Urkuparvelta kuuluu kohta uutta

Tainionkosken urut saavat alkuperäisen sointinsa takaisin. Imatran seurakunta juhlii kulttuuritekoaan ensi syksynä.

MATTI VEIJALAINEN

IMATRA. Imatran Tainionkosken kirkon kapellimestarilta Liisa Teräslahdelta

lähti työpöytä torstaina.

Hieman haikeana kanttori seurasi urkupöytänsä poistumista kirkosta. Lohtuna

oli kuitenkin juhlavan jälleennäkemisen toivo ja tieto. Ensi syksynä

Teräslahti pääsee irrottamaan sormioistaan uudet soundit.

– Ne ovat entistä pehmeämpiä ja syvempiä, maestro lupaa maallikoille.

Viime pyhän kirkonmenojen jälkeen alkanut remontti palauttaa Tainionkosken

urut alkuperäiseen asuun ja sointiin. Kangasalan Urkutehtaan vuonna 1938

rakentaman soittimen äänikertamääräksi tulee 19+4.

Liisa Teräslahti kokee Imatran seurakunnan tekevän urkujen

peruskorjauksessa kulttuuriteon.

– Tämän tyylin urkuja on valtakunnassa enää vähän jäljellä. Järkevää on

palauttaa instrumentti juurilleen, kun se urkujen kunnon puolesta kerran

mahdollista on, Teräslahti näkee.

EDELLISEN kerran Tainion kirkon urkuihin tehtiin muutoksia 1960-luvun

pienempimuotoisessa remontissa. Nyt menneisyys muutetaan uudelleen

nykyisyydeksi.

Teräslahti voi tehdä empiirisen vertailun työn jäljen onnistumisesta.

Urkujen vanha sointi on imatralaissyntyisellä kanttorilla hyvin muistissa.

– Pikkutyttönä olin sitä kirkossa usein kuuntelemassa varsinkin, kun

vanhempani olivat myös seurakunnan töissä, Teräslahti muistelee.

TERÄSLAHDEN urkupöytä nostettiin Sotkamoon vedettyyn perävaunuun. 100 000

euron peruskorjauksen tekee Sotkamon Urkurakentajat Oy osin kotipajallaan

ja osin paikan päällä kirkossa.

Rakentajat Tarja-Marja ja Hannu Junttila ovat ensimmäisellä

Imatran-keikallaan. Viimeksi saatiin uutta valmista aikaan viime viikolla

Pomarkun kirkossa.

Tainionkosken soitintyömaan Junttilat kokevat mielenkiintoisen haastavaksi.

Nurkat eivät ole tavallisimmassa mallissaan.

– Täällä urkuparvi on sijoitettu suomalaisittain harvinaisella tavalla

alttarin päälle. Tämä menettelytapa on historiassa ollut enemmän

amerikkalaisen tyylin mukainen, Hannu Junttila tietää.

REMONTISSA parvi jää paikalleen, mutta urkupöydän paikkaa muutetaan hieman.

Se istutetaan muutaman kymmenen senttiä entistä taaemmas lähemmäs itse

urkuja. Ratkaisu helpottaa tulevaisuudessa pöydän huoltamista. Samalla

saadaan järjestymään kuoronjohtajalle uutta toimivaa työtilaa parvelle.

Sotkamossa huolletaan ja kunnostetaan perusteellisesti urkupöydän

koneistojen kaikki kuluvat ja liikkuvat osat. Paikan päällä Imatralla

työohjelmassa ovat muun muassa 1960-luvun remontissa rakennettujen

lisäilmalaatikoiden poisto sekä puuttuvien urkupillien rekonstruointi

paikoilleen. Kaikki oheisvipstaakit tehdään pelkästään

luonnonmateriaaleista. Esimerkiksi urkujen uusien palkeiden tarveaineiksi

kelpaavat vain mäntypuu ja halkaistu lampaannahka.

Liisa Teräslahden työpöytä palaa ehostettuna Imatralle keskikesällä.

Silloin kanttori pääsee taas tutuimmalle paikalleen, vaikkakaan

instrumentin koko teho ei vielä ole käytettävissä.

Tavoitteena on, että uudistuneet urut alkavat testien jälkeen soida

täydellä voimallaan lokakuussa. Teräslahden mukaan on selvä asia, että

silloin on kirkossa juhlan paikka. Millaisen, se selviää tarkemmin myöhemmin.

LÄHIKUUKAUSINA Tainionkosken kirkkokansalla on Teräslahden mukaan oiva

mahdollisuus kuulla eksoottista korvaavaa kirkkosoittoa. Kirkonmenoissa

vierailee muun muassa vibrafonisti Juhani Okkonen. Puheeksi on otettu myös

Imatran harmonikkayhdistyksen soittajien kyläily.

– Soittimena harmonikka on yllättävän lähellä urkuja, Teräslahti perustelee

suunnitelmiaan.

Itse kanttori käyttää remontin aikana pikku-urkupositiivia, flyygeliä ja

urkuharmoonia. Syksystä lähtien kunnostetut oikeat urut ovat taas

soittokunnossa seuraavaksi 70 vuodeksi.

Kuvateksti

Kanttori Liisa Teräslahti seurasi urkuparvellaan työpöytänsä purkua, mitä

olivat tekemässä urkurakentajat Hannu ja Tarja-Marja Junttila.

MATTI VEIJALAINEN

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen