Toijan silta alkaa kuoriutua muotistaan

Silta valettiin keskeltä yhteen tiistaina, sen ”elämänlangat” kiristetään maanantaiksi.

ESA VILENIUS

Toijansalmen sillan kannen keskikohtaan tehtiin tiistaina puolilta päivin

viimeinen, runsaan metrin levyinen valu. Nyt sillalla on yhtenäinen, salmen

yli ulottuva kansi.

Kannelle tehdään vesieritystä sen mukaan kun säät sallivat, työvaihe on

sillan rakentamisen sääherkimpiä. Kanteen tulee epoksihartsia ja kaksi

kerrosta bitumihuopaa. Niiden päälle levitetään aikanaan asfaltti. Vastaava

mestari Reino Humalajoki arvioi, että vesierityksessä kuluu ehkä pari

viikkoa. Silta lienee liikenteessä lokakuussa.

Sitä ennen pitää muun muassa yhdistää sillalle tulevat tiet siltaan. Jo nyt

sekä Vehkataipaleen etä kirkonkylän suunnasta tulevat tienpätkät on

rakennettu melkein päällystystä vaille valmiiksi. Lomakylän tielle tulee

sillan myötä aivan uusi liittymä.

Kuluvalla viikolla on alkanut myös sillan muotin, salmen yli ulottuvan

puuhimmelin purku. Humalajoki arvioi muotin purkamisen jatkuvan osin vielä

senkin jälkeen, kun silta on otettu käyttöön.

Siltatyömaa alkoi viime lokakuussa. Rakentaminen kestää noin vuoden.

Työntekijöinä ovat olleet pitkälti samat ihmiset, jotka tulevat eri

puolilta Suomea. Heillä on kokemusta useista viime vuosina rakennetuista

silloista. Sillan ja siihen liittyvät tienpätkät urakoi insinööritoimisto

Seppo Rantala Oy.

Sillan jänteet

kiristyvät

Sillan kannen ja sen päällä kulkevan liikenteen kuorman kantavat jännitetyt

teräsvaijerit. Kaikkiaan yli 60 nippua vaijereita sillan kannessa ja sen

alapuolisen kotelon kannella kiristetään 234 tonnin vedolla. Jännitettyjen

vaijereiden ympärille injektoidaan betonia: vaijerit jäävät sillan

rakenteiden sisään.

Toijansalmen sillan tyyppi on jännitetty betoninen jatkuva kotelopalkkisilta.

Sillan kannen, ajoradan, alla kulkee ”kotelossa” 250 metriä pitkä ja neljä

metriä leveä, jopa ajoneuvon mentävä tunneli. Se jää tyhjäksi

huoltotunneliksi, jonne rakennetaan vain kaapelointeja.

Sillan jänteiden mukaan kumpuileva tunneli kävisi kokonsa puolesta vaikka

hiihtotunneliksi, siinä on enimmillään korkeuttakin viitisen metriä.

Humalajoen mukaan tunnelin käyttöä on kyllä ideoitui leikkimielessä

työmaallakin, joku on miettinyt sinne näköala-asuntoja. Valmiissa sillassa

tunnelin päihin tulee kuitenkin vahvat luukut.

ESA VILENIUS

Kuvateksti

Silta yhteen. Toijansalmen sillan kannella valettiin tiistaina viimeinen

pätkä. Kuvassa työmaan mestari Reino Humalajoki.

Toijansalmen silta

¤·Kokonaispituus 263 ja hyötyleveys 8,5 metriä.

¤·Vapaa alikulkukorkeus 18,5 metriä, kannen suurin korkeus vedestä 23 metriä.

¤·Päällysrakenteen korkeus 2,8­-6,4 metriä.

¤·Rakenteissa noin 3 200 kuutiota betonia, teräksiä noin 430 tonnia.

¤·Pääurakan hinta runsaat kolme miljoonaa euroa.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius