Keskustan joukkoliikenne ja rakennusoikeudet ajan tasalle

Tekninen lautakunta esitti ydinkeskustan osayleiskaavan tarkistamista. Entinen on jo 15 vuotta vanha. Kaavatyö annetaan ulkopuoliselle konsultille.

URPO LAANINEN

LAPPEENRANTA. Kulkevatko Lappeenrannan bussit jatkossa Valtakatua vai

Koulukatua pitkin? Pitääkö keskustan kasvaa ylöspäin rakennusoikeuksia

lisäämällä?

Tekninen lautakunta esitti kaupunginhallitukselle Lappeenrannan

ydinkeskustan osayleiskaavan tarkistamista, jossa joukkoliikenteen reitit

ja asuntojen lisääminen ovat kaksi olennaista asiaa.

– Osayleiskaavan tarkistaminen on iso ja tärkeä juttu. Edellisestä

tarkistuksesta on kulunut jo 15 vuotta. Olosuhteet ovat muuttuneet sen

jälkeen paljon, tekninen johtaja Ensio Koikkalainen perusteli.

Hän esitti, että osayleiskaavan tarkistustyö annettaisiin ammattitaitoisten

konsulttien tehtäväksi.

Mikäli kaupunginhallitus hyväksyy esityksen ja antaa rahat, konsultit

valitaan ja kaavatyö aloitetaan vielä tämän vuoden aikana. Vuosi 2006 olisi

sitten varsinaista selvitysaikaa ja viimeistely jäisi seuraavalle vuodelle.

Ydinkeskustan osayleiskaava-aluetta on tarkoitus myös laajentaa. Lännessä

se ulottuisi Lavolankatuun liikennejärjestelyjen ja vähittäiskaupan

laajentumisen takia. Myös Taipalsaarentien liikennejärjestelyt on otettava

mukaan osayleiskaavaan.

YDINKESKUSTAN osayleiskaavassa pitää Ensio Koikkalaisen mukaan selvittää,

mitä reittiä joukkoliikenne kulkee tulevina vuosina. Meneekö se Valtakatua

pitkin, voidaanko Koulukatua hyödyntää (terminaaliratkaisu) vai onko

Oksasenkatu vaihtoehto?

– Tämä asia pitää pystyä ratkaisemaan senkin takia, että tulevat keskustan

kaavat ovat siitä kiinni.

Keskustan liikennejärjestelmässä pitää tehdä ratkaisut myös pyörä- ja

kävelyteistä, pysäköintipaikoista ja ympäristön laadusta.

TOISENA TÄRKEÄNÄ asiana Koikkalainen pitää ratkaisua ydinkeskustan

tulevista rakennusoikeusmääristä. Ullakkorakentamisesta on tehty jo

ensimmäiset anomukset.

– Rakennusoikeusmäärät on syytä tarkastella kokonaan uusiksi. Kaupungin

kannalta olisi edullisinta lisätä rakentamista ylöspäin eli antaa

lisärakennusoikeuksia, koska kunnallistekniikka on valmis.

– Kaupungin etujen mukaista on yleensä saada lisää asukkaita

ydinkeskustaan, Koikkalainen sanoo.

Osayleiskaavassa on tarkoitus selvittää myös ydinkeskustan häiriötekijöitä,

luontoarvoja, rakennussuojelua, puistoja ja leikkipaikkoja, vähittäiskaupan

mitoitusta ja julkisten palvelujen tonttitarvetta.

Lappeenrannan ydinkeskustan osayleiskaava on vuodelta 1989. Se on ollut

Ensio Koikkalaisen mukaan pohjana monille tärkeille asemakaavamuutoksille

ja liikennejärjestelyille. Sillä on ratkaistu mm. pohjoinen sisääntulokatu,

torin ympäristö, Lappeenkatu, ”Kultainen kolmio” ja Snellmaninkadun varsi.

Vuonna 2001 valmistui keskustan kehittämisohjelma, jonka esitysten pohjalta

on suunniteltu linja-autoaseman korttelia ja Kauppakadun rakentamista.

Niiden lisäksi kaupungissa on laadittu keskustan valaistussuunnitelma,

josta on toteutettu vesitornin, sankarihautausmaan ja Keskuspuiston valaistus.

Kuvateksti

Bussiliikenteen väylät ratkaistaan alkavassa Lappeenrannan ydinkeskustan

osayleiskaavan tarkistuksessa. Nykyisin bussit kulkevat Valtakatua pitkin.

MARLEENA LIIKKANEN

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen