Paletin ensimmäinen väri Etelä-Karjalassa

Imatran taideyhdistys on harvinaisuus vertaistensa joukossa. Sen taidekokoelma on ensi kertaa esillä yhdistyksen 60-vuotisjuhlanäyttelyssä.

PETTERI VÄRTÖ

IMATRA. Eteläkarjalaisen taideväen pensseli vetää realistista kuvaa

maakunnan nykytodellisuudesta. Toisin kuin esimerkiksi kunnallispoliitikot

Etelä-Karjalan taideyhdistykset eivät kinastele paletin käytöstä, vaan

keskittyvät maalaamaan yhteistä teosta sen rajallisella värivalikoimalla.

– Imatran seudulla on useita taideseuroja ja -yhdistyksiä. Niiden kesken

tehdään paljon yhteistyötä, Imatran taideyhdistyksen puheenjohtaja

Marja-Leena Kurittu kertoo.

Kiinteimmät yhteydet Imatralta on Lappeenrantaan ja Ruokolahdelle.

Kolmen kunnan taideyhdistysten jäsenet voivat vapaasti osallistua toistensa

järjestämille kursseille. Lisäksi Imatran ja Lappeenrannan yhdistykset

järjestävät yhteisnäyttelyn vuorovuosina.

Väkiluvun kehitys asettaa maakunnan tulevaisuuden monella tapaa

vaakalaudalle. Taideyhdistystoiminnalle Etelä-Karjalassa on tarvetta

jatkossakin, mutta sen muotoa ei vielä ole liiemmälti pohdittu.

– Yhdistykset kenties yhdistyvät keskenään, Kurittu heittää varovasti, kuin

tunnustellen.

ETELÄ-KARJALASSA on useita taideyhdistyksiä ja -seuroja. Imatran

taideyhdistys on niistä vanhin. Syksyllä 1945 perustettua yhdistystä voinee

luonnehtia myös harvinaisuudeksi yhdistysten joukossa, ja siitä johtuen

tietystä näkökulmasta myös suurimmaksi ja kauneimmaksi.

– Imatran taideyhdistyksellä on oma taidekokoelma, mikä on varsin

poikkeuksellista taideyhdistysten joukossa, Imatran taidemuseon intendentti

Eero Laajo sanoo.

Kokoelma käsittää vajaat 200 teosta. Sen rahallinen arvo on varovaisesti

arvioiden noin 200 000 euroa.

Hankintojen pontimena on ollut kattavan kuvan antaminen suomalaisen taiteen

kehityksestä.

Taideyhdistyksen kokoelma juontaa juurensa historiaan. Yhdistys on

perustettu ennen Imatran kauppalaa ja erityisesti ennen taidemuseota.

– Taidehankintojen lähtökohtana oli voimakas tarve perustaa taidemuseo,

Laajo kertoo.

Taideyhdistys hoiti nykyistä Imatran taidemuseota kaikkiaan 26 vuotta.

Taidemuseo siirtyi kaupungin vastuulle vuonna 1977, jolloin yhdistyksen

vuonna 1947 alkanut taidehankintojen määrä alkoi hiipua. Jäsenmaksuilla ja

kaupungin tuella sinnittelevän yhdistyksen kokoelma karttuu nykyisin enää

alle taulun vuosivauhtia.

TAIDEMUSEON ohella Imatran taideyhdistyksellä on siveltimenjouhensa myös

Imatran kuvataidekoulun synnyssä. Kuvataidekoulu on rakentunut yhdistyksen

antamien piirustuskurssien ympärille. Koulu on toistaiseksi myös muistanut

perintönsä.

– Yhteistyö kuvataidekoulun kanssa on jatkuvaa. Yhdistyksellä on

mahdollisuus saada kurssitusta koululla vierailevilta opettajilta,

Marja-Leena Kurittu sanoo.

Koulun lisäksi yhdistys tekee yhteistyötä Imatran työväenopiston kanssa.

TAIDEYHDISTYKSELLÄ on ansiokkaat perinteet Imatran nykyisen

kuvataidekoulutuksen ensimmäisenä siveltimenvetona. Talousvaikeuksiensa

kanssa taiteileva kaupunki tukee yhdistystä taloudellisesti, mutta samalla

vaikeuttaa sen sivistävän sanoman viestimistä.

– Taideyhdistyksen toiveena on, että taidemuseo olisi auki myös

sunnuntaisin. Näyttelyissä käydään pääsääntöisesti vapaa-ajalla, joten

säästö tällaisessa asiassa on valitettavaa, Marja-Leena Kurittu sanoo.

IMATRAN TAIDEYHDISTYS

Perustettu 11.11.1945

1. puheenjohtaja Jalo Sihtola

Nykyinen jäsenmäärä 180

Puheenjohtaja Marja-Leena Kurittu

Sihteeri Ulla Salo-Saarelainen

Säännöllinen toiminta: elävän mallin piirtäminen, hiihtoloman lastenkurssi

ja vuosittainen näyttely Lappeenrannan taideyhdistyksen kanssa

Säännöttömämpi toiminta: matkoja taidetapahtumiin, erilaiset maalauskurssit

Kuvatekstit

Marja-Leena Kurittu on johtanut Imatran taideyhdistystä vuodesta 2000.

Erkki Heikkilän Sommitelma (1960) on kokoelmassa harvinainen

informalistinen, muodon kieltävä teos.

Unto Pusan Katukuva (1949) edustaa suomalaista kubismia ja mainitaan

taajaan taidekirjoissa.

Uuno Alangon Kukkivia tuomia (1947) on Imatran taideyhdistyksen ensimmäinen

hankinta.

PETTERI VÄRTÖ

PEKKA HÖLKKI

Kirjoittaja:
Petteri Värtö