El-Expressin tavoitteena 10 miljoonan euron liikevaihto

Lappeenrantalaisyritys noussut muutamassa vuodessa tärkeäksi teräksen ja hiilen tuojaksi.

MARTTI HYTTI

Venäjä tarjoaa loistavia liiketoimintamahdollisuuksia, mikäli joku osaa

käyttää hyödykseen. Lappeenrantalainen Elena Multanen on tästä hyvä

esimerkki. Hänen omistamansa El-Express on muutamassa vuodessa kohonnut

merkittäväksi teräksen ja hiilen tuojaksi.

Kymmenvuotiaan yrityksen liikevaihto on viime vuosina kasvanut yli 20

prosenttia vuosittain. Tänä vuonna El-Expressin liikevaihto kohonnee yli 10

miljoonan euron. Yritys kuuluu itsenäisenä yhtiönä Reim-ryhmään.

­·Liikevaihtomme olisi kohonnut vielä nykyistä nopeammin, mutta pääomien

puute hidastaa kasvua.

El-Express on monille lappeenrantalaisille täysin tuntematon yritys. Sen

harjoittama ulkomaankauppa on kuitenkin varsin laajaa. Viime vuonna yritys

toi yli 5 000 tonnia perus-, hiili- ja erikoisterästä Venäjältä, Ukrainasta

ja Valko-Venäjältä. Sen asiakkaina ovat suuret tukkurit, kuten Starkki,

Onninen ja Kontino.

­·Teräksen maailmanmarkkinahinta on vuodessa kohonnut 40­-50 prosenttia

lähinnä Kiinan kovan kasvun takia. Kilpailu teräsmarkkinoilla on kuitenkin

kova ja laatuvaatimukset ovat tarkat.

Vuonna 2002 yritys aloitti energiahiilen tuonnin Siperiasta. Hiiltä

El-Express toi viime vuonna jo yli 300 000 tonnia. Kaikki meni Fortumin

Inkoon voimalan käyttöön.

­·Tuomme Länsi-Siperiasta Suomeen ehkä maailman parasta hiiltä. Sitä voisi

kutsua jopa ekohiileksi. Sen lämpöarvo on erittäin korkea, mutta siitä

syntyy hyvin vähän päästöjä. Se soveltuu erittäin hyvin sähkön tuotantoon.

Hiili tuodaan rautateitse Siperiasta Viipuriin ja Viron satamiin, mistä se

tuodaan laivoilla Inkooseen. El-Express tuo teräksen rautateitse

Vainikkalaan ja edelleen suoraan asiakkaille. Yrityksellä on välivarasto

Vainikkalassa, mutta yleensä se on lähes aina tyhjä, kun kysyntää on olemassa.

­·Pyrimme koko ajan lisäämään teräksen tuontia, mutta pidämme huolta laatu-

ja hintasuhteesta sekä hyvästä asiakaspalvelusta. Venäjän terästehtaat

kiinnittivät paljon huomiota laatuun. Kaikilla valmistajilla on on EU:n

standardien mukaiset laatujärjestelmät. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä

laatuun. Myös toimitusajat ovat hänen mukaansa pitäneet hyvin kutinsa.

­·Perus- ja hiiliteräksessä toimitusajat ovat noin 1,5 kuukautta.

Erikoisteräksen toimitusaika on hieman pitempi.

Yritysidea syntyi

kuin vahingossa

Multanen kertoi, että idea tuontiyrityksen perustamisesta syntyi kuin

vahingossa.

­·Toimin aikaisemmin käännös- ja tulkkaustehtävissä Suomessa, kun olen

naimisissa toimitusjohtaja Timo Multasen kanssa.

­·Kun pietarilaiset ystäväni toimivat metallurgisella alalla, aloin miettiä

Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen metallin tuontimahdollisuuksia. Sainkin

hyvää asiantuntija-apua.

Suomen puolella hän sai asiantuntija- ja rahoitusapua Finnveralta ja

Etelä-Karjalan Osuuspankilta.

­·Yritän kasvattaa tuontia hallitusti. Omien pääomien vähäisyys on

rajoittanut kasvua.

Yrityksen palkkalistoilla on päätoimisesti vain kaksi henkilöä. Venäjällä

El-Express käyttää asiantuntijoiden apua.

MARTTI HYTTI

Kuvateksti

Laadukasta terästä. Elena Multasen El-Express tuo terästankoja, joiden

paksuus on parhaimmillaan 50 senttimetriä.

El-Express

¤·Perustamisaika ja -paikka: Vuonna 1994 Lappeenranta.

¤·Perustaja ja omistaja: Elena Multanen.

¤·Toimitusjohtaja: Elena Multanen.

¤·Työntekijät: Kaksi henkeä.

¤·Toimiala: teräksen ja hiilen tuonti Suomen ja EU-maihin.

¤·Liikevaihto: Vuonna 2003 noin 9 miljoonaa euroa.

¤·Tulos: Reippaasti voitollinen.

Elena Multanen

¤·Syntymäaika ja -paikka: Vuonna 1959 Pietarin alueella.

¤·Koulutus: Humanististen tieteiden kandidaatti Helsingin yliopistosta.

¤·Perhesuhteet: Mies, ei lapsia.

¤·Ura: Tulkkaus- ja käännöstehtävissä ja yrittäjäksi vuonna 1994.

¤·Harrastukset: Golf, tennis, laskettelu ja ruuanlaitto.

¤·Paras elokuva: Lempileffoja komisario Palmun seikkailut.

¤·Mieliruoka: Ranskalainen kalakeitto ja muikunmäti.

Kirjoittaja:
Martti Hytti