Pienet linja-autoyrittäjät pyörittävät vähäväkisiä vuoroja

Sami Hännisen ja Hannu Kilgastin yritykset ajavat matalalattiabussilla Kiiskinmäkeen ja Kivisalmeen.

EEVA SEDERHOLM

Pienet linja-autoyrittäjät hoitavat usein paikallisliikenteen vähän

käytettyjä bussilinjoja. Isot liikennöitsijät ajavat mieluummin vuoroja,

joiden kustannukset katetaan pääsylipputuloilla.

­·Liikennöitsijällä ei ole velvollisuutta ajaa kannattamatonta liikennettä,

Lappeenrannan kaupungin liikenneinsinööri Birgitta Nakari muistuttaa.

Kaupunki kilpailuttaa linjat, jotka se haluaa säilyttää siitä huolimatta,

että niiden käyttäjät eivät tuo bussiyhtiölle tarpeeksi tuloja. Yritys saa

tuolloin kaupungin maksaman tuen ja sen päälle lipputulot.

Tarjouksia ostolinjojen hoidosta kaupungille tulee vain vähän, koska ne

ovat tuesta huolimatta yritykselle kalliita.

­·Ympäri Suomea on pieniä firmoja, jotka ajavat paljon juuri tällaista

ostoliikennettä, Nakari kuitenkin kertoo.

Pienetkin yritykset tarvitsevat linja-autoliikennettä varten

joukkoliikenneluvan lääninhallitukselta

Ostoliikenteen

ongelmat

Hannu Kilgastin Reise-Gast Oy ja Sami Hännisen tilausliikenneyhtiö ajavat

yhdessä Lappeenrannassa kahta erityisesti vanhuksille ja

liikuntarajoitteisille sopivaa palvelulinjaa. Toinen niistä kulkee

Lauritsalan Kiiskinmäestä ja toinen Kivisalmesta Kauppatorin kautta Leirin

ja Myllymäen marketeille.

Hänninen myöntää, että toistaiseksi kuukauden ajettu linja on enemmän

markkinointia kuin kaupantekoa. Käyttäjiä pitäisi saada nykyistä enemmän.

Miehet toivovat, että muutkin kuin liikuntarajoitteiset ymmärtäisivät

käyttää bussia.

Toisaalta, vaikka 17-paikkainen auto olisi täynnä kaikkina sen neljänä

ajopäivänä, lipputulot eivät riittäisi maksamaan Hyvinkään liikenteeltä

ostettua matalalattiabussia.

Kaupungin ostamien P1 ja P2 linjojen lisäksi miehet suunnittelevat autolle

muuta käyttöä. Sitä voitaisiin käyttää esimerkiksi kaupunkia markkinoivana

”hupibussina”. Kilgastin mukaan asiasta on neuvoteltu Lappeenrannan seudun

elinkeino- ja matkailuyhtiön Selman kanssa.

­·Asia on vielä kesken, hän kertoo.

Lisäksi yrittäjät toivovat Lappeenrannan lisäävän tulevaisuudessa

palvelulinjojen määrä. Näin kaupunki säästäisi, kun esimerkiksi

rollaattorin käyttäjälle ei heti tarvitsisi ostaa taksikorttia.

Liikennöitsijä

haluaa lipputuloja

Kiiskinmäen ostovuoro on yksi reittiuudistuksen yhteydessä närää

herättäneistä linjoista. Kaupunki aikoi lopettaa sen matkustajien

vähäisyyden takia, mutta päätti palauttaa linjan ihmisten vastustuksen takia.

Birgitta Nakari kertoo monien kaupunkilaisten valittavan, että heidän

pitäisi saada parempia joukkoliikennepalveluja, koska he maksavat niistä

veroa. Hän muistuttaa, että liikennöitsijän hoitama perusliikenne toimii

kuitenkin talousperiaatteiden mukaan.

­·Kaupungilla ei ole omaa liikennelaitosta. Liikennöitsijä ajaa niillä

lipputuloilla, joita saa, kun ihmiset astuvat autoon. Yhtään veromarkkaa

siihen ei käytetä, hän sanoo.

Kiistaa herättäneiden kannattamattomien linjojen osalta kaupungilla on

kuitenkin näppinsä pelissä, koska se tekee päätökset mahdollisista

verovaroilla ostettavista linjoista.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Ohjaksissa. Sami Hänninen on ollut kuljetusyrittäjä vuodesta 1999 lähtien.

Hän ajaa itse matalalattiabussia joka toinen viikko.

Kirjoittaja:
Eeva Sederholm