Kuolimon tarinat jalostuvat matkailualan tähtituotteiksi

Eri alojen yrittäjät tarvitsevat toisiaan Kuolimon seudun matkailua kehitettäessä. Rahoituksen niukkuus estää tarpeelliset rakennushankkeet.

ANNE KOKKONEN

KUOLIMON Kirvesniemessä asunut Vene-Jussi oli melkoinen mies. Hän pyydysti

jättiläishaukia paljain käsin ja souti ukkosmyrskyä pakoon siihen tahtiin,

että vaikka perä kastui, paita pysyi kuivana.

Miltä tuntuisi tehdä kalaretki Vene-Jussin apajille ja nauttia ravintolassa

uunihaukea tämän superkalastajan tyyliin? Tuliaisiksi kotiin voisi viedä

vaikka takorautaisen Jussin atraimen tai kalakuvioidut käsipyyhkeet.

Hyödynnettävistä tarinoista ei ainakaan ole puutetta Kuolimon rantamilla.

Sen osoitti Savitaipaleella järjestetty keskustelutilaisuus, jossa

lähialueen yrittäjät miettivät keinoja matkailutoiminnan terävöittämiseksi.

Se, miten tarinoiden ympärille kootut paketit onnistutaan myymään, onkin jo

huomattavasti visaisempi juttu.

– KUOLIMOON liittyvät matkailun kehittämishankkeet nousevat esiin aika

ajoin toiveiden tynnyristä, mutta mitään ei ole vielä tehty. Harmittaa, jos

nytkin vain puhutaan eikä mitään tapahdu, Suomenniemen kunnanjohtaja

Marketta Kitkiöjoki huomautti.

Suomenniemeläisten mielestä vesiliikenne voisi toimia matkailun veturina,

mutta tasokkaiden rantapalvelujen ja laiturien puute haittaa yrittämistä.

Tilausta voisi olla myös kalastusoppaille, kalastusnäytöksille ja

kalanmyynnille.

Kotiseutuneuvos Pertti Jurvanen heitti pilke silmäkulmassa vapaaseen

käyttöön ajatuksen Kuolimoon perustettavasta akvaariosta, jossa ihmiset

laskettaisiin järven pohjaan 30 metrin syvyyteen ihmettelemään karua

järviluontoa. Toinen mahdollisuus voisi olla Suomen korkeimman

suihkulähteen rakentaminen esimerkiksi Pappilanlahdelle.

Paikallishistorian tuntijana Jurvanen tiesi myös monta kiintoisaa tarinaa.

Hiidet, pirut ja jättiläiset mellastivat Kuolimon seudulla muinaisina

aikoina, saarnaajamunkit levittivät kristinuskoa ja sotien mukana seutu sai

omia aarrekätköjä ja aaveita. Mustalammella kummittelevasta

venäläisupseerista kuuluu olevan havaintoja vielä 1900-luvun puoleltakin.

– Lisäksi Savitaipale oli Kiteen ohella pitkään kuuluisia pontikkapitäjiä.

Sekin antaa mahdollisuudet monenlaiselle tuotteistamiselle, Jurvanen muistutti.

TUOTTEISTAMALLA tarinoista saa mukavia paketteja, mutta missä on bisnes,

kysyivät yrittäjät. Kannattava toiminta ei salli aikaa vievää näpertelyä.

– Meillä on suuret mahdollisuudet mutta pienet resurssit. Kaikki täkäläiset

yritykset ovat kooltaan pieniä, Kuolimon rannalla ei ole esimerkiksi yhtään

isoa hotellia. Siksi tässä on pakko mennä pikkuhiljaa eteenpäin,

melontakeskus Camp Suomijärven vetäjä Kimmo Karjalainen tähdensi.

Savitaipaleen kunnanjohtaja Veli Nummela myönsi, että raaka työ tulee

kohdistumaan aivan muuhun kuin varsinaisiin tarinoihin. Ne voisivat

kuitenkin toimia seudun matkailua yhdistävänä punaisena lankana.

Hotelli-ravintola Olkkolan Hovin isäntä Vesa Kopra peräsi rahoitusta

moottorikelkkareittien, vene- ja laivalaiturien sekä muiden

rakennushankkeiden toteuttamiseen. Kenelläkään yksityisellä yrittäjällä kun

ei ole mahdollisuuksia tällaisten investointien toteuttamiseen.

Koska yritykset ja resurssit ovat pieniä, yritysten tulee tehdä avointa

yhteistyötä. Sen tulee tapahtua spontaanisti, hankkeisiin ja

verkostoitumiseen yrittäjät alkavat jo väsyä.

– Savitaipaleelle voisi ihan hyvin tuoda kokonaisia matkailijaryhmiä,

mutta se vaatisi meiltä yhteistyötä, takomoalan yrittäjä Lea Mäkelä arvioi.

Kuolimon tarinoiden kypsyessä yrittäjät päättivät tutustua paremmin

toistensa toimialoihin ja seudun palvelutarjontaan. Jo ensi kesänä

matkailijoita voitaisiin kumppanuushengessä neuvoa naapurin mukavaan

ruokapaikkaan, majataloon, työpajaan tai vaikka nuotiotulille turajamaan.

Kuvateksti

Karun ja salaperäisen Kuolimon arvo ymmärretään Savitaipaleen ja

Suomenniemen yrittäjäpiireissä, mutta resurssien niukkuus asettaa tiukat

rajat järven hyödyntämiselle.

MARLEENA LIIKKANEN

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen