Ikonimaalarille näyttely on ristiriitainen asia

Ikonia voi katsoa ja kokea myös puhtaasti taideteoksena.

PÄIVI VENTO

Ikoninäyttelyssä töitä voi katsella ja arvioida kuten mitä muita tahansa

taideteoksia.

­·Vaikka ikoni on tarkoitettu rukouskäyttöön, se saa olla myös puhdas

taideteos, jonka on täytettävä esteettiset vaatimukset, sanoo imatralainen

ikonimaalari Liisa Tynkkynen. Hänen näyttelynsä on esillä Simpeleellä

Galleria Jare-Fotossa.

­·Näyttelyt ovat tärkeitä minusta siksi, että niiden kautta ikonit tulevat

tutummiksi laajemmille ihmisjoukoille. Ikonit kertovat taivasten

valtakunnasta, joten samalla myös se, sekä ortodoksinen uskonto, tulevat

lähemmäksi.

Ikonimaalarille näyttely on aina ristiriitojen paikka. Tynkkynen selvittää

ikonimaalarin tekevän työtään kutsumuksesta, eikä tarkoituksena edes ole

oman persoonan esille tuominen. Ikonimaalari tekee työtään Jumalan

kunniaksi. Mutta hups; näyttelyssä ihmiset arvioivat tekijän maalaustaitoa

ja pohtivat, kuinka tekijä tuo persoonaansa töissään esille.

Tynkkyselle ikoni on esine rukouskäyttöön, mutta hän suo ilomielin sen myös

taide-esineeksi kotiin.

­·Tosin ikoni valmistuu vasta sitten, kun se on rukouskäytössä,

taidekäytössä työ jää keskeneräiseksi.

Kun ei-ortodoksi ostaa ikonin ja asettelee sitä kotinsa somisteeksi,

Tynkkysellä on toive esitettävänä.

­·Ikonille soisin rauhallisen, hiljaisen paikan.

Tynkkynen kertoo, että tiedostamatta tai tietoisesti ihmiset valitsevat

ikonille hänen mainitseman paikan. Työssä on jokin, joka estää laittamista

sitä keskelle kaikkea tai television hälyyn.

­·Ikonilla on salainen vaikutus niissä kodeissa, joihin se on ostettu

taide-esineeksi, maalari uskoo.

Ikoni ja keski-

ikäinen nainen

Imatran työväenopistossa ja Saimaan kansalaisopistossa ikoneita maalaa

tällä hetkellä noin 50 opiskelijaa. Innostus on siis kova. Tyypillinen

Liisa Tynkkysen oppilas on keski-ikäinen nainen, joka on kiinnostunut

ikonin maalaisopin lisäksi myös miettimään hengellisiä asioita.

­·Kursseilla opinnot jakautuvatkin tasaisesti maalaustekniseen opetteluun,

ikoniteologiaan, rukoukseen ja hengellisiin kysymyksiin. Työt syntyvät

kaikkien näiden kautta.

Tynkkysen työpäivät jakautuvat opetustyöhön ja ikonien maalaamiseen.

Ikoneita ostavat yksityiset sekä seurakunnat kirkkoihin ja rukoushuoneisiin.

­·Teen tilaustöitä, sekä pidän yllä reserviä yllätysostajia varten.

Ei-ortodoksiseen kotiin ikoni löytää lähinnä sitä kautta, kun se on ollut

näytteillä jossakin.

Liisa Tynkkynen maalasi ensimmäisen työnsä vuonna 1986 aviomiehensä

opastamana. Hyppäys uudelle alalla tapahtui historiantutkijan saappaista,

halusta ryhtyä kirkolliseen työhön.

­·Ensimmäinen työni oli Kristus käsintekemätön vaatimattomassa koossa,

mutta itselleni työ oli valtavan iso ja vaikea.

Sen jälkeen on syntynyt kymmeniä, kymmeniä, kymmeniä töitä. Simpeleelläkin

olevat työt ovat uusia, tähän näyttelyyn tehtyjä.

III

Liisa Tynkkysen ikoninäyttely Galleria Jare-Fotossa Simpeleellä 9.1.2005

asti, ti ja to klo 9-­15.

PÄIVI VENTO

Kuvatekstit

Jumalan äidin ikoni. Ruhtinas Igorin Jumalan äiti edustaa Jumalan äidin

ikonityyppiä. Erilaisia ikonityyppejä on yli 200.

Neitsyt Maria. Tämä on neitsyt Marian ilmestyksen juhlan ikoniaihe, joka

pohjautuu kirkolliseen juhlapäivään.

Kristus käsintekemätön. Tämä aihe oli ensimmäinen, jonka Liisa Tynkkynen

elämässään maalasi.

Liisa Tynkkynen

¤·Toiminut vuodesta 1998 lähtien ikonimaalauksen opettajana Imatran

työväenopistossa, vuodesta 2003 lähtien myös Saimaan kansalaisopistossa.

¤·Opinnot: 1995-2001 Valamon kansanopistossa. 1996 Aleksanteri Nevskin

luostarin ikonimaalaamossa Irina Vesjolkinan opetuksessa. 2003 lähtien

oppilaana Aleksanteri Nevskin luostarin ikonimaalaamossa Dimitri Mironenkon

johdolla.

¤·Yksityisnäyttelyt: 2001 Imatran seurakuntasalilla, keväällä 2004

Täky-Galleriassa Lappeenrannassa. Aikaisemmin vain yksittäisiä töitä

näytteillä.

Kirjoittaja:
Päivi Vento