HANNU OJALA
IMATRA. Stora Enson tehdaspalvelut Imatralla siirtyivät huhtikuun alussa
itsenäisen palveluyhtiön vastuulle. Perustetun tytäryhtiön palkkalistoille
siirtyi 896 työntekijää. Uuden yrityksen suurin tehtäväalue on
kunnossapito, jossa henkilökuntaa on yli 300.
Yritys hoitaa myös tehtaiden tarvitsemat ulkopuoliset palvelut ja
ylläpitoon liittyvät tavaratoimitukset. Arvioitu liikevaihto on 70
miljoonaa euroa.
PALVELUYHTIÖN toimitusjohtaja Juha Helkala pelkistää toiminnan tarkoituksen
siten, että yhtiön tehtävänä on pitää tehtaalla pyörät pyörimässä.
Toistaiseksi nimettömän palveluyhtiön kotipaikka on Imatra, ja se on Stora
Enson täysin omistama tytäryhtiö. Hallituksen puheenjohtajana toimii
tulosyksikön johtaja Ari Johansson.
Muutoksella haetaan Helkalan mukaan tuottavuutta ja kustannustehokkuutta
selkiyttämällä tehtävien jakoa tuotannon ja palvelutoimintojen välillä.
Jo aiemmin vastaavaan järjestelmään on Stora Ensossa siirrytty Varkaudessa,
Kymenlaaksossa ja Pohjois-Suomessa.
TOIMINTATAPA merkitsee tuotannon tarvitsemien palveluiden nykyistä
täsmällisempää määrittelyä ja dokumentointia. Helkala uskoo muutoksen
parantavan henkilöstön työssä jaksamista, koska työn laatua koskevat
odotukset pystytään esittämään aikaisempaa tarkemmin.
Jokaista arvostetaan tehtaan toiminnoille tärkeänä ammattilaisena, ja
jokainen tietää entistä selkeämmin oman työnsä tavoitteet, Helkala mainitsi.
Yhtiöitettyihin palveluihin kuuluvat kunnossapidon lisäksi hankinnat,
projektointi, turvallisuus, sisäinen logistiikka, aluepalvelut ja
työterveyspalvelut. Ammattinimikkeitä yrityksessä on yli 50.