Kuutostie syntyy hyvin suunnitellulla kiireellä

Tiesuunnitelmat valmistuvat vuonna 2006, koko Lappeenranta­-Imatra väli ehkä 2010.

ESA VILENIUS

Tiehallinnossa on tiedetty jo varsin pitkään minkälainen tie Lappeenrannan

ja Imatran välille on sopiva. Viime vuonna kirjana painettu

yleissuunnitelma on monen vuoden työn tulos.

Tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen Kaakkois-Suomen tiepiiristä ei ollut maan

hallituksen päätöksestä kovin yllättynyt, vaikka sanookin, ettei tiennyt

asiasta etukäteen.

­·Perustelut uuden tien tarpeellisuudesta olivat niin vastaansanomattomat.

Vastaavissa paikoissa muualla maassa tarvittavat hankkeet on toteutettu.

Uudelle osuudelle sisältyy muun muassa yksi maan vilkkaimmista raskaan

liikenteen osuuksista Viipurintien ja Nuijamaantie risteysten välillä.

Sillä kulkee jopa 2000 rekkaa vuorokaudessa. Koko liikennemäärä, yli 10 000

ajoneuvoa, on nykyiselle yksiajorataiselle tielle kova määrä.

Yleissuunnitelmaan tie on piirretty niin tarkasti ja vastaansanomattoman

huolellisesti, että sen perusteella maallikko voisi melkein ryhtyä tien

tekoon. Suunnitelma sisältää jopa maisemoinnin ja meluntorjunnan ratkaisut.

Yleissuunnitelman tueksi tarvitaan kuitenkin vielä tiesuunnitelma, jossa

pelataan jo melkein senttimetripeliä.

Selkäharjun ja Mattilan välillä tiesuunnitelma on valmiina, Mattila-Muukko

välillä tekeillä ja Mansikkalaan asti sitä ryhdytään laatimaan ensi vuonna.

Lappeenrannan ja Imatran osuuden rakentaminen merkitsee sitä, että

kuutostie on Luumäellä vielä vuosikaudet ennallaan. Ensimerkiksi Jurvalan

hyvin hankalalle alueelle ei voida tehdä kovin paljoa.

Tiukan aikataulun

valmistelua

Periaatteessa osa tietä voitaisiin tehdä vaikka ensi vuoden alussa, mutta

Rinta-Porkkunen arvioi töiden alkavan, jos kaikki loksahtaa paikoilleen

vuonna 2007. Sitten pidetäänkin kiirettä. Tie voisi olla valmiina 2010.

Tässä vaiheessa kaikki rakennuttamis- ja rahoitusvaihtoehdot ovat vielä

avoinna. Myös niin sanottu elinkaarimalli on esillä. Se tarkoittaa, että

tietä maksettaisiin sen hoitoineen vähitellen·­·samaan tapaan kuin vaikkapa

lainalla ostettua asunto-osaketta.

Rinta-Porkkunen uskoo myös, että urakasta riittää osaavia kilpailijoita

Tieliikelaitoksen lisäksi. Vaikka suunnitelmat ovat hyvin pitkällä, ne

eivät sisällä mitään määrittelyjä urakan osista tai kokonaisuudesta. Sekin

on vielä ratkaisematta.

Selvää on kuitenkin se, että työt alkavat Selkäharjusta itään. Urakoitsija

pilkkoo oman osuutensa järkevimmäksi katsomallaan tavalla.

Myös Lappeenrannan ja Joutsenon on tehtävä tiehen liittyvät omat

kaavoitusratkaisunsa. Tiehallinto on ollut jatkuvasti yhteydessä kuntiin.

Samalle linjalle

neljällä kaistalla

Uusi kuutostien osuus Selkäharjusta Mansikkalaan rakennetaan samalle

linjalle kuin missä nykyinen tiekin sijaitsee. Pieniä viilauksia linjaan

kuitenkin tulee. Joutsenon ja Imatran välillä oiotaan mäkiä ja mutkia. Koko

tielle rakennetaan sellainen geometria, että talvellakin nopeus voi olla

sata kilometriä tunnissa.

Vielä kasinotalouden vuosina Lappeenrannan ja Imatran välille haikailtiin

moottoritietä. Vaikka lamasta on selvitty moottoritiehuumaa ei ole

kenelläkään. Moottoritien vetäminen Lappeenrannan eteläpuolelta ja pitkin

Joutsenon kyliä olisi nykyisin toivottoman kallis ratkaisu.

Moottoriteitä ei Suomeen siten tule ehkä koskaan kuin Turun, Lahden ja

Porvoon ja sieltä tulevaisuudessa edelleen Vaalimaan suuntaan jatkuva E18.

Nelikaistainen keskikaiteellinen tie ajaa pitkälle saman asian.

­·Sen kilometrihinta on vain noin puolet moottoritien hinnasta, tiepiirin

talouspäällikkö Jyrki Karhula sanoo.

Silti 44 kilometrin osuuden kokonaishinta, noin 126 miljoonaa euroa, on

reilusti suurempi kuin vasta valmistuneen Kouvolan ja Koskenkylän välin.

Leveäkaistatie osuudelle maksoi noin miljoona euroa kilometri.

Se, että tie rakennetaan samalle linjalle, säästää myös rakennuksia.

Rakennusmestari Tuula Airikka tiepiirin maanhankinnasta kertoo, että tien

alle jää seitsemän rakennusta.

Kun kaavoituksessa on jo vuosikaudet varauduttu tien tuloon, ei tien alle

ole jäämässä mitään kovin arvokasta. Osa lunastuksista on jo tehty.

Samalle linjalle rakentamisen haitta on tietenkin se, että työmaalla pitää

varautua koko ajan liikenteeseen.

Kanavan kohdalla

suurin ongelma

Koko osuus Salpausselän harjulla on teknisesti varsin helppoa tien pohjaa.

Vaikka tielle tulee uusia eritasoliittymiä niidenkin rakentaminen

esimerkiksi Korkea-ahossa ja Muukossa on varsin selvää. Vielä

periaatteellisesti ratkaisemattomia paikkoja on oikeastaan vain kaksi.

Pienempi niistä on Joutsenossa, jossa pitäisi selvittää muun muassa

risteyksen huoltamon järjestelyt.

Tien ylivoimaisesti kallein kilometri tulee Saimaan kanavan kahta puolen.

Nykyisen kanavan sillan rinnalle tarvitaan toinen.

Lappeenrannan pitäisi melko pian ratkaista kanavan rannan rakentaminen.

Uuden tien yhteydessä voitaisiin esimerkiksi avata vanhan kanavan uoma. Se

toimisi matkailukohteena, joka tukeutuisi uuden kuutostien levähdyspaikkaan.

Niin ikään Mälkiän ja Mustolan väliset liikenneratkaisut kytkeytyvät

kuutostiehen.

Mikkelintien uuden liittymän ja tieltä suoraan Lappeenrannan keskustaan

johtavan väylän osalta kaupunki on jo tehnyt ratkaisuja.

Valtaosa kuutostien alueesta on pohjavesialuetta. Viime vuonna

valmistuneella Muukko-Ahvenlampi välillä niiden suojaaminen vei kolmasosan

koko osuuden rakennuskustannuksista. Vastaavanlaisia suojauksia tulee

lisää. Ne ovat perusteltuja muun muassa tiellä liikkuvien kemikaalikuormien

takia.

PÄIVI VIRTA-SALO

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Työ alkaa täältä. Selkäharjun risteys poistuu, liittymä tulee Karjaportin

länsipuolelle.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius