MATTI VEIJALAINEN
IMATRA. Imatran terveyskeskuksen hoitoarviopuhelin on toipunut
lastentaudeistaan hyvin.
Hoitoarviopalvelun vastaavan sairaanhoitajan Arja Penttilän mukaan uusi
järjestelmä on saatu lyhyessä ajassa pelaamaan useimpia asiakkaita
tyydyttävällä tavalla. Alkuvaiheessa langoille pääsyssä oli hankaluuksia,
mutta nyt kangerteluvaihe on ohi.
Penttilällä ja hoitotyön kehittäjällä Sirpa Gustafssonilla on esittää
kehujensa perusteiksi tutkittua tietoa. Heidän mukaansa liki 90 prosenttia
hoitoarviolinjalle soittaneista kaupunkilaisista on tyytyväisiä saamaansa
kohteluun, jos kriteerinä pidetään vähintään kahdeksikon kouluarvosanan
antamista saadusta palvelusta.
Kehnoksi nelosen tai vitosen väärtiksi räpistelyksi palvelun luokittelee
enää pari prosenttia asiakkaista.
TILASTOINTI perustuu viikolla 15 tehtyihin tutkimuksiin. Laskentaviikon
aikana eriteltiin kaikki hoitoarviopuhelimeen tulleet puhelut. Samalla
kaikille soittajille tehtiin pikainen puhelinhaastattelu kattavan
palautteen saamiseksi.
Puheluja hoitoarviolinjalle tuli laskentaviikolla runsas tuhat.
Ensimmäisellä yrittämällä läpi pääsi hieman vajaat puolet soittajista.
Kahdesta neljään kertaan joutui kilauttamaan 35 prosenttia asiakkaista.
Viidenteen yritykseen joutui turvautumaan soittajista noin viidennes.
Jonotukseen linja ei enää tukkiudu. Jos puhelin ei määräajassa vastaa,
katkeaa yhteys. Sen jälkeen on tehtävä uusi yritys.
Kiireellisen lääkäriajan hoitoarviopalvelusta sai tutkimusviikolla 16
prosenttia potilaista. Vähemmän kiireellisiä vastaanottoaikoja jaettiin
runsaalle 20 prosentille soittajista. Muissa tapauksissa asiat saatiin
selvitettyä ilman suoranaista lääkäriapua.
TAVALLISENA päivänä Imatran hoitoarviopuhelimeen on vastaamassa 7-8
henkilöä. He kaikki ovat terveydenhoidon ammattilaisia. Maksimissaan
operaattorilta räätälintyönä tilattuun arviopuhelinjärjestelmään mahtuu
kymmenen vastaajaa.
Arja Penttilä ja Sirpa Gustafsson lupaavat, että lähestyvä kesälomakausi ei
romahduta arviopuhelimen palvelukapasiteettia. Terveyskeskuslääkärin
puheille pääsy tullee kuitenkin jonkin verran vaikeutumaan.
Kaupungin terveyskeskuksen vs. johtavan lääkärin Pekka Voutilaisen mukaan
viroissa Imatralla on tällä hetkellä viisi omaa terveyskeskuslääkäriä.
Yksityiseltä firmalta ostettuja lääkäreitä on täydennyksenä niin ikään viisi.
Voutilaisen mukaan lääkärien saavutettavuus pysyy suhteellisen hyvänä vielä
alkukesästä.
Lomien painotus on heinä- ja elokuussa. Siellä tulee sitten vähän heikompaa.
ARJA PENTTILÄN mukaan myös asiakkaat ovat oppineet hoitoarviopuhelimen
pelisäännöt yhä paremmin.
Puhelut ovat alkaneet jo mennä oikeisiin paikkoihin.
Penttilän mukaan hoitoarviolinjaa ei kannata kuormittaa esimerkiksi jo
todetun kroonisen sairauden hoitoon liittyvillä rutiiniseuranta-asioilla.
Niiden vaatimien toimenpiteiden ajoituksesta voi sopia suoraan oman
väestövastuualueen sairaanhoitajan kanssa.
Neuvolakäynnit hoituvat edelleen suoraan neuvolan kautta. Akuuteimmissa
hätätapauksissa hoitoarviolinja ei myöskään ole oikea soittopaikka. Oikea
numero on silloin hätänumero 112. Ambulanssitilauksiakin arviolinjalle tuli
varsinkin alkuvaiheessa.
Hoitoarviolinjan Imatra perusti hoitotakuulain tultua voimaan maaliskuun
alussa.
Kuvateksti
Hoitoarviolinjalta saatu palaute saa palvelun vastaavat hoitajat Sirpa
Gustafssonin ja Arja Penttilän alkuvaikeuksien jälkeen jo myhäilemään.
Selvä enemmistö imatralaisista on tehdyn asiakastutkimuksen mukaan
tyytyväisiä saamaansa palveluun.
MATTI VEIJALAINEN