paikan luotsioppilas Kyösti

Hultille.

­·Helppo matka minulle, Niiranen naureskelee.

Hult ei ole mikään uraansa aloitteleva poika, vaan kokenut merikapteeni. 23

merellä vietetyn vuoden jälkeen hän on palannut kotikonnuilleen.

­·Merellä olin laivalla yhtä kyytiä lyhimmillään kuusi viikkoa ja

pisimmillään useita kuukausia. Aika kotoista hommaa tämä on, sillä kotona

voi käydä lähes joka päivä, Hult tuumii.

Luotsin harjoitteluaika kestää 4­6 kuukautta. Jos esimerkiksi Saimaan

luotsi haluaa siirtyä merelle, on edessä taas harjoitteluaika.

Merikapteeniksi valmistuminen vei Niiraselta ja Hultilta yhdeksän vuotta.

Puolet opiskeluajasta kului merellä.

Hollantilaislaivoilla kodikkain tunnelma

Kesäinen Saimaa näyttää parhaita puoliaan. Vesi on tyyni, aurinko helottaa

kirkkaasti siniseltä taivaalta. Rahtilaivan kannelta on komea katsella

maisemia.

Miehistön jäsenet maalaavat kannella rytmikkään konemusiikin tahdissa.

Pienimmät lapset pulikoivat pienessä uima-altaassa aikuisten vahtiessa

raukeina vieressä.

Uima-altaan keskellä nököttää jopa pieni sauna.

­·Pojat kävivät saunomassa Puhoksessa ja tykkäsivät siitä. He alkoivat

puhua, että haluavat laivallekin saunan. Minä sanoin, että siinä on puuta,

sen kun rakennatte, van Dam hymyilee.

Ja pojat rakensivat. Saunasta tuli niin hyvä, että kapteeni osti siihen

mielellään kiukaan.

Saunan kanssa on opittu olemaan myös varovaisia, sillä eräänä päivänä sen

katto pääsi hieman kärähtämään. Tapaus naurattaa laivalla yhä.

Laivan rento ja letkeä tunnelma saa ihmettelemään, kuinka tyypillistä meno

Susannella oikein on.

­·Tämä on tietääkseni ainoa laiva Saimaalla, jossa omistajan koko perhe on

mukana, Niiranen kertoo. Omistaja-kapteeni löytyy hänen arvionsa mukaan

ehkä yhdestä laivasta kymmenestä, muilla on palkkakippari.

Luotsin työssä saa nähdä kansainvälistä porukkaa.

­ Jako on sellainen, että laivoista venäläisiä on noin puolet, 30

prosenttia on hollantilaisia ja loput saksalaisia. Suomen lipun alla olevaa

Saimaan kalustoa on vain joitakin, Niiranen kertoo.

Suurin osa laivoista on vakituisia kulkijoita. Uusia laivoja tulee vain

silloin tällöin. Jo koko rajoittaa reitille pääsyä. 12,5 metriä leveä

Susanne on maksimikokoinen laiva. Kaikki laivat ovat yksilöitä, ja niiden

ohjaamoissa on huomattavia eroja. Ajaminen on myös erilaista riippuen

siitä, onko laiva lastissa vai tyhjä. Luotsin on tunnettava järvi ja sen

reitit hyvin, sillä väylät ovat monin paikoin kapeita. Kaikkialla on

saaria, luotoja ja kiviä.

­·Uudet kapteenit ovat toisinaan aika kauhuissaan näistä olosuhteista,

Niiranen kertoo.

Eri kansallisuuksien laivoilla on hyvinkin erilainen meininki.

­·Tämä on aivan hollantilainen juttu, että ohjaamo on kuin olohuone, jossa

koko perhe on mukana. Hollannissahan monet perheet asuvat laivoilla ihan

kokoaikaisesti.

Niin tekivät myös van Damit aiemmin. Nyt heillä on lasten koulunkäynnin

vuoksi oltava kiinteä kotitalo.

Perheenisän aika kuluu ulkomailla, joten vaimo ja lapset joutuvat olemaan

paljon keskenään.

­·Kun aloitin tammikuussa, olin poissa kotoa huhtikuuhun saakka, van Dam

laskeskelee.

Voisi luulla, että jatkuva reissussa ja ulkomailla olo saisi miehen

kärsimään kovasta koti-ikävästä.

­·Minulla ei ole koskaan koti-ikävää, sillä laiva on aina ollut kotini, van

Dam oikaisee.

Laivakodiksi Susanne ei olekaan hullumpi. Vuoden alussa käyttöön otettu

laiva on tuliterä ja kaikilla mukavuuksilla varustettu.

Kannen alta löytyvät perheen vanhempien makuuhuone, lastenhuone ja

olohuone. Kun portaita laskeutuu lisää, löytyvät miehistön hytit, keittiö

ja ruokasali.

Ruokakomeron varustetaso vastaa pientä supermarkettia. Suuria jääkaappeja

on vierekkäin neljä. Van Dam varaa ruokaa mukaan aina vähintään neljäksi

viikoksi. Keittiöstä leijailee herkullinen tuoksu, kun laivan

filippiiniläinen kokki valmistaa ateriaa.

Kodinhoitotilat ja pesuhuoneet saisivat monen emännän huokaamaan onnesta.

Pitää kuitenkin muistaa, että nyt ollaan upouudessa laivassa, joka kuuluu

Saimaan hienoimpiin.

Van Damilla on kokemusta kaikenlaisista laivoista.

­·Olen asunut todella vaatimattomassa jokilaivassa. Siellä ei ollut mitään

mukavuuksia, ei edes kuumaa vettä. Kunnon pesulle pääsi vain kaksi kertaa

viikossa.

Vuorottelun

viehätys

Susannen kyydissä luotsin työ vaikuttaa todella hyvältä.

­·Kyllä minä tässä viihdyn. Etenkin kesällä tämä on kiva homma, Niiranen

sanoo. ­·Syksyn pimeydessä käy välillä aika rankaksi.

Parasta työssä on Niirasen mielestä itsenäisyys ja vuorottelu. Luotsit ovat

viikon töissä ja viikon vapaalla.

Työviikolla luotsin on lähdettävä hommiin mihin aikaan tahansa. Luotseille

soitetaan vaikka kesken unien tunnin varoitusajalla.

Tunti on Niirasen mielestä riittävästi.

­ Kyllä siinä ehtii hyvin kahvit keitellä ja lähteä.

Töiden välissä paikkakuntalaiset luotsit voivat lähteä kotiin.

Luotsiasemalla on kuitenkin asuintilat kaikille.

Työmäärä vaihtelee huomattavasti vuodenajan ja liikenteen mukaan. Tämä kesä

on ollut erittäin vilkas.

­·Raakapuun tuonti on kasvanut räjähdysmäisesti, joten kiirettä on pitänyt.

Puumalan kohdalla tapahtuu vuoronvaihto. Susannen viereen ajaa

luotsikutteri, jossa on kolme miestä. Yksi heistä on seuraava luotsi, Vesa

Kiiski. Vaihto tapahtuu vauhdissa köysitikkaita pitkin. Kaksi maakrapua,

toimittaja ja kuvaaja, laskeutuvat niitä pitkin kieli keskellä suuta ja

rystyset valkoisina. Susannen kannella toimitusta tapittaa monta

silmäparia. Niiraselta ja Hultilta sama sujuu vauhdikkaasti.

Susannen kannelta vilkutetaan. Suuri laiva etääntyy vauhdilla.

Puumalan satamassa hyppäämme Niirasen johdolla autoon. Paluumatka

Lappeenrantaan taittuu reilussa tunnissa.

Niiranen on hyvällä tuulella. Aurinko paistaa, ja edessä on mukavan pitkä

tauko. Lavolassa tehtävien ruoppaustöiden vuoksi Saimaalle pääsee

laivaliikennettä tavallista vähemmän. Seuraava keikka on vasta yöllä.

EMMI KAARNA

Kuvatekstit

Loma laivalla. Reinder ja Leonie van Dam juoksevat kilpaa.

Kapteeni. Jan van Dam viihtyy Saimaalla.

Komentosillalla. Reinder van Dam keinuu Kyösti Hultin ohjatessa laivaa.

Takana Jukka Niiranen.

Kannella. Sjoakie-koiran kanssa Saimaan järvimaisemia

ihailevat Reinder (edessä), Ankie, Susanne ja Leonie van Dam sekä Derk

Pestman.

Kirjoittaja:
Tuuli Lehto