ILPO LESKINEN
Toijansalmen silta on aloittanut työnsä. Silta avattiin liikenteelle
maanantaina. Sillalta avautuu komea järvimaisema kahteen suuntaan. Sillan
vaativin yksityiskohta on 120 metrin pituinen keskijänne, joka on Suomen
toiseksi pisin ja yhtä leveä kuin itse salmi.
Sillan ensimmäinen ylittäjä oli lappeenrantalainen Juhani Kattelus. Hän ei
kuulu Toijansalmen säännöllisiin ylittäjiin. Kattelus oli Taipalsaarella
työmatkalla Tuula Pylkön ja Mervi Naukkarisen kanssa. ·Silta on upea, ja
täältä avautuu komea maisema. Silta istuu hyvin ympäristöön, Kattelus sanoo.
Toijansalmen sillan korkeus kannelta Saimaan pintaan on 23 metriä. Sillan
vapaa liikkumiskorkeus on 18,5 metriä. Silta mahdollistaa Kutilan kanavan
rakentamisen ja kanavalla liikennöinnin.
Taipalsaaren puolelta sillalle pääsee uutta päällystettyä tietä pitkin.
Sillalta Vehkataipaleelle johtava Toijantie on edelleen sorapintainen.
Nopeusrajoitus
ilman katuvaloja
Toijansalmen sillalle tulee kuudenkympin nopeusrajoitus. Sillalle ei
ainakaan vielä tule katuvaloja.
Mahdollisuus valaisinpylväiden pystyttämiseen on otettu huomioon sillan
rakentamisessa. Näin kertoo työmaapäällikkö Reino Humalajoki. ·Katuvalot
tulevat, jos joku maksaa, siltaurakan valvoja Jukka Annala
Tieliikelaitoksesta sanoo.
Taipalsaaren kunta järjestää sillan vihkiäiset 11. marraskuuta.
Anttolaan ennen
jäiden tuloa
Toijansalmen lossi siirtyy Mikkelin Anttolassa sijaitsevalle
Kuparonvirralle. Tieliikelaitoksen lauttavarustamon liikennepäällikkö Arto
Koponen kertoo, että lossi yritetään saada Anttolan vesille ennen jäiden tuloa.
Lossin oli alunperin määrä lähteä Taipalsaarelta heti sillan valmistuttua,
mutta lossi jää paikkakunnalle marraskuun puoliväliin saakka. Lossia
tarvitaan Koposen mukaan työmaaliikenteessä, kun siltatyömaan rakenteita
puretaan.
Toijan lossin vakituinen kuljettaja siirtyy töihin Lappeenrannan
Lamposaaren lossille. Yksi pidempään töissä ollut määräaikainen jatkaa
Tieliikelaitoksen palveluksessa. Muutamia määräaikaisia sopimuksia ei enää
jatketa.
Poistuma
yksi vuodessa
Lossit vaihtuvat silloiksi pikkuhiljaa. Koponen kertoo, että viime vuonna
poistui liikenteestä Ollinsalmen lautta, joka oli Keski-Suomen viimeinen.
Seuraava sillalla korvattava lautta sijaitsee mitä todennäköisimmin Enossa
Pohjois-Karjalassa. Suunnitelmat Pielisjoen ylittävän Mönnin sillan
rakentamiseksi ovat pitkällä.
Puumalan Hätinvirran ja Taipalsaaren Kyläniemen vuoro tulee myöhemmin,
samoin Sulkavan Vekaransalmen, jossa liikennöi Järvi-Suomen vilkkain lautta.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Ensimmäinen autoilija. Juhani Kattelus oli ensimmäinen autoilija
Toijansalmen sillalla. Kyydissä olivat Tuula Pylkkö ja Merja Naukkarinen.
Siltaurakan valvoja Jukka Annala (kesk.) Tiehallinnosta ja työmaapäällikkö
Reino Humalajoki (oik.) onnittelivat ensimmäistä autoilijaa.
Toijansalmen silta
¤·Sillan jännemitat ovat 65+120+65 metriä. Keskijänne on Suomen toiseksi pisin.
¤·Kokonaispituus on 267 metriä ja hyötyleveys 8,5 metriä. Alikulkukorkeus
on 18,5 metriä.
¤·Silta on tyypiltään jännitetty jatkuva betoninen kotelopalkkisilta.
¤·Siltatyö alkoi lokakuun alussa 2003. Sillan urakoi Insinööritoimisto
Seppo Rantala.
¤·Siltaurakan kustannusarvio on noin 3,1 miljoonaa euroa.