Elämäntapana Astia

Anssi Kipon Astia-studiosta moni bändi on ponnistanut maailmalle. Johtaja itse ei studionsa ulkopuolelle kaipaa.

TUOMO TAMMINEN

LAPPEENRANTA. Käyntikortissa lukee ”Anssi Kippo, johtaja itse (C.E.O.)”.

Kipolla on tittelinsä veroinen kiire: töitä on todennäköisesti paiskittava

aamuviiteen, jolloin on lähtö työmatkalle Lappiin. Matkalla täytyy myös

poiketa Helsingissä toisen asiakkaan pakeilla.

Kipolla on asiakkaita ympäri maailmaa, mutta hänen oma maailmansa pyörii

Harapaisen teollisuusalueella sijaitsevan, vaaleansiniseen aaltopeltiin

kiedotun tehdashallin ympärillä. Siellä on hänen kotinsa ja työpaikkansa:

Astia-studio.

Kippo perusti studionsa 19-vuotiaana vuonna 1995. Nykyisiin tiloihin

hän – firmassa ei ole muita työntekijöitä – muutti neljä vuotta myöhemmin.

Ensimmäisiin investointeihin hän sai lainan vanhemmiltaan, seuraavalla

kerralla piti kääntyä jo pankin puoleen: vanhemmilla ei ollut 2,4 miljoonaa

markkaa ylimääräistä. Takaajiksi he suostuivat.

­·Ennen lainaa vanhemmat soittelivat ja kyselivät, että ethän tee liikaa

töitä. Lainan jälkeen ovat kyselleet, että onhan tarpeeksi töitä, Kippo

hymyilee.

TÖITÄ on ollut. Parhaimmillaan 138 päivää tauotta. Tästä on todisteitakin,

Kippo vakuuttaa, sillä verottaja sattui tarkastamaan juuri tuon vuoden

kirjanpidon.

Kaikki oli kunnossa, sillä tileistä vastaa kirjanpitäjä. Itseoppinut Kippo

itse keskittyy jotakuinkin kaikkeen muuhun: hän äänittää, miksaa, tuottaa

ja joskus soittaa tai laulaa taustoja asiakkaidensa levyillä.

Viimeisimmät asiakkaat ovat suomenkielistä metallimusiikkia soittava

Teräsbetoni ja 14-­15-vuotiaiden poikien Smak, jonka Lapin-kiertueelle Kippo

on seuraavana päivänä lähdössä. Teräsbetoni on tällä hetkellä Suomen

single-listan ykkösenä, Smak on ollut samalla paikalla jo aiemmin.

Smakin tuottajaksi Kippoa pyysi manageri Teja Kotilainen, mies The

Rasmuksen, Killerin ja Kwanin takana.

SUOMESSA Anssi Kippo on vielä Kotilaista tuntemattomampi nimi. Ulkomailla

tilanne saattaa olla jo toinen. Kippo on tuottanut muun muassa Children of

Bodomia, jonka jokaista levyä on myyty maailmalla yli 100 000 kappaletta.

Iso osa Astia-studion asiakkaista on juuri suurelle yleisölle outoja

metallibändejä, joilla on maailmalla vannoutunut kannattajakunta.

Vertailukohdaksi voi kertoa, että Suomessa kultalevyn raja on 15 000 myytyä

albumia.

Japanin suurimman musiikkilehden tuottajaäänestyksessä Kippo oli seitsemäs,

ainoana suomalaisena. Hän ei innostu analysoimaan menestystään.

­·En tiedä, hulluja ne japanilaiset.

KOTIKAUPUNGISSAAN Kippoa ei musiikkipiirien ulkopuolella välttämättä

tunneta. Hän ei mainosta lainkaan eikä hän vastusta tai puolusta

yleisönosastoilla keskustan pysäköintijärjestelyjä tai kaupungin

kaavoituspolitiikkaa. Astia ei työllistä muita, koska asiakkaat haluavat

tehdä töitä juuri Kipon kanssa.

­·Yrittäjä olen, mutta en pidä itseäni yrittäjänä. Tämä on enemmänkin

elämäntapa. En lähde aamulla töihin vaan viettämään hyvien ihmisten kanssa

hyvää aikaa, Kippo selvittää.

Astia-studiolle on jo sen verran tulijoita, että Kippo voi valita

asiakkaansa, ”hyvät ihmiset”. Asiakkaiden kanssa onkin paras tulla toimeen,

sillä levyään äänittävä bändi saattaa viipyä studiolla montakin kuukautta.

Tätä varten Kippo on rakentanut hulppeat majoitus- ja oleskelutilat

viihdykkeineen. Yleensä Kippo ja hänen avovaimonsa Anni jakavat myös oman

olohuoneensa ja keittiönsä orkesterin kanssa. Vakiokalustoa on myös Teemu

Myyryläinen, joka vuokraa yhtä Astian kolmesta studiosta omalle

SonichouseTM-studiolleen.

PARHAILLAANKIN studiolla on käynnissä iso remontti, jonka jälkeen

Astia-studio saa oman esiintymislavansa oluthanoineen – asiakkaat on

huomioitava. Kipon asiakaspalvelualttiutta on kunnioitettava, mutta myös

kummasteltava:

­·Jos telkkari heitetään ulos ikkunasta, en jaksa siitä suuttua. Sitten

ostetaan uusi, se on osa tätä kuviota.

Kuvateksti

Toimitusjohtaja Anssi Kippo ei harrasta liituraitapukuja sen enempää kuin

asiakkaansakaan.

MIKA STRANDÉN

Kirjoittaja:
Tuomo Tamminen