Kaikki ne naimisiin hinkuu, ja siinä ne sitten vinkuu

Ei sitä meinaa jaksaa uskoa ennen kuin itse näkee ja kuulee. Maria Jotunin teksti selättää kevyesti ne vuosikymmenet, jotka jäävät sen kirjoittamisen ja esittämisen väliin.

LIISA KUKKOLA

Lappeenrannan kaupunginteatterin Tohvelisankarin rouva on kuin suoraan

tämän päivän laadukkaasta ihmissuhdedraamakomediasta. Nokkelaa ja

itseironista letkauttelua, joka antaa katsojalle mahdollisuuden oivaltaa ja

nauttia ajatellusta, hyvin tehdystä viihteestä.

JOTUNIA ON aina kiinnostanut avioliitto ja sen synnyttämät mutkikkaat

vyyhdet naisen ja miehen välillä. Niitä hän selvittelee myös

Tohvelisankarin rouvassa.

Kovin kunniakkaaksi tavaksi viettää elämäänsä Jotuni ei avioliitoa kuvaa.

Varsinkin miesten avioitumisen motiivit saavat Jotunilta kyytiä.

Konstaapeli Mölsän mielestä vaimo olisi hyvä olla ainakin vatsan ja

vaatehuollon kannalta.

Näytelmän nimihenkilö, virkansa juonut metsäherra Aadolf puolestaan ei

paljon syitä tarvitse, hän kun on näitä saattaen vaihdettavia

-tyyppejä. Ennen kuin on vanha rouva kuollut tai lopullisesti lähtenyt, on

uusi jo mielessä ja useimmiten myös kainalossa.

Osansa Jotunin ruoskasta saavat myös naiset.

Juulia, Aadolfin toinen vaimo, on naimisissa taloudellisista ja

sosiaalisista syistä. Joku on oltava vaikka sitten vanhakin ukko maksamaan

ostokset ja pelastamaan vanhan piian stigmalta. Leskeksi jäätyään hän aikoo

periä ja mennä naimisiin nuoren ja komean kanssa.

Vähimmällä sapiskalla tuntuvat pääsevän ne, jotka ovat yhdessä tunteen

vuoksi. Vaikka nykyisin romanttinen rakkaus tuntuukin olevan kaikkein

konservatiivisin ja kehnoin syy mennä naimisiin.

KUKAAN EI kuitenkaan ole Jotunin tekstissä joko kokonaan oikeassa tai

väärässä, loppuun asti syyllinen tai syytön. Kaikissa meissä on valkoista,

mustaa ja useimmiten myös sitä harmaata vyöhykettä – kuten Tarja Jaatisen

puvustuksessa oivallisesti toteutetaan.

TOHVELISANKARIN rouva on Lappeenrannassa naisten osaamisen paraatia.

Sanna Kemppainen, Mari Pöytälaakso ja varsinkin toisen päärooliin esittäjä

Janna Engström korjaavat potin kotiin. Juuliaa esittävä Engström tihkuu

ahneutta, ja Piia-tytärtä esittävä Kemppainen rakentaa yhden hyvistä

tyttörooleistaan.

Sisäkkö Lempi on saanut Pöytälaaksosta napakan tulkitsijan, joka uhmaa niin

ylempiään kuin sovinnaisia käsityksiä tunteiden poluista.

Ohjaaja Teija Hyvärinen on saanut dialogin kulkemaan tarkasti ja elävästi.

Se kuljettaa näytelmää puoliaikaan asti kuin itsestään. Puoliajan jälkeen

alkavat juhlat sekoittavat rytmiä liian kovalla vauhdilla ja esitys puuroutuu.

Liian suuri määrä desibelejä on koitua myös Aadolfia esittävän Heikki

Railevirran roolin kohtaloksi. Heti kun hän malttaa tai ohjaaja on käskenyt

laskea äänen voimakkuutta, saa itse näytteleminenkin enemmän sävyjä.

Tohvelisankariksi Railevirta on kerkeä pukki leukapartoineen. Omien

halujensa vieminä hän joutuu katselemaan, kuinka joku muu aina päättää

hänen elämänsä suunnasta. Sitä tohvelisankariuden syvin olemus kaiketi on.

Kuvateksti

Tohvelisankari ja rouva, Aadolf (Heikki Railevirta) ja Juulia (Janna

Engström) ovat tehneet avioliitostaan todellisen sopimuksen. Juulia saa

rahaa ja statusta, Aadolf lasillisen jos rouva kitsastelee suukoista.

ARI NAKARI

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola