Elävä keskusta on vaatekauppojen yhteinen etu

Kekäle laajensi Lappeenrannan myymäläänsä. Samalla nuoriso-osasto lopetettiin. Naistenvaateliike Adatto avasi ovensa Isossa-Kristiinassa.

TIINA PASANEN

LAPPEENRANTA. Aikuisvaatekauppa saivat torstaina lisää neliöitä

Lappeenrannan keskustassa. Adatto-ketju avasi naistenvaatteiden

erikoisliikkeen Isossa-Kristiinassa. Kekäle juhli puolestaan alakerran

laajennuksen valmistumista.

Riihimäkeläinen perheyritys Adatto perusti nyt ensimmäisen liikkeensä

Etelä-Karjalaan.

– Täällä oli selvästi tarvetta tämäntyyppiselle myymälälle. Kouvolan

liikkeessämme kävi paljon lappeenrantalaisia asiakkaita, kertoo myyjä Kirsi

Hyytiäinen.

Kouvolassa työskentelevä Hyytiäinen oli avajaispäivänä kouluttamassa ketjun

uuden liikkeen väkeä. Lappeenrannan myymälää hoitaa kaksi myyjää.

Kekäle sai laajennuksen myötä parisataa neliötä lisää myyntitilaa. Uudessa

laajennetussa myymälässä ei ole enää erillistä nuoriso-osastoa.

– Siirsimme nuorisovaatteet nyt kokonaan miesten- ja naistenosastoille.

Halusimme näin samalla vahvistaa ilmettämme aikuisvaatteiden kauppana,

myymäläpäällikkö Terhi Hulkkonen sanoo.

KILPAILU ETENKIN nuorisomuodissa on Lappeenrannassa kovaa. Aikuisten

pukeutumisessa tila on väljempi.

Kekäleen isoin kilpailija Halonen löytyy heti tien toiselta puolelta.

Putiikkityyppisten pienliikkeiden ohella myös tavaratalojen vaateosastot

ovat paisuneet viime vuosina.

– Siellä valikoima on tosin vähän erilainen kuin meillä, Hulkkonen sanoo.

Hulkkonen ei kavahda kilpailua, vaan uskoo, että elävä ja vireä

kaupunkikeskusta on vaateliikkeiden yhteinen etu. Tilaa riittää

toistaiseksi kaikille.

Samaa vakuuttaa myös Halosen myymäläpäällikkö Nina Haimila. Hän muistuttaa,

että naiset käyvät keskimäärin viidessä vaateliikkeessä ennen ostopäätöstä.

– Mitä lähempänä liikkeet ovat toisiaan sen parempi. Se on myös asiakkaan

etu. Minusta kaikki mikä tuo ihmisiä ja elämää keskustaan on pelkästään

hyvää, Haimila sanoo.

PALUUMUUTTAJA Haimila kotiutui takaisin Lappeenrantaan muutama vuosi sitten.

– Kieltämättä keskusta tuntui aluksi tosi hiljaiselta. Osa liikkeistä

sulkee ovensa arkisin jo iltaviideltä ja lauantaisinkin hyvin aikaisin.

Vaasasta kotoisin oleva Hulkkonen ja Haimila löytävät Itä-Suomesta yhden

erikoispiirteen: pukeutumiseen kiinnitetään täällä huomattavasti vähemmän

huomiota kuin Länsi-Suomessa.

Eron huomaa katukuvassa, mutta se näkyy myös kaupanhyllyllä.

– Muotivaatteet myydään nopeammin loppuun meidän länsirannikon

liikkeissämme, Haimila myöntää.

Hulkkonen arvelee, että Ruotsin läheisyys selittää ainakin osittain

länsisuomalaisten muotitietoisuutta.

– Sieltä on haettu aina vaikutteita. Turusta ja Vaasasta on vielä hyvät

yhteydet Ruotsiin.

Kekäle-yhtiöt

Joensuulainen perheyhtiö, perustettu 1957

Myymälät Joensuussa, Jyväskylässä, Kiteellä, Lahdessa, Lappeenrannassa,

Lieksassa ja Tampereella

Lappeenrannassa Kekäle ja Vero Moda kauppakeskus Weerassa

Adatto Oy

Riihimäkeläinen vaatevalmistaja ja kauppaketju

Vaatteiden suunnittelu Suomessa, valmistus pääsin Virossa

Myymälä 13 kaupungissa: mm. Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kouvolassa,

Lappeenrannassa ja Mikkelissä.

Veljekset Halonen Oy

Helsinkiläinen perheyritys, perustettu 1933

Myymälä kahdeksassa kaupungissa: mm. Helsingissä, Turussa, Tampereella,

Kokkolassa, Kotkassa ja Lappeenrannassa.

Kuvateksti

Hilkka Ovaska (vas.) oli torstaina ostamassa hyvälaatuista mustaa t-paitaa

Kekäleen Lappeenrannan myymälässä. Myymäläpäällikkö Terhi Hulkkonen löysi

nopeasti Ovaskan toiveiden mukaisen paidan.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kirjoittaja:
Tiina Pasanen