Aho kritisoi maankäyttöä

Kaupunginarkkitehti Seppo Ahon mielestä maankäytön toteuttamista ei saa antaa Lappeenrannan kaupungilta rakennusliikkeiden käsiin, kuten nyt on tapahtumassa.

HEIKKI SOPANEN

Kaupunginarkkitehti Seppo Aho arvostelee tiukin sanoin Lappeenrannan

kaavoitus- ja maankäyttöpolitiikkaa. Helmikuun alussa eläkkeelle jäänyt Aho

ihmettelee, miksi kaupunki luovuttaa kaavoitusmonopolinsa rakennusliikkeille.

­·Kaupungin merkittävimpien kohteiden maankäyttö ja toteuttaminen ovat

siirtymässä rakennusliikkeiden käsiin. Tuoreimmat esimerkit ovat

linja-autoaseman alue ja Hotelli Saimaan alue, Aho sanoo.

Ahon mainitsemia, kaupunkikuvan kannalta herkkiä alueita aiotaan

uudisrakentaa rakennusliikkeiden kaupungille tekemien suunnitelmien

pohjalta. Grynderit esittävät, ja poliitikot hyväksyvät.

Aho ihmettelee Lappeenrannan mallia, koska kaupungilla on kaavoitusmonopoli

eli valta ohjata rakentamista oman tahtonsa mukaan.

­·Kaupungin pitää miettiä, mitä se haluaa eikä kysyä sitä urakoitsijoilta

ja rakentajilta. Nyt aloitteet kaavoituksesta ja rakentamisesta tulevat

heiltä. Kenen etu on, jos grynderit ohjaavat kaupungin rakentamista.

Aho muistuttaa, että kaavoituksessa ja rakentamisessa liikkuvat isot rahat.

Hän sanoo, että jostain syystä poliittiset päättäjät eivät arvosta

kaupungin omia asiantuntijavirkamiehiä kaavoitusta, rakennusvalvontaa ja

aluerakentamista koskevissa asioissa.

­·Puhumattakaan, että vaihtoehtoja tärkeiden alueiden maankäytölle

etsittäisiin arkkitehtikilpailujen kautta.

YKSI syy nykyiseen tilanteeseen on Ahon mielestä se, että kaupungin

kaavoitusyksiköllä on aivan liian vähän työvoimaa kaupungin kokoon nähden.

­·Tuntuu myös, että tässä kaupungissa on vuosia vallinnut

arkkitehtivastainen ilmapiiri. Luottamusmiehet tuntuvat luottavan

insinööreihin, ja jotkut puhuvatkin jo insinöörimafiasta.

Aho arvelee kunnallispoliitikkojen karsastavan arkkitehteja ehkä siksi,

että nämä eivät niele kaikkea poliitikkojen tahdon mukaan.

­·Jos et ole samaa mieltä kanssamme, niin olet vastustajamme. Ei nähdä

asiaa vaan toimitaan tunnepuolella, Aho tiivistää.

Osaltaan nykyiseen menoon on ollut Ahon mielestä vaikuttamassa Jyväskylään

lähtenyt kaupunginjohtaja Markku Andersson.

­·Ennen nykyistä kaupunginjohtajaa Seppo Miettistä tuntui, että kaupungin

johtajuus oli kadoksissa. Anderssonin aikana kaupunginjohtajan ja

luottamusmiesten konsensus oli viety liian pitkälle. Mielestäni Andersson

toimi enemmän luottamusmiesten kuin omilla ehdoillaan.

Anderssonin ansioksi Aho mainitsee kaupungin velkojen ja vastuiden

puolittamisen, mutta muuten tämä ei Ahon mielestä ottanut asioihin mitään

kantaa.

­·Jos Andersson olisi sanonut, että linja-autoaseman alueen suunnittelusta

pidetään arkkitehtikilpailu, niin se olisi pidetty.

Aho muistuttaa, että kaupunkikuvatyöryhmä, johon kuului kaavoituksen,

rakennusvalvonnan, suunnittelun ja rakentamisen asiantuntijavirkamiehiä,

menetti merkityksensä viime maanantaina.

Kaupunginvaltuuston päätöksellä kaupungin rakennusjärjestyksestä

poistettiin pykälä, joka olisi edellyttänyt kaupunkikuvatyöryhmän lausuntoa

merkittävistä, kaupunkikuvallisista rakennushankkeista.

­·Päätös oli täysin poliittinen. Rakennuslaki lähtee siitä, että

viranomaisten yhteistyötä täytyy kehittää hyvän ympäristön

aikaansaamiseksi. Lappeenrannassa se lopetettiin uuden rakennusjärjestyksen

hyväksymisen myötä.

VIIME vuosien kehitys hirvittää Ahoa. Hän kaipaa takaisin teknistä

apulaiskaupunginjohtajaa, joka hoitaisi kaupungin rakentamiseen liittyvät

asiat ja esittelisi ne kaupunginhallitukselle. Virka lakkautettiin

kymmenisen vuotta sitten.

Rakennusvalvontaviraston uusi päällikkö olisi Ahon mielestä pitänyt valita

jo vuosi sitten. Entisen päällikön, arkkitehti Klaus Pelkosen jäätyä

eläkkeelle virkaa on oman toimensa ohessa hoitanut kaavoituspäällikkö Erkki

Jouhki.

­·Kaavoituspäällikkö hoitaa nyt kahta virkaa. Kun kaavoituksen resurssit

ovat riittämättömät muutenkin, ei hän millään pysty hoitamaan kahta niin

vaativaa hommaa.

Aho olisi myös erottanut rakennusvalvonnan, kaavoituksen ja maankäytön

itsenäiseksi yksikökseen, kun kaupunki uusi organisaatiotaan. Vuoden alussa

voimaan tulleessa uudessa organisaatiossa ne kuuluvat tekniseen toimeen.

­·Kehitys on Lappeenrannassa täysin päinvastainen kuin muissa kaupungeissa.

Se huolestuttaa minua, koska rakennusvalvonnan, kaavoituksen ja maankäytön

painoarvo kasvaa koko ajan.

Ahoa oudoksuttaa myös tapa, jolla organisaatiomuutos vietiin läpi.

Hän sanoo, että työryhmä, jossa oli kolme virkamiestä ja neljä

luottamusmiestä, ei kuunnellut yhtäkään asiantuntijaa. Lausuntoja

pyydettiin, mutta niiden perusteella ei esitykseen tullut minkäänlaisia

muutoksia.

­·Poliittiset ryhmät olivat etukäteen asettuneet uuden organisaatiomallin

taakse. Näin ei pitäisi toimia 2000-luvun avoimessa yhteiskunnassa.

DEMOKRATIAAN kuuluu poliittinen päätöksenteko, ja sen Seppo Ahokin

kernaasti myöntää. Hänen mielestään se ei Lappeenrannassa kuitenkaan

toteudu, kuten on ajateltu, jos johtavat poliitikot ohittavat valmistelussa

asiantuntemuksen ja kieltävät keskustelun.

Ahon mielestä Lappeenrannan poliittista päätöksentekoa leimaa myös se, että

monet johtavat luottamushenkilöt ovat kaupungin palkkalistoilla.

­·Mielestäni se ei ole soveliasta. Nykyisellä mallilla saattaa syntyä

korjaamattomia vahinkoja.

Ahon mukaan teknisen lautakunnan ja virkamiesten välit toimivat, ja siellä

luotetaan asiantuntijoihin. Hyvin valmisteltu ja perusteltu päätösesitys ei

tarvitse poliittista sormenjälkeä.

­·Lautakunnan toimintamalli pitäisi saada myös kerrosta ylemmäksi

päätöksenteossa.

Aholla on vahva luottamus uuteen kaupunginjohtajaan Seppo Miettiseen.

­·Hän on terävä kaveri on erittäin vähän byrokraatti, joka pyrkisi

erilaisiin sääntöihin vedoten estämään kaikenlaisen toiminnan.

Aho sanoo, että kaupungin organisaation sisältä nousseena Miettisen ei

välttämättä ole helppo ottaa uudenlaista johtajan roolia.

­·Toivottavasti luottamusmiehet ymmärtävät, että nyt on uusi johtaja

ruorissa, ja pelataan hänen komennossaan. Jos Miettiselle annetaan tukea,

hän saa Lappeenrannan asiat kuntoon.

VIRKAMIES Aho antaa Lappeenrannan kaupungille hyvän arvosanan työnantajana.

Lappeenranta-sopimuksen henki on mahdollistanut pysyvät työsuhteet eikä

lomautuksia ole tapahtunut. Myös lomarahat on maksettu ajallaan.

Ahon kokemusten mukaan työnantajan käytös heijastuu työntekijöidenkin

asenteeseen.

­·Virkamiesten toiminta on tehostunut ja vastuullisuus lisääntynyt.

Teknisten sopimus on Lappeenrannassa motivoiva, kun tehtäväkohtaisen palkan

päälle tuli henkilökohtainen palkanosa. Siitä kiitos kuuluu nykyiselle

henkilöstöpäällikölle Päivi Savilammelle.

Aho ennustaa, että kuntasektorilla kilpailuttaminen lisääntyy entisestään.

Hän veikkaakin, että kaupungin rakennusosastolle jää pieni yksikkö, joka

tekee kiireelliset korjaus- ja kunnossapitotehtävät. Muun rakentamisen

tekevät yksityiset firmat.

Oleellista Ahon visiossa on, että yksityiset firmat rakentavat

kilpailuttamisen jälkeen ja kaupungin ohjeiden mukaan. Eivät omien

suunnitelmiensa perusteella.

SEPPO AHO

Syntynyt 7. tammikuuta 1942 Ruokolahdella.

Valmistui arkkitehdiksi 1969 Polilta (Helsingin Teknillinen Korkeakoulu).

Lappeenrannan kaupungin palvelukseen arkkitehdiksi 1969.

Lappeenrannan kaupunginarkkitehti vuodesta 1973.

Finnidan kehitysavun asiantuntijatehtävissä 1979-1981 Tansaniassa ja

1986­-1988 Sri Lankassa sekä Jaakko Pöyryn projektitehtävissä 1998-­1999

johtamassa Pietarin historiallisen keskustan entisöintiä. Ulkomailla

yhteensä 5,5 vuotta.

Eläkkeelle helmikuun alussa.

Naimisissa, kolme aikuista lasta.

Harrastukset liikunta, tennis, hiihto, tarkkuusammunta.

Haaveena matkustaa moottoripyörällä Italiaan maalaamaan akvarelleja.

Politiikka kuuluu demokratiaan, mutta nykyisellä rakentamisen mallilla

saattaa Seppo Ahon mielestä syntyä korjaamattomia vahinkoja.

Kuvateksti

Seppo Aho sanoo, että jostain syystä Lappeenrannan johtavat poliitikot

eivät arvosta kaupungin virkamiesasiantuntijoita, etenkään arkkitehteja.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen