Rämpsälän raitti rauhoittuu

Puurekat poistuvat syrjemmälle keskeltä kylää. Puuratapihan laajentamiseen kuuluu myös uuden tien teko.

MATTI VEIJALAINEN

IMATRA. Rautionkyläläinen kolmen lapsen äiti Marjo Bali on kauppareissulla kahden nuorimmaisensa kanssa.

Vielä ristimätön kuopus kulkee turvallisesti vaunuissa. Toiseksi vanhin lapsi Leevi kävelee äidin vieressä käden ulottuvilla. Esikoinen on koulussa.

– Hänen puolestaan tässä on eniten pitänyt pelätä, kun koululaisemme tekee matkansa itsekseen pyörällä, äiti huokaa.

Hetken päästä Rautionkylän, alkuasukaskielellä Rämpsälän pääkadulle Niskapietiläntielle kaartaa lentokentäntieltä puurekka. Lastinsa se on käynyt hakemassa Immolan aseman ratapihalta. Samaan aikaan toinen rekka kurvaa Immolaan päin uutta kuormaa hakemaan.

REKKA konkretisoi Marjo Balin ja monen muun rautiolaisen aristelun alueen logistisia oloja kohtaan. Rekat heittävät pohjoisimatralaisen kylän läpi metsäyhtiöille 20–30 edestakaista puunhakukeikkaa päivässä.

– On siinä joskus reiluakin kyytiä nähty. Talvella varsinkin, kun lumi on tasoitellut päiväkodin ja koulun kohdalla olevan hidastustöyssyn, Marjo tietää.

PERHEENÄITIÄ ei enää pitkään huokailuta. Marjo Bali on ottanut ilolla vastaan tiedon siitä, että rekkaralli päättyy. Liikenne rauhoittuu ensi syksynä. Puuratapihalle on silloin valmistunut rekoille uusi tieyhteys kuutostieltä Ruokolahden rampin päästä pohjoisesta päin.

Tien teko liittyy yhtenä työosana Immolan ratapihan suurentamiseen. Immolasta tulee entistä suurempi rautateitse kuljetetun puun välivarasto tavaran jatkokäyttäjien tarpeita palvelemaan. Varastoinnin keskittäminen hävittää samalla raakapuupinot Puntalan ja Laikon asemilta Ruokolahdelta ja Rautjärveltä.

ASIAKASPALVELUPÄÄLLIKKÖ Rauno Kangasjärvelä VR Cargosta kertoo, että Immolan ratapihan laajennus uusine teineen on tarkoitus saada valmiiksi syksyllä marraskuun vaiheilla. Työ alkaa pian. Urakkakilpailut ovat finaalissa ja tarvittava kaavamuutos on tulossa lainvoimaiseksi tässä kuussa.

– Vappu on ollut totuttu ajankohta tällaisten ratatöiden aloittamisessa, Kangasjärvelä sanoo.

Ensimmäinen oheistyö on jo menossa. Ratapihan laitaan on alkanut nousta meluvalli suojaamaan asukkaita uusilla raidepareilla laajentuvan puuvaraston kuormien purku- ja lastausääniltä. Valliin kärrätään läjitysmaita kaupungilta muilta työmailta.

Rauno Kangasjärvelän mukaan ratahallintokeskuksen lukuun tehtävät Immolan työt maksavat 3-4 miljoonaa euroa. Muitakin ratatöitä on Imatralle ensi kesäksi ohjelmoitu.

– Tavara-asemalla raiteita korjaillaan ja pidennetään, Kangasjärvelä kertoo.

RAUTION asukasyhdistyksen puheenjohtajan Hanna Ollikaisen mukaan Rämpsälän väki odottaa kesän rakennustöitä periaatteellisella myönteisyydellä.

– Ihan kaikki keskustelu ei varmaan minunkaan korviini saakka tule, mutta mitään poikkipuolista pulinaa en ole näistä hankkeista kuullut, Ollikainen kertoo.

Vilkas rekkaliikenne on Ollikaisen mukaan yleisesti koettu kylällä melkoiseksi ongelmaksi.

– Onhan se pelottanut, kun pieniä koululaisia ja päiväkotilaisia ajattelee. Onneksi onnettomuuksia ei ole kuitenkaan sattunut, Ollikainen sanoo.

Asukkaille töiden toteutuksesta kerrotaan lisää infotilaisuudessa Raution kylätuvalla 12. huhtikuuta. Muutakin uutta tuvalta saattaa kohta kantautua. Vireillä on kyläkirjaston perustaminen lisätiloilla leventyneeseen asukkaiden kokoontumispaikkaan.

– Hanke on asukasyhdistyksen, koulun ja päiväkodin yhteinen. Osan aikaa kirjasto voisi olla avoinna kaikille asukkaillemme. Mietinnässä on, miten sen hoitaminen järjestetään, kyläpäällikkö Ollikainen kertoo.

Kuvateksti

Liikenteen rauhoittuminen Rautionkylässä on hyvä uutinen Marjo Balille. Kun Leevi-poika ja vaunukyydissä vielä matkaava pienimmäinen ovat aikanaan kouluiässä, ei heidän tarvitse enää puurekkojen vieressä pujotella.

KAROLIINA PAATOS

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen