Divarinpitäjän kaiho

Erähiihdon merkkiheraldikon Asko Liirin suurin haaste on virtaavan veden valjastaminen kankaalle

PETTERI VÄRTÖ

Hyllyllä äkseeraavat pikkusotilaat joutuvat sulkeisharjoitukseen Asko

Liirin käsissä Vuoksenniskan 50’s divarissa. Tottuneesti ja turhia

stressaamatta divarinpitäjä siirtää myytävänä olevat esineet uuteen

järjestykseen.

Pikkusotilaista on turha ottaa paineita, sillä Elvis, Mannerheim ja Marilyn

katsovat miestä antikvariaatin seiniltä päivittäin.

Eivätkä öljyvärimaalauksissa esiintyvät kuuluisuudetkaan kiusaa häntä niin

paljon kuin kotoinen kansallismaisema: Imatrankoski. Sen onnistunut

ikuistaminen on imatralaisen harrastajamaalarin ehdoton ykköshaaste.

­·Virtaavan veden valjastaminen kankaalle on vaikein mahdollinen aihe. Sen

käsittely ei pääty ikinä, sillä vaihtoehtoja on niin paljon, Liiri sanoo.

HÄNEN mukaansa parhaaseen lopputulokseen kansallismaiseman kanssa on

päässyt Akseli Gallen-Kallela Imatrankoski-maalauksessaan.

Vuodelta 1893 peräisin oleva kansallisromanttinen teos myös jäänee

maalaustaiteen hurjimmaksi siveltimenvedoksi vedessä, sillä

koskimaalareiden nykyinen lukumäärä on suoraan verrannollinen

koskenlaskijoiden määrään.

Maalaaminen on Sokuran kylässä syntyneen Luumäen pojan ensirakkaus

kulttuurin saralla. Kaikki alkoi oppikoulun piirtämiskiinnostuksesta, johon

luokkakaveri Risto Komi kovasti innosti.

LISÄINTOA Liiri sai Suosikki-lehden idolien piirtämiskilpailusta vuonna

1965. Lyijykynällä varjostettu Ricky Nelson julkaistiin muiden

ansioituneiden idolipiirrosten yhteydessä.

Rickyn piirtäminen on pieni detalji vailla suurempaa merkitystä. Erityisen

pieni se on Imatrankosken kuohuissa, joihin Liiri silmä kiiltäen palaa tuon

tuosta.

Kuulijan mieleen nousee kuohuja vastavirtaan uivasta lohesta laulava

kertosäe: kannattaa pyytää, vaikka ei saiskaan.

KUVATAITEEN koskiuomissa eivät tavallisesti polski lohet eivätkä muutkaan

eväkkäät. Asko Liirin muissa piirroksissa eläimet kuitenkin liikkuvat.

Harrastajamaalari on vuodesta 1992 lähtien vastannut Imatralla

järjestettävän erähiihdon hihamerkin suunnittelusta.

­·Järjestäjät pyysivät mukaan talkoisiin, kun muita tekijöitä ei oikein

tahtonut löytyä, Liiri kertoo vaatimattomasti osastaan pitkässä perinteessä.

Hihamerkki on ensi lauantaina 49:nnettä kertaa lykittävän erähiihdon

katkeamaton perinne.

Hihamerkin vuosittaisen teeman miettii ja valitsee tapahtuman

järjestelyorganisaatio. Aiheena ovat tavallisimmin olleet maakunnan eläimet

sekä valtakunnan ja sen merkkihenkilöiden juhlavuodet. Niinpä Liiri on

sommitellut suorakulmion muotoon niin erilaisia metsäneläviä kuin

juoksijoiden kuninkaankin.

­·Kuukkeli vuodelta 2001 on toistaiseksi ollut paras aikaansaannos, ja myös

viimevuotinen valkohäntäpeura onnistui, Liiri näkee.

Tänä vuonna hihaan ommeltavaksi on tarjolla joutsen. Sen taustalla on

Joutsenon kaupungistumisen huomioiminen.

ERÄHIIHDON hihamerkkien perinteen käynnisti ruokolahtelainen kartanonherra

Eino Pätilä. Merkkiheraldikoista pitkäaikaisin on ollut Torsti Mäkelä.

Kunniakkaaseen seuraan kelpuutettu Liiri on tähän mennessä suunnitellut

kaikkiaan 13 merkkiä. Vuodesta 1994 lähtien hän on käyttänyt sommittelussa

apunaan tietokoneen piirustusohjelmaa.

­·Ohjelma rajoittaa tekemisen mahdollisuuksia, ja käsin tulisi parempaa

jälkeäkin, mutta värierottelu on käsin hankala tehdä, Liiri toteaa syyksi.

Tietokoneen käytön myötä hihamerkkien ilme on kirkastunut. Alkuvuosien

valmistuskäytännön sanelema synkkyys on vaihtunut valoisampiin sävyihin.

HIHAMERKKIEN suunnittelu on Asko Liirille osa maalausharrastusta.

Maalausharrastus taas on irrottautumista arkirutiineista.

Arkirutiinien katkaisu oli myös viime vuoden huhtikuussa tapahtunut 50’s

divarin perustaminen.

­·Aika kävi kerrostaloasunnossa pitkäksi. Entinen antikvariaatin pitäjä

menehtyi yllättäen ja tilat, joissa tuli vierailtua usein, jäivät tyhjilleen.

Tyhjät tilat ovat pikkuhiljaa täyttyneet, sekä omista kokoelmista että

muualta keräillystä.

­·Tavaramäärä on vähintään kolminkertaistunut aloittamisen jälkeen. Tavaran

kerääminen ei ole ongelma, sillä sitä on liikkeellä paljon.

Ongelmallisempaa on asiakaskunnan kasvattaminen, koska alalla on aika kova

kilpailu. Mutta siitäkään ei tule suorituspaineita, sillä tämä on pelkkä

harrastus ja ainoa tavoite on vuokrarahojen saaminen kasaan, hän sanoo.

DIVARI on Liirin mukaan viiden vuoden projekti. Työelämässä viimeiset

kymmenen vuotta Immolan rajamuseon hoitajana toimineen miehen

keräilyharrastus on kuitenkin pitkällisempää kestoltaan.

­·Kiinnostus keräilyyn alkoi 1950-luvulla sarjakuvista ja rockmusiikista.

Jotenkin se vuosikymmen jäi päälle, ja divarin nimikin kertoo aika paljon

omista kiinnostuksen kohteista, Liiri kertoo Tex Willer -albumien ja

vinyylilevyjen keskellä.

Divarin pitäminen merkitsee usein hiljaisia päiviä. Ne sujuvat opiskelun ja

muun tiedon hankinnan sekä tavaroiden järjestämisen – ja joskus myös

shakinpeluun – merkeissä.

Noina päivinä voi myös pysähtyä virtaavan veden äärelle ja – koettaa

valjastaa sen ikuista liikettä.

ASKO LIIRI

Syntynyt Luumäellä Sokuran kylässä 1947

Seurat: Luumäen Pojat ja Luumäen taideyhdistys LuuTa

Asuu Vuoksenniskalla

Työura: rajavartija 1968-­1982 Vainikkala, 1982­-1997 Immola, josta viimeiset

kymmenen vuotta Rajamuseon hoitaja

Harrastus: 50’s divarin omistaja huhtikuusta 2004

Kuvateksti

Asko Liiri kyllästyi eläkeläiselämään kerrostaloasunnossa ja alkoi

harrastaa divarin pitämistä Vuoksenniskalla huhtikuussa 2004.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kirjoittaja:
Petteri Värtö