Bussiterminaali saattaa siirtyä kirkon juurelta Koulukadulle

Kaupunki selvittää uuden vaihtoehdon julkiselle liikenteelle keskustassa. Muut vaihtoehdot ovat nykyinen Valtakatu sekä torin laidan Oksasenkatu.

ANNE KOTIHARJU

LAPPEENRANTA. Koulukatu on yksi uusi vaihtoehto Lappeenrannan keskustan

bussiterminaalin sijoituspaikaksi. Kaupunki selvittää parhaillaan muun

muassa Koulukadun liikennevirtoja.

On epävarmaa, mahtuuko bussiliikenne yleensä kulkemaan aika ahdasta

Koulukatua pitkin.

Keskustan kehittämisohjelman mukaiset aiemmat vaihtoehdot

bussiterminaaleille ovat nykyinen Valtakatu kirkon edustalla sekä torin

tuntuman Oksasenkatu.

Koulukatu-vaihtoehdossa bussiterminaali pysäkkeineen ja näyttötauluineen

sijaitsisi citykorttelissa nykyisin parkkipaikkana olevalla aukiolla sekä

seurakuntakeskuksen vierustalla.

Yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Leimi arvelee, että selvitys valmistuu

kevään kuluessa. Periaatepäätös julkisen liikenteen kulusta keskustassa

tarvitaan, jotta kaupunki voi tehdä ydinkeskustan muita kaavaratkaisuja.

TAPANAISEN talosta Postipankkiin ulottuvan niin sanotun citykorttelin

uudis- ja täydennysrakentamiseen on paineita. Kaupungin suunnitelmissa

citykortteliin tulisi myös pysäköintilaitos maan alle.

Koulukadulle kaavaillun terminaalin paikalle nykyiselle parkkialueelle on

haettu kaavamuutosta kerrostalojen rakentamiseksi. Bussiterminaalin saisi

soviteltua tontille tulevien asuin-liiketalojen yhteyteen.

Pasi Leimi toivoo, että Koulukatu-vaihtoehto terminaalille olisi mahdollinen.

­·Jos bussiliikenteen mahduttaminen Koulukadulle osoittautuu hankalaksi, on

siitä vaihtoehdosta luovuttava. Kaistajärjestelyt on saatava vetäviksi.

Lisäksi mielestäni suunnitellun pysäköintitalon sisääntulo pitäisi

mieluimmin sijoittaa Kirkkokadulle, ei Koulukadulle.

Kauppatorin lähelle, Oksasenkadun molemmin puolin ajateltu

terminaalivaihtoehto tulisi Leimin mielestä aika ahtaaseen paikkaan.

­·Lisätilaa tarvittaisiin ja esimerkiksi toripysäköintiä pitäisi pienentää

terminaalin tieltä.

VALTAKADUN vapautuminen bussipysäkeistä taas avaisi keskustan liikenteen

suunnittelulle uusia näkymiä. Lisäksi arvokkaaksi katsotun Keskuspuiston ja

kirkon tienoo saataisiin kehitettyä arvoiseensa asuun.

Leimi kuitenkin huomauttaa, että puhtaasti joukkoliikenteen näkökulmasta

nykyinen Valtakatu-vaihtoehto on ehkä toimivin ja ainakin

liikennöitsijöille mieluisin.

Koulukatu-vaihtoehdossa olennaista olisi liikenteen keskittäminen kehäkaduille.

­·Perusidea on hyvin vetävä keskustan kehätie. Joukkoliikenne kulkisi

keskustan sisäkehää, josta Koulukatu on yksi osa.

Liikenne tulee eri suunnista kehälle, jonka varrella sijaitsevat

pysäköintipaikat Vapaudenaukiolla, Isossa Kristiinassa ja tulevassa

Galleriassa, Snellmaninkadun pysäköintilaitoksessa ja suunnitellussa

Citykorttelin pysäköintilaitoksessa.

LEIMI KOROSTAA, että yksityisautot pääsisivät ajamaan kehältä myös

syvemmälle keskustaan.

­·Kehän sisällä olisi tonttikatutyyppisiä katuja. Kehän sisällä voisi olla

asiointiliikennettä, mutta ei juurikaan läpikulkuliikennettä. Esimerkiksi

Kirkkokatu säilyisi läpikulkukatuna.

Kun joukkoliikenne ja erikoiskuljetukset siirtyisivät pois Valtakadulta,

voisi kaupungin moitittuja kevyen liikenteen yhteyksiä parantaa huomattavasti.

­·Valtakadusta voisi muodostaa yhden kevyen liikenteen akselin itä-länsi

-suunnassa. Lisäksi Valtakatua voisi kehittää osittain kävelykatuna, vaikka

Sammonkadun ja Kirkkokadun välillä.

Koulukatu-vaihtoehdon selvittämistä on siivittänyt Koulukadun varrella

olevien joidenkin rakennusten, muun muassa palaneen Tapanaisen talon

poistuminen. Rakennuksia on ollut kaavan mukaisella katualueella.

Kuvateksti

Bussiterminaali voisi sijoittua Koulukadun varteen nykyiselle parkkipaikalle.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju