Hoitoarviolinja parani vaivoistaan

Imatra mittasi puhelut ja palautteet. Lähes 90 prosenttia asiakkaista lähti langoilta tyytyväisenä.

MATTI VEIJALAINEN

IMATRA. Imatran terveyskeskuksen hoitoarviopuhelin on toipunut

lastentaudeistaan hyvin.

Hoitoarviopalvelun vastaavan sairaanhoitajan Arja Penttilän mukaan uusi

järjestelmä on saatu lyhyessä ajassa pelaamaan useimpia asiakkaita

tyydyttävällä tavalla. Alkuvaiheessa langoille pääsyssä oli hankaluuksia,

mutta nyt kangerteluvaihe on ohi.

Penttilällä ja hoitotyön kehittäjällä Sirpa Gustafssonilla on esittää

kehujensa perusteiksi tutkittua tietoa. Heidän mukaansa liki 90 prosenttia

hoitoarviolinjalle soittaneista kaupunkilaisista on tyytyväisiä saamaansa

kohteluun, jos kriteerinä pidetään vähintään kahdeksikon kouluarvosanan

antamista saadusta palvelusta.

Kehnoksi nelosen tai vitosen väärtiksi räpistelyksi palvelun luokittelee

enää pari prosenttia asiakkaista.

TILASTOINTI perustuu viikolla 15 tehtyihin tutkimuksiin. Laskentaviikon

aikana eriteltiin kaikki hoitoarviopuhelimeen tulleet puhelut. Samalla

kaikille soittajille tehtiin pikainen puhelinhaastattelu kattavan

palautteen saamiseksi.

Puheluja hoitoarviolinjalle tuli laskentaviikolla runsas tuhat.

Ensimmäisellä yrittämällä läpi pääsi hieman vajaat puolet soittajista.

Kahdesta neljään kertaan joutui kilauttamaan 35 prosenttia asiakkaista.

Viidenteen yritykseen joutui turvautumaan soittajista noin viidennes.

Jonotukseen linja ei enää tukkiudu. Jos puhelin ei määräajassa vastaa,

katkeaa yhteys. Sen jälkeen on tehtävä uusi yritys.

Kiireellisen lääkäriajan hoitoarviopalvelusta sai tutkimusviikolla 16

prosenttia potilaista. Vähemmän kiireellisiä vastaanottoaikoja jaettiin

runsaalle 20 prosentille soittajista. Muissa tapauksissa asiat saatiin

selvitettyä ilman suoranaista lääkäriapua.

TAVALLISENA päivänä Imatran hoitoarviopuhelimeen on vastaamassa 7-8

henkilöä. He kaikki ovat terveydenhoidon ammattilaisia. Maksimissaan

operaattorilta räätälintyönä tilattuun arviopuhelinjärjestelmään mahtuu

kymmenen vastaajaa.

Arja Penttilä ja Sirpa Gustafsson lupaavat, että lähestyvä kesälomakausi ei

romahduta arviopuhelimen palvelukapasiteettia. Terveyskeskuslääkärin

puheille pääsy tullee kuitenkin jonkin verran vaikeutumaan.

Kaupungin terveyskeskuksen vs. johtavan lääkärin Pekka Voutilaisen mukaan

viroissa Imatralla on tällä hetkellä viisi omaa terveyskeskuslääkäriä.

Yksityiseltä firmalta ostettuja lääkäreitä on täydennyksenä niin ikään viisi.

Voutilaisen mukaan lääkärien saavutettavuus pysyy suhteellisen hyvänä vielä

alkukesästä.

– Lomien painotus on heinä- ja elokuussa. Siellä tulee sitten vähän heikompaa.

ARJA PENTTILÄN mukaan myös asiakkaat ovat oppineet hoitoarviopuhelimen

pelisäännöt yhä paremmin.

– Puhelut ovat alkaneet jo mennä oikeisiin paikkoihin.

Penttilän mukaan hoitoarviolinjaa ei kannata kuormittaa esimerkiksi jo

todetun kroonisen sairauden hoitoon liittyvillä rutiiniseuranta-asioilla.

Niiden vaatimien toimenpiteiden ajoituksesta voi sopia suoraan oman

väestövastuualueen sairaanhoitajan kanssa.

Neuvolakäynnit hoituvat edelleen suoraan neuvolan kautta. Akuuteimmissa

hätätapauksissa hoitoarviolinja ei myöskään ole oikea soittopaikka. Oikea

numero on silloin hätänumero 112. Ambulanssitilauksiakin arviolinjalle tuli

varsinkin alkuvaiheessa.

Hoitoarviolinjan Imatra perusti hoitotakuulain tultua voimaan maaliskuun

alussa.

Kuvateksti

Hoitoarviolinjalta saatu palaute saa palvelun vastaavat hoitajat Sirpa

Gustafssonin ja Arja Penttilän alkuvaikeuksien jälkeen jo myhäilemään.

Selvä enemmistö imatralaisista on tehdyn asiakastutkimuksen mukaan

tyytyväisiä saamaansa palveluun.

MATTI VEIJALAINEN

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen