URPO LAANINEN
Kokoomuslaiset kansanedustajat ihmettelivät Lappeenrannan torilla, miksi
hallitus on siirtänyt päätökset uusista liikennehankkeista tulopoliittisen
ratkaisun osaksi. Myös kuutostie odottaa vuoroaan.
·Se on epätervettä. Hallitus on siirtänyt keskeiset päätökset SAK:lle ja
työnantajajärjestöille, kun peruslinjausten pitää totta kai kuulua
poliittisille päätöksentekijöille, lappilainen kansanedustaja Jari Vilén sanoi.
Hauholaisen kansanedustajan Jari Koskisen mielestä hallituksessa ovat
menneet puurot ja vellit sekaisin, kun liikennehankkeista päätetään
tupopöydässä.
Vilén ja Koskinen pitivät hallituksen väylätyöryhmän esityksiä hyvin
konkreettisena ja selkeänä pakettina.
·Nyt on vain kysymys siitä, onko hallituksella rohkeutta löytää rahat sen
toteuttamiseen. Kuutostie on yksi tärkeistä hankkeista, he totesivat.
Kymen vaalipiirin kokoomuslaiset kansanedustajat Jyri Häkämies Kotkasta,
Pekka Kuosmanen Kouvolasta ja Reijo Paajanen Lappeenrannasta lupasivat
tehdä parhaansa, jotta LappeenrannanImatran välin parantaminen saataisiin
rakenteille elinkaarimallilla eli yksityisrahoitushankkeena.
Jyri Häkämies totesi, että liikennehankkeissa hallituspuolueiden
kansanedustajat ovat hoitaneet sekä hallituksen että opposition tehtävät
vaatimalla lisää rahaa liikenneväylille.
·Jos talouskasvulla ja idän yhteyksillä on jotakin merkitystä,
Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson liikennehankkeiden pitäisi olla vahvoilla,
hän totesi.
Pekka Kuosmanen uskoi, että Imatran-Selkäharjun välin rahoittamisesta
elinkaarimallilla saadaan päätös syksyn aikana.
119 miljoonan euron kustannuksiltaan se on sopivan kokoinen, samoin kuin
Haminan-Vaalimaan moottoriliikennetie (136 miljoonaa euroa). Kolmanneksi
elinkaarihankkeeksi sopisi Kuosmasen mielestä Lahti-Kouvola-Vainikkala-rata.
·Olen sataprosenttisen varma, että kuutostie parannetaan elinkaarimallilla.
Kuosmanen hämmästyi kesällä liikennejaoston kokouksessa ministeriön
esityksestä, että Luumäen ja Selkäharjun osuutta ja
Taavetti-Hamina-maantietä ei tarvitsisi parantaa, vaan rekkaliikenneyhteys
vedettäisiin Lappeenrannasta Vaalimaalle ja sieltä moottoritietä pitkin
satamiin.
Lappeenrannassa vieraili tiistaina valtiovarainvaliokunnan kokoomusryhmän
jäseniä, joita isännöi Reijo Paajanen. Tutustumiskohteita olivat Myllymäen
koulu, keskussairaala ja Mustolan satama.
Myös kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen oli tulossa, mutta hänen oli
lennettävä republikaanien puoluekokoukseen New Yorkiin. Mikkeliläisedustaja
Olli Nepponen puolestaan sairastui eikä voinut osallistua Lappeenrannan
matkalle.
Päivähoitoon
jokin keskitie
Kokoomuksen kansanedustajat eivät olleet valmiita romuttamaan
subjektiivista päivähoito-oikeutta, vaan halusivat hakea jotakin
keskitietä. Valtiosihteeri Raimo Sailaksen ajatuksia pidettiin kuitenkin
terveinä ja hyvinä.
Entinen sosiaali- ja terveysministeri Maija Perho totesi, että
päivähoitolakia säädettäessä ei todellakaan ajateltu kotona olevien
vanhempien pistävän lapsensa kokopäivähoitoon.
·Varsinkin viikonloppuhoito on minusta aika uskomaton ajatus.
·Olin itse kovasti ajamassa päivähoitolakia. Minusta subjektiivista
hoito-oikeutta ei pidä romuttaa. Sen pitää koskea työssä käyvien ja
opiskelevien lapsia sekä niitä lapsia, jotka tarvitsevat päivähoitoa
sosiaalisista syistä. Muilta osin hoito-oikeutta voitaisiin keventää, Maija
Perho totesi.
Kansanedustaja Jari Vilén sanoi, että demarien kanta yksityisen
hammashoidon kustannuksiin paljastaa puolueen ideologisen
rajoittuneisuuden. Hän arvosteli sosiaali- ja terveysministeri Sinikka
Mönkärettä (sd.), joka ei luvannut rahaa yksityishammashoidon Kela-korvauksiin.
Vilén muistutti, että julkisella sektorilla työskentelee 2 200
hammaslääkäriä ja yksityisellä 2 500.
·Jos ihmisten palvelutasoa halutaan aidosti kohottaa, se vaatii
toimenpiteitä niin yksityisellä kuin julkisella puolella.
MIKA STRANDÈN
Kuvateksti
Kokoomus jalkautui. Hallituksen budjetin liikennerahat saivat Lappeenrannan
torilla huutia Reijo Paajaselta (vas.), Jyri Häkämieheltä ja Jari Viléniltä.