ANNE KOTIHARJU
LAPPEENRANTA. Koulukatu on yksi uusi vaihtoehto Lappeenrannan keskustan
bussiterminaalin sijoituspaikaksi. Kaupunki selvittää parhaillaan muun
muassa Koulukadun liikennevirtoja.
On epävarmaa, mahtuuko bussiliikenne yleensä kulkemaan aika ahdasta
Koulukatua pitkin.
Keskustan kehittämisohjelman mukaiset aiemmat vaihtoehdot
bussiterminaaleille ovat nykyinen Valtakatu kirkon edustalla sekä torin
tuntuman Oksasenkatu.
Koulukatu-vaihtoehdossa bussiterminaali pysäkkeineen ja näyttötauluineen
sijaitsisi citykorttelissa nykyisin parkkipaikkana olevalla aukiolla sekä
seurakuntakeskuksen vierustalla.
Yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Leimi arvelee, että selvitys valmistuu
kevään kuluessa. Periaatepäätös julkisen liikenteen kulusta keskustassa
tarvitaan, jotta kaupunki voi tehdä ydinkeskustan muita kaavaratkaisuja.
TAPANAISEN talosta Postipankkiin ulottuvan niin sanotun citykorttelin
uudis- ja täydennysrakentamiseen on paineita. Kaupungin suunnitelmissa
citykortteliin tulisi myös pysäköintilaitos maan alle.
Koulukadulle kaavaillun terminaalin paikalle nykyiselle parkkialueelle on
haettu kaavamuutosta kerrostalojen rakentamiseksi. Bussiterminaalin saisi
soviteltua tontille tulevien asuin-liiketalojen yhteyteen.
Pasi Leimi toivoo, että Koulukatu-vaihtoehto terminaalille olisi mahdollinen.
·Jos bussiliikenteen mahduttaminen Koulukadulle osoittautuu hankalaksi, on
siitä vaihtoehdosta luovuttava. Kaistajärjestelyt on saatava vetäviksi.
Lisäksi mielestäni suunnitellun pysäköintitalon sisääntulo pitäisi
mieluimmin sijoittaa Kirkkokadulle, ei Koulukadulle.
Kauppatorin lähelle, Oksasenkadun molemmin puolin ajateltu
terminaalivaihtoehto tulisi Leimin mielestä aika ahtaaseen paikkaan.
·Lisätilaa tarvittaisiin ja esimerkiksi toripysäköintiä pitäisi pienentää
terminaalin tieltä.
VALTAKADUN vapautuminen bussipysäkeistä taas avaisi keskustan liikenteen
suunnittelulle uusia näkymiä. Lisäksi arvokkaaksi katsotun Keskuspuiston ja
kirkon tienoo saataisiin kehitettyä arvoiseensa asuun.
Leimi kuitenkin huomauttaa, että puhtaasti joukkoliikenteen näkökulmasta
nykyinen Valtakatu-vaihtoehto on ehkä toimivin ja ainakin
liikennöitsijöille mieluisin.
Koulukatu-vaihtoehdossa olennaista olisi liikenteen keskittäminen kehäkaduille.
·Perusidea on hyvin vetävä keskustan kehätie. Joukkoliikenne kulkisi
keskustan sisäkehää, josta Koulukatu on yksi osa.
Liikenne tulee eri suunnista kehälle, jonka varrella sijaitsevat
pysäköintipaikat Vapaudenaukiolla, Isossa Kristiinassa ja tulevassa
Galleriassa, Snellmaninkadun pysäköintilaitoksessa ja suunnitellussa
Citykorttelin pysäköintilaitoksessa.
LEIMI KOROSTAA, että yksityisautot pääsisivät ajamaan kehältä myös
syvemmälle keskustaan.
·Kehän sisällä olisi tonttikatutyyppisiä katuja. Kehän sisällä voisi olla
asiointiliikennettä, mutta ei juurikaan läpikulkuliikennettä. Esimerkiksi
Kirkkokatu säilyisi läpikulkukatuna.
Kun joukkoliikenne ja erikoiskuljetukset siirtyisivät pois Valtakadulta,
voisi kaupungin moitittuja kevyen liikenteen yhteyksiä parantaa huomattavasti.
·Valtakadusta voisi muodostaa yhden kevyen liikenteen akselin itä-länsi
-suunnassa. Lisäksi Valtakatua voisi kehittää osittain kävelykatuna, vaikka
Sammonkadun ja Kirkkokadun välillä.
Koulukatu-vaihtoehdon selvittämistä on siivittänyt Koulukadun varrella
olevien joidenkin rakennusten, muun muassa palaneen Tapanaisen talon
poistuminen. Rakennuksia on ollut kaavan mukaisella katualueella.
Kuvateksti
Bussiterminaali voisi sijoittua Koulukadun varteen nykyiselle parkkipaikalle.
SEPPO RAUTIOVAARA