Väli-Amerikan väri on sininen

Eeva Hakalisto lähti kuukauden lomamatkalle ja toi tuliaisina riippumaton sijasta ripustettavaksi lähes valmiin valokuvanäyttelyn.

HANNU OJALA

Imatralainen muotokuvaajamestari Eeva Hakalisto on juuri voittanut

Väli-Amerikan kuvillaan Kaakkois-Suomen Valokuvaajat ry:n vuosikilpailun.

Kun asiat loksahtavat paikalleen, niin lyhyessä ajassa ennättää tapahtua

paljon mutta kiirettä pitää.

Syyskuinen matka El Salvadoriin, Guatemalaan ja Meksikoon piti olla Eeva

Hakalistolle enempi sukuloimista, mutta minkä valokuvaaja luonteelleen

mahtaa. Jo ensimmäisten päivien ja otoksien jälkeen Hakalistolle oli

selvää, että matkakuvissa on aihetta näyttelyyn.

Kuvasarjan käyttäminen jäsentenvälisessä kilpailussa oli kuin lämmittelyä

tulevaan.Väli-Amerikan värit -valokuvanäyttely avataan ensi perjantaina

Imatran taidemuseossa. Ensi vuoden puolella se siirtyy siirtyy Helsinkiin

ja sieltä keväämmällä Lapualle.

Näyttelyn nimenä voisi yhtä hyvin olla Väli-Amerikan valo. Kuvista

välittyvän värien harmonia tärkeä rakennusaines on syksyn sadekauden pehmeä

valo. Nämä ulkoiset puitteet nostavat hienosti esille kuvien kohteen,

paikallisen ihmisen.

Eeva Hakalisto kuvaa otoksiaan näppäilykuviksi. Ne ovatkin yhtä lailla

matkakuvia, muotokuvia ja dokumentteja. Kokonaisuus on kuvilla dokumentoitu

kertomus kohtaamisista matkan aikana. Näppäily pitää tässä yhteydessä

käsittää laajasti. Olisi tietysti mukava, jos jokainen ulkomaanmatkaltaan

tuleva voisi esitellä digikameransa muistista yhtä laadukasta jälkeä, mutta

toive tuskin toteutuu. Asialla on vankka alan ammattilainen, ja näppäily

tarkoittaa sitä, että kuvattuja henkilöitä ei ole aseteltu ympäristöönsä ja

sommittelu on tapahtunut jalkatyönä.

Näyttelyn kaikki 60 kuvaa esitellään rajaamattomassa muodossaan. Hakalisto

sanoo tehneensä rajaukset valmiiksi kuvia ottaessaan. Sitä tarkoittaa tässä

yhteydessä käsite näppäily. Eeva Hakalistolle matka Väli-Amerikkaan oli

samalla myös ensimmäinen syvempi sukellus digitaaliseen kuvamaailmaan.

Eeva Hakalisto kertoo innostuneensa aiheesta heti ensimmäisissä

otoksissaan. Innostuksen lähteenä oli kuvattavien tyyneys ja luonteva

suhtautuminen kameraan, ja se se näkyy jäljessä. Ihmiset ovat kaduillaan,

kaupoissaan ja viidakoissaan kuin kotonaan. On iloa ja varmuutta.

Dokumentteja kuvat ovat jo siinäkin mielessä, että ne kiistävät sitä

väkivaltaista mielikuvaa, mikä meillä Väli-Amerikasta on. Elämä on hyvin

vakaata ja rauhallista tavallisen ihmisen arjessa.

Mitkä ovat sitten näyttelyn nimen mukaiset Väli-Amerikan värit?

Ehkä tärkein väri kuvien perusteella on sininen. Kuvia katsoessa yllättyy,

kuinka monta sinisen sävyä mahtuu köyhien maalaisihmisten jokapäiväiseen

elämään.

Kun lähes kymmenen vuotta Eeva Hakalisto esitteli mustavalkoisin kuvin

svetogorskilaisia ja jääskeläisiä ihmisiä arkiympyröissään, hyvä lopputulos

syntyi ammatti-ihmisen käsivedostuksina. Digitaalisuus on sivuuttanut tämän

vaiheen. Lopputulokseen päädyttiin nyt omassa minilaboratoriossa, mutta

kuvia ei ole reunusta lukuun ottamatta käsitelty. Näyttely hälventää sitä

harhaluuloa että digitaalinen valokuvaus on yhtä kuin kuvamanipulaatio.

III

Eeva Hakaliston valokuvanäyttely Väli-Amerikan värit Imatran taidemuseossa

10.12.2004-­22.1.2005, ti-­pe klo 11­-19, la klo 11­-15.

Laterna Magica, Helsinki: 15.2.-­5.3. 2005, Pohjanmaan Valokuvakeskus,

Lapua: 22.3.-­21.4. 2005.

EEVA HAKALISTO

Kuvatekstit

Tacojen tekijä

Sinisen unen riippumatto

Kirjoittaja:
Hannu Ojala