EEVA SEDERHOLM
Pienet linja-autoyrittäjät hoitavat usein paikallisliikenteen vähän
käytettyjä bussilinjoja. Isot liikennöitsijät ajavat mieluummin vuoroja,
joiden kustannukset katetaan pääsylipputuloilla.
·Liikennöitsijällä ei ole velvollisuutta ajaa kannattamatonta liikennettä,
Lappeenrannan kaupungin liikenneinsinööri Birgitta Nakari muistuttaa.
Kaupunki kilpailuttaa linjat, jotka se haluaa säilyttää siitä huolimatta,
että niiden käyttäjät eivät tuo bussiyhtiölle tarpeeksi tuloja. Yritys saa
tuolloin kaupungin maksaman tuen ja sen päälle lipputulot.
Tarjouksia ostolinjojen hoidosta kaupungille tulee vain vähän, koska ne
ovat tuesta huolimatta yritykselle kalliita.
·Ympäri Suomea on pieniä firmoja, jotka ajavat paljon juuri tällaista
ostoliikennettä, Nakari kuitenkin kertoo.
Pienetkin yritykset tarvitsevat linja-autoliikennettä varten
joukkoliikenneluvan lääninhallitukselta
Ostoliikenteen
ongelmat
Hannu Kilgastin Reise-Gast Oy ja Sami Hännisen tilausliikenneyhtiö ajavat
yhdessä Lappeenrannassa kahta erityisesti vanhuksille ja
liikuntarajoitteisille sopivaa palvelulinjaa. Toinen niistä kulkee
Lauritsalan Kiiskinmäestä ja toinen Kivisalmesta Kauppatorin kautta Leirin
ja Myllymäen marketeille.
Hänninen myöntää, että toistaiseksi kuukauden ajettu linja on enemmän
markkinointia kuin kaupantekoa. Käyttäjiä pitäisi saada nykyistä enemmän.
Miehet toivovat, että muutkin kuin liikuntarajoitteiset ymmärtäisivät
käyttää bussia.
Toisaalta, vaikka 17-paikkainen auto olisi täynnä kaikkina sen neljänä
ajopäivänä, lipputulot eivät riittäisi maksamaan Hyvinkään liikenteeltä
ostettua matalalattiabussia.
Kaupungin ostamien P1 ja P2 linjojen lisäksi miehet suunnittelevat autolle
muuta käyttöä. Sitä voitaisiin käyttää esimerkiksi kaupunkia markkinoivana
”hupibussina”. Kilgastin mukaan asiasta on neuvoteltu Lappeenrannan seudun
elinkeino- ja matkailuyhtiön Selman kanssa.
·Asia on vielä kesken, hän kertoo.
Lisäksi yrittäjät toivovat Lappeenrannan lisäävän tulevaisuudessa
palvelulinjojen määrä. Näin kaupunki säästäisi, kun esimerkiksi
rollaattorin käyttäjälle ei heti tarvitsisi ostaa taksikorttia.
Liikennöitsijä
haluaa lipputuloja
Kiiskinmäen ostovuoro on yksi reittiuudistuksen yhteydessä närää
herättäneistä linjoista. Kaupunki aikoi lopettaa sen matkustajien
vähäisyyden takia, mutta päätti palauttaa linjan ihmisten vastustuksen takia.
Birgitta Nakari kertoo monien kaupunkilaisten valittavan, että heidän
pitäisi saada parempia joukkoliikennepalveluja, koska he maksavat niistä
veroa. Hän muistuttaa, että liikennöitsijän hoitama perusliikenne toimii
kuitenkin talousperiaatteiden mukaan.
·Kaupungilla ei ole omaa liikennelaitosta. Liikennöitsijä ajaa niillä
lipputuloilla, joita saa, kun ihmiset astuvat autoon. Yhtään veromarkkaa
siihen ei käytetä, hän sanoo.
Kiistaa herättäneiden kannattamattomien linjojen osalta kaupungilla on
kuitenkin näppinsä pelissä, koska se tekee päätökset mahdollisista
verovaroilla ostettavista linjoista.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Ohjaksissa. Sami Hänninen on ollut kuljetusyrittäjä vuodesta 1999 lähtien.
Hän ajaa itse matalalattiabussia joka toinen viikko.