ESA VILENIUS
Toijansalmen sillan kannen keskikohtaan tehtiin tiistaina puolilta päivin
viimeinen, runsaan metrin levyinen valu. Nyt sillalla on yhtenäinen, salmen
yli ulottuva kansi.
Kannelle tehdään vesieritystä sen mukaan kun säät sallivat, työvaihe on
sillan rakentamisen sääherkimpiä. Kanteen tulee epoksihartsia ja kaksi
kerrosta bitumihuopaa. Niiden päälle levitetään aikanaan asfaltti. Vastaava
mestari Reino Humalajoki arvioi, että vesierityksessä kuluu ehkä pari
viikkoa. Silta lienee liikenteessä lokakuussa.
Sitä ennen pitää muun muassa yhdistää sillalle tulevat tiet siltaan. Jo nyt
sekä Vehkataipaleen etä kirkonkylän suunnasta tulevat tienpätkät on
rakennettu melkein päällystystä vaille valmiiksi. Lomakylän tielle tulee
sillan myötä aivan uusi liittymä.
Kuluvalla viikolla on alkanut myös sillan muotin, salmen yli ulottuvan
puuhimmelin purku. Humalajoki arvioi muotin purkamisen jatkuvan osin vielä
senkin jälkeen, kun silta on otettu käyttöön.
Siltatyömaa alkoi viime lokakuussa. Rakentaminen kestää noin vuoden.
Työntekijöinä ovat olleet pitkälti samat ihmiset, jotka tulevat eri
puolilta Suomea. Heillä on kokemusta useista viime vuosina rakennetuista
silloista. Sillan ja siihen liittyvät tienpätkät urakoi insinööritoimisto
Seppo Rantala Oy.
Sillan jänteet
kiristyvät
Sillan kannen ja sen päällä kulkevan liikenteen kuorman kantavat jännitetyt
teräsvaijerit. Kaikkiaan yli 60 nippua vaijereita sillan kannessa ja sen
alapuolisen kotelon kannella kiristetään 234 tonnin vedolla. Jännitettyjen
vaijereiden ympärille injektoidaan betonia: vaijerit jäävät sillan
rakenteiden sisään.
Toijansalmen sillan tyyppi on jännitetty betoninen jatkuva kotelopalkkisilta.
Sillan kannen, ajoradan, alla kulkee ”kotelossa” 250 metriä pitkä ja neljä
metriä leveä, jopa ajoneuvon mentävä tunneli. Se jää tyhjäksi
huoltotunneliksi, jonne rakennetaan vain kaapelointeja.
Sillan jänteiden mukaan kumpuileva tunneli kävisi kokonsa puolesta vaikka
hiihtotunneliksi, siinä on enimmillään korkeuttakin viitisen metriä.
Humalajoen mukaan tunnelin käyttöä on kyllä ideoitui leikkimielessä
työmaallakin, joku on miettinyt sinne näköala-asuntoja. Valmiissa sillassa
tunnelin päihin tulee kuitenkin vahvat luukut.
ESA VILENIUS
Kuvateksti
Silta yhteen. Toijansalmen sillan kannella valettiin tiistaina viimeinen
pätkä. Kuvassa työmaan mestari Reino Humalajoki.
Toijansalmen silta
¤·Kokonaispituus 263 ja hyötyleveys 8,5 metriä.
¤·Vapaa alikulkukorkeus 18,5 metriä, kannen suurin korkeus vedestä 23 metriä.
¤·Päällysrakenteen korkeus 2,8-6,4 metriä.
¤·Rakenteissa noin 3 200 kuutiota betonia, teräksiä noin 430 tonnia.
¤·Pääurakan hinta runsaat kolme miljoonaa euroa.