Mika Lahikainen tekee bisnestä ”po-russki”

Lappeenrantalainen Jurmi Oy myy rakennusten julkisivuja Moskovaan.

TIINA PASANEN

Yrittäjä Mika Lahikainen kuuluu merkittävään vähemmistöön. Uskokaa pois.

Lahikainen, 35, ei nimittäin vain puhua pälise ”Venäjän tärkeydestä”, vaan hän myös hankkii leipänsä sieltä. Asiansa mies hoitaa sujuvasti venäjäksi. Hänen kaltaisiaan ei Etelä-Karjalasta löydy monta.

Kielitaitonsa Lahikainen on hankkinut paikan päällä: hän on asunut kahdeksan vuotta Moskovassa ja Pietarissa. Suomeen ja Lappeenrantaan mies palasi perheineen neljä vuotta sitten.

­·Ajattelin, että on pakko tulla takaisin tai muuten jään sinne loppuiäksi, sillä viihdyn Venäjällä erinomaisesti.

Kaikki oli toisin, kun Lahikainen 1990-luvun alussa lähti Pietariin Lappeenrannan Rautakauppa Oy:n rakennustarvikemyyjäksi. Kielitaito ei tuolloin ollut kehuttava, vaikka takana oli viiden vuoden venäjän opinnot Kesämäen koulussa.

­·Ensimmäisen puolen vuoden aikana en ymmärtänyt juuri mitään. Onneksi minulla oli sentään perustiedot, joten pikku hiljaa kieli alkoi sujua paremmin.

Tätä nykyä Lahikainen ”posmottaa” venäjää lähes yhtä hyvin kuin suomea. Harjoitusta tulee myös kotioloissa, vaikka Moskovasta kotoisin oleva vaimo osaakin suomea.

­·Kaksivuotiaalle tyttärellemme puhun suomea, muutoin kotikielemme on venäjä. Perheen ainoa yksikielinen ummikko on koira, joka ymmärtää vain venäjää, hän naurahtaa.

Kielitaito tuo

luottamusta

Lahikainen sanoo suoraan, että kielitaidosta on hänelle valtavasti hyötyä. Matkapäiviä kertyy runsaasti. Venäjää hän tarvitsee päivittäin myös Suomessa.

­·Asioiden hoito ja suhteiden luominen on paljon luontevampaa, kun puhe sujuu ilman tulkkia. Ja onhan sillä merkitystä, että ymmärtää paitsi sanat, myös niiden tarkoituksen sekä tunnistaa puheensävyt.

Lisäarvoa tulee vielä yhtälöstä ulkomaalainen ja venäjäntaitoinen. Venäläiset arvostavat sitä, että johtaja saapuu itse paikalle.

­·Kanssakäyminen tuo aina luottamusta, joten se kannattaa käyttää hyväksi.

Lahikaisen yritys Jurmi Oy tekee vientikauppaa Venäjälle. Yritys myy kahden kotimaisen valmistajan julkisivumateriaaleja. Asiakkaina ovat venäläiset ja ukrainalaiset rakennusyritykset.

Pilvenpiirtäjiä ja

bisneskeskuksia

Venäjän rakennusboomi on tukevoittanut myös Jurmin tilikirjoja. Liikevaihto on harpponut eteenpäin reippain askelin.

­·Liikevaihtomme on nyt runsaat pari miljoonaa euroa. Tekeillä on isoja kauppoja, joten menemme yli kolmen miljoonan. Näkymät ovat todella hyvät.

Jurmin agenttitoimistot Pietarissa ja Moskovassa hoitavat yhteydet paikallisiin rakennusliikkeisiin. Lahikainen pitää huolta siitä, että moskovalaiset arkkitehdit tuntevat yrityksen tuotteet.

­·Lobbaus on onnistunut, kun he ottavat mallimme suunnitelmiinsa. Kun ne on kerran sinne piirretty, ei suunnitelmia hevin muuteta. Onnistuneista kohteista sana kiertää nopeasti, hän paljastaa.

Yhtiön päämarkkina-alueena on Moskova, joka on Venäjän kiistaton rahan ja vallan keskus. Rakennustahti on kiivas ­ ja suunnitelmat muhkeita.

Lahikainen selventää mittasuhteita kertomalla yhdestä Moskovan rakennushankkeesta. Kehätien laidalle nousee parisataa pilvenpiirtäjää 2015 mennessä. Rahaa palaa viisi miljardia dollaria.

­·Bisnescentereitä valmistuu kaiken aikaa Moskovaan, Pietariin ja Siperian vauraisiin kaupunkeihin.

Myös tavalliset sukankuluttajat saavat osansa, sillä asuntorakentaminenkin on vironnut. Asuntokanta on länsimaisittain surkeassa kunnossa, joten töitä riittää myös korjausrakentajilla ­ vuosikymmeniksi.

Herätys,

suomalaiset!

Lahikaisen mukaan Venäjälle on nopeasti kasvanut uusi liikemiespolvi, joka taitaa hommansa.

­·Suomalaisia pidetään vähän hitaina. Meidän pitäisi jo tajuta, ettei Venäjällä ole enää puute mistään. Kilpailu on kovaa ja siinä on menestyttävä.

Häntä harmittaa, että Venäjästä puhuvat Suomessa yleensä suurimmalla äänellä ne, jotka eivät maata edes tunne.

­·Kyllähän se ärsyttää, kun kuulee jonkun puhuvan ihan palturia. Ne, jotka Venäjää tuntevat, eivät pidä itsestään suurta ääntä. He tekevät töitä.

TIINA PASANEN

Kuvateksti

Työpari. Jurmi Oy:n toimitusjohtajalle Mika Lahikaiselle kertyy matkapäiviä runsaasti. Tärkeä työpari Taipalsaarella on vientisihteeri Valentina Salminen.

Venäjän-kauppiaan teesit

¤·Jätä ylimielisyys, suhtaudu venäläisiin tasavertaisina kumppaneina.

¤·Ole aina luottamuksen arvoinen. Unohda vilunki.

¤·Opettele venäjän kieli.

¤·Tee työtäsi pitkäjänteisesti. Vuosi tai kaksi on Venäjän-kaupassa lyhyt aika.

¤·Reagoi muutoksiin ja ongelmiin nopeasti. Se lisää luottamusta.

Jurmi Oy

¤·Taipalsaarelainen yritys, perustettu 1997

¤·Omistajina Mika Lahikainen ja Juri Kudin

¤·Toimialana Venäjän-vientikauppa

¤·Myy rakennusten julkisivurakenteita

¤·Päämarkkina-alueina Venäjä ja Ukraina

¤·Työntekijöitä kaksi

¤·Liikevaihto 2003 oli 2,3 miljoonaa euroa.

Kirjoittaja:
Tiina Pasanen