URPO LAANINEN
Saimaan kanavalla on tehty uusi rahtiennätys, 2,3 miljoonaa tonnia.
Jokainen uusi laiva ennen tammikuun alkua kasvattaa purjehduskauden ennätystä.
Suomen kanavavaltuutettu, liikenne- ja viestintäministeriön
kansliapäällikkö Juhani Korpela on hyvin tyytyväinen kanavaliikenteen
jatkuvaan kasvuun.
Häntä ilahduttaa, että myös matkustajaliikenne on kasvanut tyydyttävästi.
Viime kesänä Saimaan kanavalla purjehti lähes 35 000 ihmistä.
Korpela jatkaa Saimaan kanavan vuokrasopimusneuvotteluja ensi maanantaina
Moskovassa Venäjän valtuuskunnan johtajan, varaministeri Sergei Aristovin
kanssa.
Suomalaisosapuoli toivoo, että tulevassa vuokrasopimuksessa pantaisiin
tavoitteeksi kanavaliikenteen kasvattaminen ja myös kanavan kapasiteetin
parempi hyväksikäyttö.
·Kyllä 4-5 miljoonaa tonnia pitäisi olla mahdollisuuksien rajoissa
pidemmällä aikavälillä. Saimaan kanavaliikenteen kasvuedellytykset ovat
hyvät, Korpela sanoo.
Hän pitää isona asiana, jos Venäjä avaa sisävetensä ulkomaisille aluksille.
·Silloin päästäisiin kulkemaan Saimaan alueelta Venäjän sisävesille, joka
olisi uusi mahdollisuus kanavaliikenteelle.
Kanavavaltuutettu Korpela arvioi, että maantie- ja kuorma-autoliikenne ei
ole ainakaan halpenemaan päin Euroopassa, vaan ajan mittaan tieliikenne jo
ympäristösyistä kallistuu.
·Vesi- ja raideliikenteen kilpailukyky paranee. Nythän niitä kumpaakin
pitää subventoida aika rankasti.
Pääministerit
vauhdittivat
Kanavavaltuutettu Korpela on jo tavannut muutaman kerran loppukesällä
nimitetyn kollegansa, varaministeri Aristovin, jolla on entistä laajemmat
valtuudet neuvotella vuokrasopimuksesta.
Vuokraneuvottelut eivät edenneet kovin paljon vuoden aikana, kun Venäjän
liikenneministeriö organisoitiin uudelleen ja henkilöt vaihtuivat. Syksyllä
Suomen ja Venäjän pääministerit patistelivat vauhtia neuvotteluihin.
·Toivon, että ensi vuoden aikana vuokrasopimusneuvottelut etenevät aika
pitkälle ja saamme aikaan selvää tulosta, kun pääministerit odottivat
meiltä edistymistä. Totta kai se velvoittaa, kun meillä pitää olla
kerrottavaa pääministerien seuraavaan tapaamiseen.
Korpelan mukaan neuvottelupohjat on saatu aika pitkälle edellisten
kanavavaltuutettujen kanssa. Neuvottelut jatkuvat maanantaina Moskovassa.
Sitä seuraavan kerran kanavavaltuutetut tapaavat Saimaan kanavan
purjehduskauden päättäjäisissä helmikuun alussa Rättijärvellä.
Venäjällä on
isoja hankkeita
Kansliapäällikkö Korpelan mukaan Venäjällä on isoja liikennehankkeita
lähialueella, mutta Laatokalta Viipurinlahdelle kaivettavasta uudesta
kanavasta ei ole ollut puhetta neuvotteluissa.
Venäjän ja Suomen ykköshanke on Helsingin-Pietarin nopea junayhteys, jota
Suomen hallituskin vauhditti aikaistamalla Lahden-Luumäen radan parannuksen
vuodelle 2007.
Viipurin ohikulkutien rakentaminen on menossa, ja vielä isompi hanke on
Pietarin ohikulkutie. Varsinainen jättihanke on kuitenkin Pietarin ja
Moskovan välinen moottoritie.
ES-ARKISTO/SEPPO RAUTIOVAARA
Kuvateksti
Uusi rahtiennätys. Saimaan kanavan liikennöinti jatkuu tammikuun alkuun saakka.