Toijansalmen sillalla Suomen toiseksi pisin keskijänne

Ensimmäinen matkustaja kehui siltaa ja maisemaa.

ILPO LESKINEN

Toijansalmen silta on aloittanut työnsä. Silta avattiin liikenteelle

maanantaina. Sillalta avautuu komea järvimaisema kahteen suuntaan. Sillan

vaativin yksityiskohta on 120 metrin pituinen keskijänne, joka on Suomen

toiseksi pisin ja yhtä leveä kuin itse salmi.

Sillan ensimmäinen ylittäjä oli lappeenrantalainen Juhani Kattelus. Hän ei

kuulu Toijansalmen säännöllisiin ylittäjiin. Kattelus oli Taipalsaarella

työmatkalla Tuula Pylkön ja Mervi Naukkarisen kanssa. ­·Silta on upea, ja

täältä avautuu komea maisema. Silta istuu hyvin ympäristöön, Kattelus sanoo.

Toijansalmen sillan korkeus kannelta Saimaan pintaan on 23 metriä. Sillan

vapaa liikkumiskorkeus on 18,5 metriä. Silta mahdollistaa Kutilan kanavan

rakentamisen ja kanavalla liikennöinnin.

Taipalsaaren puolelta sillalle pääsee uutta päällystettyä tietä pitkin.

Sillalta Vehkataipaleelle johtava Toijantie on edelleen sorapintainen.

Nopeusrajoitus

ilman katuvaloja

Toijansalmen sillalle tulee kuudenkympin nopeusrajoitus. Sillalle ei

ainakaan vielä tule katuvaloja.

Mahdollisuus valaisinpylväiden pystyttämiseen on otettu huomioon sillan

rakentamisessa. Näin kertoo työmaapäällikkö Reino Humalajoki. ­·Katuvalot

tulevat, jos joku maksaa, siltaurakan valvoja Jukka Annala

Tieliikelaitoksesta sanoo.

Taipalsaaren kunta järjestää sillan vihkiäiset 11. marraskuuta.

Anttolaan ennen

jäiden tuloa

Toijansalmen lossi siirtyy Mikkelin Anttolassa sijaitsevalle

Kuparonvirralle. Tieliikelaitoksen lauttavarustamon liikennepäällikkö Arto

Koponen kertoo, että lossi yritetään saada Anttolan vesille ennen jäiden tuloa.

Lossin oli alunperin määrä lähteä Taipalsaarelta heti sillan valmistuttua,

mutta lossi jää paikkakunnalle marraskuun puoliväliin saakka. Lossia

tarvitaan Koposen mukaan työmaaliikenteessä, kun siltatyömaan rakenteita

puretaan.

Toijan lossin vakituinen kuljettaja siirtyy töihin Lappeenrannan

Lamposaaren lossille. Yksi pidempään töissä ollut määräaikainen jatkaa

Tieliikelaitoksen palveluksessa. Muutamia määräaikaisia sopimuksia ei enää

jatketa.

Poistuma

yksi vuodessa

Lossit vaihtuvat silloiksi pikkuhiljaa. Koponen kertoo, että viime vuonna

poistui liikenteestä Ollinsalmen lautta, joka oli Keski-Suomen viimeinen.

Seuraava sillalla korvattava lautta sijaitsee mitä todennäköisimmin Enossa

Pohjois-Karjalassa. Suunnitelmat Pielisjoen ylittävän Mönnin sillan

rakentamiseksi ovat pitkällä.

Puumalan Hätinvirran ja Taipalsaaren Kyläniemen vuoro tulee myöhemmin,

samoin Sulkavan Vekaransalmen, jossa liikennöi Järvi-Suomen vilkkain lautta.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Ensimmäinen autoilija. Juhani Kattelus oli ensimmäinen autoilija

Toijansalmen sillalla. Kyydissä olivat Tuula Pylkkö ja Merja Naukkarinen.

Siltaurakan valvoja Jukka Annala (kesk.) Tiehallinnosta ja työmaapäällikkö

Reino Humalajoki (oik.) onnittelivat ensimmäistä autoilijaa.

Toijansalmen silta

¤·Sillan jännemitat ovat 65+120+65 metriä. Keskijänne on Suomen toiseksi pisin.

¤·Kokonaispituus on 267 metriä ja hyötyleveys 8,5 metriä. Alikulkukorkeus

on 18,5 metriä.

¤·Silta on tyypiltään jännitetty jatkuva betoninen kotelopalkkisilta.

¤·Siltatyö alkoi lokakuun alussa 2003. Sillan urakoi Insinööritoimisto

Seppo Rantala.

¤·Siltaurakan kustannusarvio on noin 3,1 miljoonaa euroa.

Kirjoittaja:
Ilpo Leskinen