Kanavavaltuutettu Korpela tyytyväinen Saimaan kanavan rahtiennätykseen

Vuokrasopimusneuvottelut jatkuvat maanantaina Moskovassa.

URPO LAANINEN

Saimaan kanavalla on tehty uusi rahtiennätys, 2,3 miljoonaa tonnia.

Jokainen uusi laiva ennen tammikuun alkua kasvattaa purjehduskauden ennätystä.

Suomen kanavavaltuutettu, liikenne- ja viestintäministeriön

kansliapäällikkö Juhani Korpela on hyvin tyytyväinen kanavaliikenteen

jatkuvaan kasvuun.

Häntä ilahduttaa, että myös matkustajaliikenne on kasvanut tyydyttävästi.

Viime kesänä Saimaan kanavalla purjehti lähes 35 000 ihmistä.

Korpela jatkaa Saimaan kanavan vuokrasopimusneuvotteluja ensi maanantaina

Moskovassa Venäjän valtuuskunnan johtajan, varaministeri Sergei Aristovin

kanssa.

Suomalaisosapuoli toivoo, että tulevassa vuokrasopimuksessa pantaisiin

tavoitteeksi kanavaliikenteen kasvattaminen ja myös kanavan kapasiteetin

parempi hyväksikäyttö.

­·Kyllä 4­-5 miljoonaa tonnia pitäisi olla mahdollisuuksien rajoissa

pidemmällä aikavälillä. Saimaan kanavaliikenteen kasvuedellytykset ovat

hyvät, Korpela sanoo.

Hän pitää isona asiana, jos Venäjä avaa sisävetensä ulkomaisille aluksille.

­·Silloin päästäisiin kulkemaan Saimaan alueelta Venäjän sisävesille, joka

olisi uusi mahdollisuus kanavaliikenteelle.

Kanavavaltuutettu Korpela arvioi, että maantie- ja kuorma-autoliikenne ei

ole ainakaan halpenemaan päin Euroopassa, vaan ajan mittaan tieliikenne jo

ympäristösyistä kallistuu.

­·Vesi- ja raideliikenteen kilpailukyky paranee. Nythän niitä kumpaakin

pitää subventoida aika rankasti.

Pääministerit

vauhdittivat

Kanavavaltuutettu Korpela on jo tavannut muutaman kerran loppukesällä

nimitetyn kollegansa, varaministeri Aristovin, jolla on entistä laajemmat

valtuudet neuvotella vuokrasopimuksesta.

Vuokraneuvottelut eivät edenneet kovin paljon vuoden aikana, kun Venäjän

liikenneministeriö organisoitiin uudelleen ja henkilöt vaihtuivat. Syksyllä

Suomen ja Venäjän pääministerit patistelivat vauhtia neuvotteluihin.

­·Toivon, että ensi vuoden aikana vuokrasopimusneuvottelut etenevät aika

pitkälle ja saamme aikaan selvää tulosta, kun pääministerit odottivat

meiltä edistymistä. Totta kai se velvoittaa, kun meillä pitää olla

kerrottavaa pääministerien seuraavaan tapaamiseen.

Korpelan mukaan neuvottelupohjat on saatu aika pitkälle edellisten

kanavavaltuutettujen kanssa. Neuvottelut jatkuvat maanantaina Moskovassa.

Sitä seuraavan kerran kanavavaltuutetut tapaavat Saimaan kanavan

purjehduskauden päättäjäisissä helmikuun alussa Rättijärvellä.

Venäjällä on

isoja hankkeita

Kansliapäällikkö Korpelan mukaan Venäjällä on isoja liikennehankkeita

lähialueella, mutta Laatokalta Viipurinlahdelle kaivettavasta uudesta

kanavasta ei ole ollut puhetta neuvotteluissa.

Venäjän ja Suomen ykköshanke on Helsingin-­Pietarin nopea junayhteys, jota

Suomen hallituskin vauhditti aikaistamalla Lahden-Luumäen radan parannuksen

vuodelle 2007.

Viipurin ohikulkutien rakentaminen on menossa, ja vielä isompi hanke on

Pietarin ohikulkutie. Varsinainen jättihanke on kuitenkin Pietarin ja

Moskovan välinen moottoritie.

ES-ARKISTO/SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Uusi rahtiennätys. Saimaan kanavan liikennöinti jatkuu tammikuun alkuun saakka.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen