EEVA SEDERHOLM
Ilmaisjakelulehti Lappeenrantalainen tihentää ilmestymiskertojaan. Ensi
vuoden alusta lähtien se jaetaan entisen yhden kerran sijasta kahdesti
viikosta.
·Peruste on markkinaosuuden kasvattamien ja tuloksen teko, Etelä-Saimaan
Sanomalehti·-konsernin toimitusjohtajan Antero Junttila sanoo.
Lappeenrantalainen on osa konsernia ja sitä kautta Sanoma Osakeyhtiötä.
Päätöksen takana on Junttilan mukaan koko Sanoma Osakeyhtiön halua olla
vahvasti mukana ilmaisjakelulehtimarkkinoilla. Yhtiö ilmoitti viime
elokuussa, että sen päämääränä on 30 prosentin osuus Suomen
ilmaisjakelulehtien markkinoista.
Junttilan mukaan Sanomien tasolla on pitkän aikaa pohdittu, mitä tehdä
konsernin tavoitteiden saavuttamiseksi.
·Tämä on yksi meidän havaitsema paikka, josta kasvua voidaan saada, hän sanoo.
Toimitusjohtaja kuvaa ilmaisjakelulehtien menestyneen viime aikoina hyvin,
ja myös Lappeenrantalaisen markkinaosuus on ollut hienoisessa kasvussa.
Myös mainostajien näkemykset vaikuttivat johdon päätökseen. Kyselyissä moni
lehden asiakas on toivonut toista ilmestymispäivää. Toisaalta nykyinen
sunnuntain ilmestymispäivä ei houkutelle mainostajia samoin kuin
kaupankäyntiä paremmin vilkastuttava arkipäiväilmoittelu.
Toimittajien määrä
pysyy entisellään
Päätoimittaja Ari Toivosen lisäksi lehdessä työskentelee tällä hetkellä
vain yksi toimittaja. Määrä pysyy ainakin uudistuksen alussa entisellään.
Toivosen mukaan entisellä porukalla saadaan sivut täyteen, vaikka niiden
määrä kaksinkertaistuu.
·Tekemällä töitä, hän sanoo keinoksi.
Toisaalta kyse on Toivosen mukaan sisäisestä työnjaosta. Myyntipuolelle
palkataan yksi uusi työntekijä, joka vie osan päätoimittajan tehtävistä.
Lisäksi lehti suunnittelee ostavansa juttuja ulkopuolisilta kirjoittajilta,
mitä tähän mennessä ei ole tehty juuri lainkaan.
Ilmestymismuutoksen lisäksi Lappeenrantalainen aikoo siirtää toimitilansa
kaupungin keskustaan nykyisestä tilastaan, joka sijaitsee Etelä-Saimaan
toimituksen kanssa samassa rakennuksessa. Sopivan kiinteistön lehti aikoo
etsiä rauhassa ensi vuoden aikana.
·Haluamme olla paikallinen lehti. Meidät on helpompi tavoittaa, jos olemme
lähempänä ihmisiä, Toivonen perustelee.
Suuria sisällöllisiä muutoksia vuoden vaihteessa ei ole tiedossa.